Eerste rijtest MG 4 Electric- zo rijdt de elektrische hatchback met potentie
Tegenhanger Volkswagen ID3, Nissan Leaf
Eindelijk komt er een volwassen EV op de markt voor een prijs die behapbaar is voor het grote publiek. Als het MG lukt om de MG 4 onder de €30.000 te houden, wordt deze Chinees onder Britse vlag een verkoopknaller van jewelste.
Het is niet eens zo gek lang geleden dat we smakelijk konden lachen om de pogingen van de Chinese auto-industrie om voet aan de grond te krijgen in Europa, zoals die van Landwind, Brilliance en Qoros. Dat het daarbij niet altijd helpt om de naam van een illuster westers merk op je auto te plakken, maakt de mislukte wederopstanding van Borgward duidelijk. MG is echter het levende bewijs dat het wel kan, als je product maar van acceptabele kwaliteit is en een prettig prijskaartje heeft, aangevuld met een unique selling point.
MG ZS was pionier compacte elektrische SUV's
De MG ZS was een pionier in het segment van compacte elektrische SUV’s en dat betaalde zich uit. Nu richt het merk zijn pijlen op het segment waarin onder meer de Nissan Leaf en de Volkswagen ID.3 actief zijn. We zien overigens op papier best wat gelijkenissen met die Volkswagen en dat is niet zo vreemd, want het moederbedrijf van MG luistert naar de naam SAIC en bouwt al decennialang auto’s voor Volkswagen. Vroeger de Santana en vandaag de dag de ID-modellen.
MG 4 is 4,29 meter lang en ruim
Niet dat we deze auto overigens een kopie willen noemen, want dat is zeker niet zo. De MG 4 heeft een lengte van 4,29 meter (ter vergelijking, de eerdergenoemde ID.3 is 4,26 meter lang) en biedt de achterpassagiers een enorme hoeveelheid ruimte. Het is dan ook bepaald geen straf om achterin te zitten. Het in- en uitstappen verloopt eveneens comfortabel. De bagageruimte is geheel bekleed, wat voor een hoogwaardige indruk zorgt. Wanneer je de achterbank omklapt, creëer je een (bijna) vlakke laadvloer. Eerlijk is eerlijk, meer auto heeft eigenlijk niemand nodig. En meer rijplezier ook niet.
We rijden met de 204-pk MG 4 in Luxury-uitvoering, die is te herkennen aan de dubbele achterspoiler. Hij heeft een straffe, dynamische afstelling meegekregen. De motor en de aandrijving zijn achterin te vinden, wat voor een flinke dosis rijdynamiek zorgt. De besturing is direct en hij voelt sportief aan. Het is bepaald geen straf om met deze EV over bochtige wegen te rijden. Maar hoe hard hebben we eigenlijk gereden? Hoeveel kilometers hebben we afgelegd? Hoe moeten we in hemelsnaam tijdens het rijden de bestemming invoeren in het navigatiesysteem? De kleine cijfertjes en lettertjes op de twee displays zijn wellicht af te lezen door jeugdige computerkids, maar niet door autojournalisten van middelbare leeftijd. Gezien de enorme ontwikkelingsstappen die MG zet, hopen we dat het merk daarmee wellicht nog aan de slag gaat.
51 kWh, 170 pk onder de €30.000
Verder valt er bar weinig te mopperen over deze auto. De 64-kWh accu is goed voor een actieradius van meer dan 400 kilometer en het laden verloopt heel goed met een vermogen van 135 kW. De instapversie heeft een kleinere accu met 51 kWh en minder vermogen, namelijk 170 pk. Die uitvoering moet volgens MG minder dan 30 mille kosten, al is de Nederlandse prijs op dit moment nog niet bekend. Waarschijnlijk zouden wij kiezen voor de Comfort-uitvoering met grote accu en grote motor, maar zonder warmtepomp, stoelverwarming en navigatiesysteem.
We zeiden het al, hij heeft alles in zich om een ware volksheld te worden. De 4 rijdt goed, biedt voldoende ruimte en met de EV-eigenschappen zit het ook wel snor. Er zit overigens nog meer in het vat bij MG, want er wordt hard gewerkt aan een elektrische roadster. Wie succesvol is, mag zichzelf immers best eens verwennen.
- +Zeer capabele ev voor weinig geld
- +Veel rijplezier
- -Getallen op displays slecht afleesbaar
- -Design niet onomstreden
PRIVATE LEASE MG 4
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.