Fiat 500X 1.6 Multijet 16V 120 Lounge - Klokje rond Special

Overtreft elke verwachting

Fiat 500X Klokje rond Special
AutoWeek 14 2019
AutoWeek 14 2019

Je leest het in AutoWeek 14 2019

De Fiat 500X maakt korte metten met elk vooroordeel dat je over de kwaliteit van auto’s van dit merk kunt hebben. Dat bewijst een test over maar liefst 100.000 kilometer.

Zonde van die mooie auto. Dat gevoel krijgen we elke keer als we aan het einde van een duurtest bij de losse onderdelen staan van wat ooit een vervoermiddel was. Alsof je een vriend op de snijtafel ziet liggen! Is het altijd al een triest gezicht, bij de Fiat 500X doet het extra zeer. In de vorm van een verzameling losse onderdelen is de kleine SUV van al zijn charme beroofd. Bovendien moest hij tot op het laatste moment tegen onze diepgewortelde vooroordelen strijden. Maar van een autotechnisch fiasco was allerminst sprake, ook al kleeft dat imago aan het Italiaanse merk als kauwgom aan een schoenzool. “Onzin. Dat beeld is allang achterhaald”, meenden de mensen van Fiat toen we onze testauto afhaalden. De 500X kreeg volkomen gelijk: na 100.000 km maakt hij korte metten met elk vooroordeel. Nou ja, bijna dan.

GEVOEL VOOR STIJL

Laten we beginnen om hem voor te stellen. De Fiat 500X is de chique Italiaan onder de compacte SUV’s. Met zijn coupéachtige achterkant is hij zeker zo eigenzinnig als de kleine 500 en dankzij de 120 pk sterke 1.6 MultiJetdieselmotor beweegt hij zich door het verkeer als een hoog uitgevallen Golf. En inderdaad, je zit zomaar een handbreedte hoger dan in een normale 500 en daardoor lijkt het alsof je met een veel grotere auto onderweg bent. Leuk voor SUV-fans. Totdat ze moeten parkeren, want met 11,6 meter is de draaicirkel groot en ook het overzicht valt niet mee.

Tja, ronde vormen kosten nu eenmaal ruimte. De bagageruimte (350 tot 1.000 liter) is krap en de uitspringende randen maken het inen uitladen lastig. Verder is de achterbank onhandig en smal en bij het plaatsen van een kinderstoeltje zitten de bevestigingspunten van de gordels in de weg. Uit een lengte van 4,3 meter halen de VW T-Roc en de Opel Mokka een stuk meer praktisch benutbare ruimte. Als het echter op stijl aankomt, wint het interieur van de Fiat met glans. Onze testauto was een Lounge-uitvoering met leren bekleding, verwarmbare stoelen, rijbaanassistent en metaallak. Dat bracht de prijs op € 31.930 (2016). “Een chic gemeubileerde auto met Italiaans gevoel voor stijl”, schreef een collega in het logboek. Daarmee doelde hij op het gelakte instrumentenpaneel, de beschaafde chroom-elementen en de prettig verwarmde stoelen in sfeervol bruin leer. “Het lijkt wel alsof ze die van fabriekswege patina hebben meegegeven.”

VERBETERINGEN

Bediening van de boordcomputer en navigatie zonder diepgaande studie van de gebruiksaanwijzing konden we vergeten. Het kleine TomTom-schermpje was niet best afleesbaar en bovendien raakte het ding nu en dan van zijn pad af. Bij Fiat hebben ze dat ook in de gaten gekregen, want dit verouderde systeem wordt niet langer ingebouwd. De digitale ster van de redactie vatte het simpel samen: “Meteen overstappen op je smartphone en dat scherm alleen als toegangsweg tot het audiosysteem gebruiken.” Maar zulke ‘Italiaanse’ omwegen waren niet altijd voorhanden in het dagelijks gebruik bij deze Fiat. Staan haast alle getallen op de snelheidsmeter schuin? Niet op letten. De hendel waarmee je richting aangeeft zat zo ongelukkig, dat bij elke derde afslag onbedoeld het grootlicht aanging. Dat het stop-startsysteem voor de motor in één moeite door ook de stoelverwarming en de 12V-aansluiting uitschakelde, heeft Fiat intussen in de gaten gekregen, bij latere versies is dit verholpen.

Verbeteringen aan de vaak gelauwerde aandrijflijn waren juist niet nodig. Vanwege het enthousiasme waarmee de 1.6 diesel ’s morgens start, zou je bijna denken dat hij een kop espresso als gangmaker heeft gehad. Dat geldt geldt ook voor zijn temperament: van 0 tot 100 km/h duurt 10,7 seconden. En met 120 pk ver mogen ontpopte de MultiJet zich op de snelweg eveneens als vlotte jongen. Eigenlijk was het de 48 litertank die de boel hier een beetje ophield, want de 500X vroeg elke 600 km om een verse lading brandstof. Dat is ongebruikelijk snel voor een diesel. Over de gehele duurtest gemeten, kwam het verbruik uit op 6,8 l/100 km en dat is niet verkeerd.

ELEKTRONISCHE HIKJES

Al met al leerden we deze Fiat kennen als een pittige, aangenaam stille reiswagen voor twee personen. Alleen de buitenspiegels zorgden voor wat windgeruis. De grootlicht-assistent, bejubeld vanwege zijn gevoeligheid, liet het na verloop van tijd een enkele keer afweten. Storender was de vrij stugge vering, die je vooral in combinatie met zomerbanden en op slechte wegdekken voelde. De 500X leek in dit opzicht meer op een terreinwagen dan op een onschuldig karretje. We hebben dat vaker gezien bij Fiat. Ook de Punto en de 500 zijn vrij stug geveerd, terwijl Italië toch geen gebrek aan slechte wegen heeft.

Rustig blijven was het devies bij de elektronische hikjes waarvan ook de 500X soms last had. Ook, want bij andere merken zie je vaak hetzelfde. Gewoon doorademen en je komt waar je moet zijn. Toen bij de 500X na 22.460 km de snelheidsmeter uitviel, bood een oude computerroutine uitkomst: motor afzetten, opnieuw starten en voilà: hij deed het weer. Was dat nog niet voldoende, dan was uitstappen, portieren vergrendelen, weer openen en opnieuw starten de oplossing. Een harde reset dus.

Dat werkte ook toen na 34.838 km het storingslampje van de motor oplichtte. Of toen de bandenspanningscontrole moeilijk deed. En wanneer de waarschuwingslampjes van de airbags en de handrem brandden. Dat er echt iets aan de hand was, geloofde niemand. Temeer daar de Fiat probleemloos bleef rijden. In de werkplaats werden de meldingen keurig uitgelezen tijdens een onderhoudsbeurt en vervolgens gewist. Maar goed ook, want veel meer hadden de monteurs niet te doen. De 500X bleef nooit staan en had genoeg aan één (!) set remmen voor de hele duurtest. Eén keer lekte de slang van de sproeier voor de achterruit.

Kort voor het einde van de test verkeerde het interieur nog in topconditie, al hadden de leren stoelen nu echt wat patina. En afgezien van een knarsende middenarmsteun viel geen piepje of rammeltje te bespeuren. De remmen waren na 100.000 km aan het eind van hun Latijn en de koppeling greep pas op het laatste moment aan, maar hij deed het nog. Kortom, van een fiasco in autotechniek was bij onze 500X totaal geen sprake.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Fiat
Model 500X 1.6 MultiJet 16v 120 Lounge
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.531

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.248 mm / 1.796 mm / 1.600 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 1.320 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 186 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s
Brandstofverbruik 4,1 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum