Fiat 124 Spider (2016) - Op de rollenbank

Een plaatje van een roadster

89 reacties

Video

Ja, we geven het onmiddellijk toe: een Fiat 124 Spider heeft ‘wel wat trekjes’ van die Mazda MX-5. Motorisch gaan beide roadsters echter hun eigen weg. Dus lepelde Fiat een 1.4 turbo van 140 pk in de 124. Dat is leuk, maar de Abarth-versie doet 170 pk, dus dat scheelt wel een slok op een borrel. Laat deze Spider nu net richting die 170 pk zijn getuned! Volgens eigenaar Peter van Voorden tenminste…

Deze is voor het plezier

Nog meer Rosso dan de beroemde Martini van dezelfde kleur. Een fusie van misschien wel de twee lekkerste keukens ter wereld, deze sportauto. Dáár komt Peter aan in zijn Fiat 124 Spider. In wit is het een prachtige roadster, maar rood mag er ook zijn zeg! Petje af voor de belijning van deze tweezitter. Wat zonde dat hij maar zo kort onder ons is geweest, deze Fiat die eigenlijk bedoeld was als Alfa Romeo. Maar eigenaar Peter van Voorden uit Giessenburg is er natuurlijk heel blij mee. “Ik liep al jaren te denken om zo’n auto te kopen. En begin 2023 heb ik het gewoon gedaan.” Dat maakte zijn setje van twee compleet. “Voor het werk heb ik een VW ID.4 staan, dat is de verstandige auto. Deze is voor het plezier.”

Goed concept

De auto komt bij een Nederlandse vrouw vandaan uit Noord-Limburg. Die hem uit Duitsland had laten importeren. Peter: “Hij is dus echt van een oudere mevrouw geweest. Die wilde er na zes jaar vanaf. Ik heb de boekjes gezien, dat zag er goed uit.” Peter vertrouwde de boel en deed zichzelf een auto kado die hij al geruime tijd wilde hebben. “Tuurlijk is het onderhuids een Mazda MX-5 en natuurlijk valt hij in het niet naast premium-auto’s zoals een Porsche Boxster of een 911 Cabrio, maar ik vind hem waanzinnig mooi en leuk. En het concept is helemaal dik voor elkaar.” Even zitten op de plek van de bestuurder leert: deze schakelt net zo subliem als de MX-5 zelf. Nóg een pluspunt voor deze auto dus.

De straten van Monte Carlo

Bij de beslissing om de gebruikte 124 Spider uit 2016 te kopen speelde nog een ding mee. “Mijn zoon had net zijn rijbewijs gehaald. Dus organiseerde ik een roadtrip van Genève naar de Franse Middellandse Zeekust, de Route des Grandes Alpes. De dag na de Grand Prix van Monaco in 2023 kwamen we daar samen aan. Die maandag konden we meteen het circuit op. Geweldig. Maar ook de weg ernaar toe was top. Daar komt zo’n auto tot zijn recht. Mooi weer en gave bergweggetjes. Steeds rechtdoor op de snelweg is geen feestje. Dan valt het gebrek aan comfort op en vooral het windgeruis. Maar open in het gebergte is het genieten.” Het enthousiasme van Peter werkt aanstekelijk. Terwijl wij hem interviewen voor Op de rollenbank, speelt hij zelf ook de verslaggever voor het magazine van de Fiat 124 Club. Daar is hij lid van geworden. En heeft daar meteen één van de jongste auto’s. Die sympathie voor het Italiaanse merk gaat overigens al een tijdje terug: Peters eerste auto was… een Fiat Panda White. “Met een vermogen van 34 pk,” lacht hij. Wie gaat er nog voor zijn plezier een stukje autorijden? Peter nu dus! “Met deze auto ga ik met mijn vrouw geregeld op zondagmiddag een stukje toeren. Onderweg een hapje eten. Zij vindt het ook leuk!” Missie geslaagd dus. Alleen nog even vermogen en koppel checken.

Is 140 pk genoeg voor een Fiat 124 Spider?

Op papier klinkt 140 pk niet als ‘de wereld’. Dus voor de zekerheid maakte Peter een afspraak bij de mannen van Squadra in Nunspeet. Die hebben het Fiat-blok onder handen genomen en naar het Abarth-level getild. “Althans, dat was het verhaal want hij is daarna niet gemeten”, aldus Peter. Hij twijfelde vooraf wel. “Is het nou wel verstandig om te tunen, wat betreft betrouwbaarheid, slijtage en verbruik. Maar ik zat in de yolo-flow dus eigenlijk vrij kort na aankoop heb ik hem al laten tunen. Zonder echt gedegen uit te proberen of die 140 pk wel of niet genoeg was...” Mannen van vijftig plus, zullen we maar zeggen.

Op uw plaatsen

Ghisbert kent de mannen van Squadra en hij kent het Multiair-blok. “Als je met deze auto en dit blok aan die waarden komt van de Abarth-versie dan is het prima. Genoeg ook voor deze auto, die maar net meer dan 1.000 kilo weegt”, aldus onze meetmeester.

Met beleid gaat de Italiaanse-Japanner (of Japanse-Italiaan?) in de riemen en de achterwielen doen hun ding, de viercilinder brult het uit. En de scores: prima!

Signalement

Merk Fiat
Model 124 Spider 1.4 MultiAir 16v
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.165

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.368 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 2.250 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.054 mm / 1.740 mm / 1.233 mm
Wielbasis 2.310 mm
Massa leeg 1.025 kg
Laadvermogen 290 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden195/50R16Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km

Lezersreacties (89) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.