Dubbeltest: Volkswagen Golf vs Mazda 3 - Wil je meer of wil je beter?
Zuigen of blazen?
Motorisch bewandelen de Mazda 3 en Volkswagen Golf in deze dubbeltest een heel andere weg. Mazda houdt vast aan de SkyActiv-strategie, met grote motoren die veel lucht naar binnen zuigen. De 2.0 wordt nu zelfs vervangen door een 2.5. Ook Volkswagen houdt voet bij stuk met een kleine motor waarop een turbo de lucht naar binnen blaast. Wat werkt beter?
Zouden alle automerken ter wereld een wedstrijdje houden wie de meest sympathieke is, dan maakt Mazda een goede kans om te winnen. Het merk heeft een enorme gunfactor, niet in de laatste plaats door de eigenwijze denkwijze van het relatief kleine merk. Benzinemotoren met compressieontsteking, een wankelmotor als generator voor een EV met range-extender: Mazda doet het gewoon. En waar de hele wereld, Volkswagen voorop, heeft gekozen voor de voordelen van een kleine benzinemotor met turbo, houdt Mazda vast aan relatief grote motoren zonder drukvulling onder de naam SkyActiv. Maar we moeten ook eerlijk zijn: het werkt bij Mazda niet altijd. Hoewel de SkyActiv-motoren erg soepel lopen, missen ze ten opzichte van de turbomotoren van de concurrentie vaak koppel onderin. Je moet de motoren daardoor veel meer op de huid zitten. Hoewel dat er in de praktijk niet eens altijd toe leidt dat het verbruik hoger ligt, doet het wel afbreuk aan de comfortbeleving. Nu zou Mazda er voor kunnen kiezen om alsnog de weg van de turbo te gaan bewandelen, maar dan ken je de Japanners nog niet. Dus in plaats daarvan doen ze gewoon nog een schepje bovenop de motorinhoud en groeit de 2.0 SkyActiv-G naar 2.5. Daarbij krijgt de motor cilinderuitschakeling en een mildhybrid-systeem, wat de Volkswagen Golf 1.5 eTSi ook allebei heeft.

Volkswagen Golf

Mazda 3
Mazda 3 heeft meer koppel maar moet ook meer toeren draaien dan Volkswagen Golf
Die 2.4 vervangt met zijn 140 pk vermogen de twee varianten van de 2.0 SkyActiv-G met 122 of 150 pk. En ja: 140 pk uit 2,5-liter is inderdaad niet zo veel. Het draait voornamelijk om het koppel en dat ligt inderdaad wat hoger. De viercilinder levert nu 238 Nm en doet dat bij 3.300 toeren per minuut. Dan gaat het echter om de maximumwaarde. Wat je in de praktijk vooral merkt, is dat er daarónder veel meer leven in de motor zit. Je hoeft niet permanent vol gas te rijden, want de 3 komt nu met veel minder moeite op tempo. Daar helpt het mild hybrid-systeem ook een beetje bij. De startmotor kan immers een beetje helpen met aandrijven. Een geboren sprinter is het overigens nog steeds niet: het duurt een kleine 10 seconden om de 100 aan te tikken. Voor een belangrijk deel komt dat ook door de zestraps automaat. Die komt grotendeels van de vorige versie en neemt overal lekker de tijd voor. En soms verrast hij je opeens door een paar versnellingen terug te hakken. Dat kun je ondervangen door geduld te hebben met optrekken, of de bak in manual te zetten en zelf te schakelen. Eigenlijk is het dan best een prettige aandrijflijn. En met een verbruik van bijna 1 op 16 in de winter is hij ook behoorlijk zuinig.
Toch kan dat nog een stukje beter, bewijst de Golf 1.5 eTSI met 116 pk. Overigens bestaat er ook een variant met 150 pk, maar dan wordt het prijsverschil nog groter dan het al is, waarover later meer. Waar het mildhybrid-systeem van de Mazda 3 de motor alleen uitzet bij heel lage snelheden, staat de 1.5 TSI van de Golf uit zolang je niet remt of gasgeeft. Zeker in de stad merk je het verschil, waar de Golf bijna 1 op 16,5 scoort. De prestaties ontlopen elkaar niet veel. De Golf levert iets minder maximumkoppel, maar doet dat wel al bij minder dan de helft van de toeren. Dat werkt bedrieglijk omdat het in eerste instantie allemaal best pittig aanvoelt. Pas als je een keer meer vraagt, kom je erachter dat de Golf in het bovenste deel van de toerenteller eigenlijk niet zoveel extra meer geeft. Wel zijn motor en bak wat beter op elkaar ingespeeld dan in de Mazda, wat het comfort ten goede komt.

Mazda 3

Volkswagen Golf
Volkswagen Gofl voelt degelijker maar ook minder spannend dan Mazda 3
Zou je het onderstel van de Volkswagen Golf willen omschrijven, dan zou ‘Duits degelijk’ de lading prima dekken. Er is geen spoor te vinden van overdreven hardheid of bonken en toch voelt het stevig. Er is geen sprake van zweven of zompigheid en toch zit er meegaandheid in het onderstel. De besturing werkt daarbij mooi precies en zo is de Golf in dat opzicht al acht generaties een echte allemansvriend. Comfortabel en capabel, en daardoor ook een tikkeltje kleurloos.
Zeker als je hem afzet tegenover de Mazda. Die is zeker niet foutloos en ook zeker niet kleurloos. De besturing voelt rond de middenstand een tikkeltje vaag en de gemonteerde banden zijn bijna crimineel slecht in natte omstandigheden. Dat laatste kun je echter makkelijk oplossen. En de besturing went na verloop van tijd. Dan voelt de 3 ineens als een echte Mazda: lichtvoetig en dynamisch. Er zit gewoon meer sportief dna in de 3 dan in de Golf, ook al gaat het in de Japanner wat minder geraffineerd. Wat dat betreft is het fijn dat er op onderstelgebied in het C-segment echt wel wat te kiezen valt. De 3 is in dit opzicht meer uitgesproken.
Ruimte is niet het sterke punt voor de Mazda 3, wel van de Volkswagen Golf
Ook vanbinnen kiest Mazda voor een wezenlijk andere aanpak dan Volkswagen en voorin betekent dat goed nieuws. Dankzij een fysieke controller is het een stuk makkelijker door de menu’s navigeren. En de styling en afwerking van het interieur zijn echt heel erg goed. Overigens is de opmaak van de menu’s wel voor verbetering vatbaar. Er zit bijvoorbeeld een olietemperatuurmeter in de 3, maar we zouden het je niet kwalijk nemen als je daar pas na jaren achter zou komen, zo diep zit die verstopt. Zo is het ook met de veiligheidssystemen. Die zitten in allerlei verschillende menu’s, waardoor je er meerdere af moet om de meest irritante hulpjes uit te kunnen zetten. Dat de controller zorgt dat je desondanks minder afgeleid wordt is mooi, maar simpeler is altijd beter. En als we dan toch aan het klagen zijn: het ruimteaanbod op de achterbank valt behoorlijk tegen en door de dikke C-stijl is het er donker. Het is ook niet dat je daardoor over een enorme hoeveelheid bagageruimte beschikt, want 327 liter is voor dit segment allerminst indrukwekkend.
Kijk eens naar de Golf, die met 381 liter fors meer ruimte biedt en bovendien een lagere tildrempel heeft. Ook op de achterbank ben je als passagier een stuk beter af in de VW. Er is meer licht en meer bewegingsvrijheid. Kijk je voorin, dan is het vooral een kwestie van smaak. Aan de gevoelsmatige degelijkheid zal het niet liggen, ook de Volkswagen voelt erg solide. Maar waar de Mazda met een zekere ingetogen flair is vormgegeven, is de Golf vooral functioneel. Bovendien is het infotainmentsysteem uitgebreider, sneller en mooier, maar mist het de trefzekerheid van een fysieke controller zoals in de 3. Toch levert de Golf sinds zijn facelift minder ergonomische hoofdbrekens op. De structuur is logischer, je kunt veel snelkoppelingen naar eigen inzicht instellen en veel van de touchknoppen zijn weer vervangen door echte knoppen.

Mazda 3

Volkswagen Golf
Mazda standaard een stuk completer dan Volkswagen
Wel behoorlijk dure knoppen trouwens, want naar goed gebruik is het schrikken als je naar de prijs van de Golf kijkt. Of eigenlijk: als we die prijs eindelijk gevonden hebben. Want eigenlijk is onze auto een actiemodel dat als Oranje Edition door het leven ging. Om tot een vergelijkbare auto te komen, moeten we uitgaan van een Life Edition en die aankleden met de nodige opties. Die Life Edition kost met deze aandrijflijn € 40.990. Als we de aanwezige opties waaronder 18-inch wielen, elektrische stoelverstelling, stoelverwarming en panoramadak daarbij optellen, komen we op een totaalprijs van €45.880. Dat is wel flink. Zeker in verhouding tot de Mazda 3. Die komt inclusief opties op €38.940. Je komt dan ten opzichte van de Golf geen wezenlijke zaken te kort. Je zou zelfs voor de meest luxe Takumi kunnen gaan, want dan nog zit je niet aan de prijs van de Volkswagen. En als je het dan per cc zou gaan uitrekenen …

Volkswagen Golf
Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij je zoektocht, bijvoorbeeld over de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerpKoop- & leaseadvies (nieuw en tweedehands).
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Met z’n nieuwe motor lost Mazda het grootste probleem van de 3 op. Je hoeft nu niet meer permanent plankgas te rijden om een beetje gang in de auto te krijgen. En doordat je nu meer koppel onderin hebt, is de trage automaat ook niet meer zo’n groot probleem. Daarbij is de prijs behoorlijk concurrerend en het interieur mooi. Maar waar het een beetje misgaat voor de Mazda is z’n ruimteaanbod, dat echt onder de maat is. Als je dan tegenover een Golf staat, waarvan het enige probleem is dat de prijs aanzienlijk is, eindig je met een heel keurige score toch net op de tweede plek.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
De Volkswagen Golf werd in 5 jaar tijd €10.000 duurder – Back to Basics
Test: Volkswagen Golf GTI Clubsport – Niet zo snel als de R, maar wel een stuk leuker
Dubbeltest: Toyota Corolla vs Volkswagen Golf - Wijsheid komt met de jaren
Test: Volkswagen Golf R - Wildebras met goede manieren
Test: Volkswagen Golf (2024) – Kan een frisse neus het tij keren?
Lezersreacties (202) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.