AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

DS 3 Crossback E-Tense vs. MINI Electric - Vergelijkende Test

Elektrische emotie

106 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 18 2020
AutoWeek 18 2020

Je leest het in AutoWeek 18 2020

Bij elektrische auto’s spelen de hoofdvragen zich nog altijd af rondom de thema’s prijs en actieradius. Toch zijn er inmiddels ook EV’s die hun prioriteiten elders leggen, zoals de DS 3 Crossback E-Tense en de Mini Electric. Welke is de beste keuze als er best wat budget is en de auto vooral ook een beetje leuk moet zijn?

Het gaat te ver om te stellen dat alle EV’s puur met de rekenmachine worden gekozen, maar feit is wel dat er meer dan bij andere auto’s naar de cijfertjes wordt gekeken. Daar is ook alle reden toe, want elektrische auto’s zitten nog altijd in de ontwikkelingsfase en dat betekent dat de verschillen groot zijn. Waar je nog maar een paar jaar geleden blij moest zijn met een bereik van 150 km en daar een stevig bedrag voor moest neertellen, zijn er inmiddels aardig wat auto’s te koop die voor een schappelijk bedrag een theoretisch bereik van meer dan 400 km bieden. Dat in de EV-wereld alles onder de halve ton als schappelijk wordt beschouwd, is voorlopig nog even een feit, maar getuige de verkoopcijfers zijn de betere EV’s van het moment in elk geval voor de zakelijke koper doorgaans goed bereikbaar.

De auto’s die op deze pagina’s schitteren, hebben van alle EV’s misschien nog wel de beste papieren om juist particuliere kopers aan te spreken. Dat begint al met het uiterlijk vertoon, dat bij deze auto’s een uitzonderlijk grote rol speelt. Het koetswerk van de DS 3 Crossback weet zich zelfs in het drukbevolkte segment van de compacte SUV’s duidelijk te onderscheiden en zit vol bijzondere details. Zomaar wat voorbeelden: de matrix-ledkoplampen met paarse (!) accenten en opvallende uitlopers, elektrisch uitklappende handgrepen, het krokodillenleer-achtige profiel op dak en buitenspiegels en de van de oorspronkelijke Citroën DS3 geleende ‘haaienvin’ ter hoogte van de B-stijl. Het is allemaal even eigenwijs.

Tegelijkertijd is de E-Tense nauwelijks te onderscheiden van een reguliere DS 3 Crossback. Zo mocht de grote grille blijven, en doordat de laadpoort zich schuilhoudt achter de tankklep, blijven alleen de ontbrekende uitlaat en de typeplaatjes over als hints naar de aandrijflijn. Hoewel: er is ook een blauwe led achter de binnenspiegel, die bij PSA-producten aangeeft dat de betreffende auto volledig elektrisch door het verkeer gaat.

LUCHTHAPPER

De Mini Electric werd gepresenteerd met opvallende gele accenten en asymmetrische wielen, maar ons testexemplaar bewijst dat het ook anders kan. In een klassiek groenwitte kleurstelling en voorzien van gangbaarder lichtmetaal is het in de eerste plaats gewoon een Mini, ook al zijn de forse E-logo’s net zo min te missen als het grijs gelakte paneel dat de plek van de grille inneemt. Ook de luchthapper daarboven is dichtgemaakt. Het ding is overbodig, maar omdat Mini de Electric als een Cooper S beschouwt, vond men het toch nodig dit ‘gat’ toe te voegen. Met 184 pk is Mini’s eerste EV iets minder krachtig dan een reguliere Cooper S, maar met een 0-100-tijd van dik zeven seconden is de auto zeker vlot. Bovendien is-ie met een instapprijs van € 34.900 iets voordeliger dan een benzine-S, en dat hebben we nog niet eerder gezien bij elektrische modellen.

De DS volgt op dit vlak een wat traditionelere weg, want de DS 3 Crossback is als elektrische E-Tense dik vijf mille duurder dan een vergelijkbare benzineversie. Kostbaarder dan de Mini is-ie trouwens ook, waarbij het verschil bij de instapversies 8,5 mille bedraagt en bij de hier geteste topversies nog altijd zo’n € 7.000. Voor dat geld biedt DS natuurlijk wel een grotere en aanzienlijk praktischer auto, die wat carrosserievorm betreft een regelrechte concurrent is van de Mini Countryman. Behalve een dankzij achterdeuren veel beter bereikbare achterbank biedt de DS ook een 139 liter groter bagageruim. Toch is het belangrijk om de 3 Crossback niet als ruimtewonder te zien. Zelfs voor een kleine SUV is de auto ronduit krap. Volwassenen kunnen de achterbank bij de DS beter mijden. Het bankje in de Mini is helemaal een noodvoorziening.

SPORTIEVE AMBITIES

De sportieve ambities van Mini zijn het merk DS over het algemeen vreemd, en deze 3 Crossback is daarop geen uitzondering. De E-Tense deelt zijn platform en volledige aandrijflijn met de elektrische versies van de Peugeots 208 en 2008 en de Opel Corsa; hij beschikt ook over 136 pk. Toch heeft de auto een serieuze troef achter de hand, en dat is het accupakket. Met 50 tegen 32,6 kWh kan de Franse auto fors meer energie kwijt dan zijn Britse tegenstrever. Een aanzienlijk beter theoretisch bereik is het logische gevolg: de DS komt volgens de WLTP-testcyclus 320 km ver, terwijl de Mini al na 234 km helemaal leeg moet zijn. Dat is in het hedendaagse EVlandschap toch wat teleurstellend.

Bovendien gaat snelladen bij DS met maximaal 100 kW, terwijl de Mini het op 50 kW houdt. Op papier heeft de DS daarmee al een forse voorsprong, maar in de praktijk blijkt het verschil minder groot dan de cijfers doen vermoeden. De Mini is zeker geen stroomlijnwonder, maar blijkt vooral op de snelweg wel fors efficiënter te zijn dan zijn Franse opponent. Bij snelheden van maximaal 100 km/h – dat is nu immers de standaard – blijkt het met de Mini goed haalbaar om in de buurt te komen van de fabrieksopgave, terwijl de DS met zo’n 240 km praktijkbereik niet in de buurt komt van de theorie. Omdat de Mini simpelweg minder stroom nodig heeft, valt ook het verschil in snellaadtijd wel mee. Bij 50 kW kan de Mini-accu in 36 minuten van compleet leeg naar 80 procent worden geladen, terwijl DS voor datzelfde kunstje ongeveer 30 minuten nodig heeft.

PRET-HATCH

Grote verschillen zijn er wel als het gaat om het rijgedrag. De Mini is niet alleen op papier sneller, maar voelt ook in de praktijk veel feller aan. Het is zeker geen Tesla, maar de bekende duw in de rug waar elektrische auto’s om bekendstaan, is hier toch echt aanwezig. De DS geeft dat gevoel veel minder en lijkt zijn vermogen wat meer geleidelijk af te geven. De auto is vooral lekker vlot, en dat past erg goed bij zijn karakter. De Crossback bleek al eerder een opvallend comfortabele auto te zijn en daar levert hij in elektrische vorm zeker niet op in. De soepele, stille aandrijflijn dringt het toch al lage geluidsniveau aan boord nog verder terug en het onderstel weet oneffenheden ook bij deze 300 kg zwaardere variant keurig glad te strijken. De lichte, maar toch niet afstandelijke besturing past uitstekend in het plaatje. Mede door het kleinere accupakket heeft de Mini een geringere gewichtshandicap van 165 kg. Dat resulteert bij erg snel genomen bochten in banden die wat eerder beginnen te kermen dan bij een benzine-Cooper S, maar verder levert de Britse pret-hatch nagenoeg niets van zijn leuke karakter in. De razend directe, vrij zware besturing zorgt samen met het stevige, communicatieve onderstel voor een erg leuke rijervaring, waarbij het niet eens echt hard hoeft te gaan om lol te hebben. Tegelijkertijd is de auto minder comfortabel dan zijn tegenstrever, die voor een lange snelwegrit in elk opzicht de betere keuze is.

Ook vanbinnen is de Electric een echte Mini. De sterk rechtopstaande voorruit levert een uniek uitzicht op en de zitpositie achter het dikke stuurwiel is subliem. De van andere Mini’s bekende retro-vormen komen ook hier gewoon terug. Het drukke dashboard moet net je smaak zijn, kwalitatief is het van een zeer hoog niveau. Vorm is hier en daar nadrukkelijk voor functie gegaan, maar toch vinden we snel onze weg. Het infotainment is vergelijkbaar met wat moedermerk BMW aanbiedt en dus van zeer hoog niveau. Het centrale touchscreen ziet er gelikt uit, kent een doordachte indeling en laat zich ook via de bekende draaiknop tussen de stoelen bedienen, wat in de praktijk al snel volledig op de tast kan. Een tweede scherm, met daarop onder meer een snelheidsmeter en rij-informatie, prijkt op de stuurkolom. Wat vormgeving en indeling betreft valt hier niets te kiezen, maar dankzij een uitgebreide boordcomputer en een slimme splitscreen-functie van het centrale scherm komen de cijferfreaks hier toch aan hun trekken.

Ook de DS heeft een compact digitaal instrumentarium. Hier is het mogelijk om t otaaloverzichten van verbruik en bereik te krijgen, al toont de auto helaas nooit het exacte batterijpercentage. Wat bediening betreft zijn alle PSA-producten gelijk. Dat betekent dat het centrale touchscreen ook hier wat traag reageert, wat in een prijzige en hoogwaardige DS nog wat storender is dan in de meer alledaagse modellen. Ook de menustructuur is hier en daar ondoorgrondelijk. Wel is het breedbeeldscherm lekker groot en staat het mooi onder handbereik. DS mocht bovendien zijn eigen sausje over de vormgeving gieten, zodat de digitale omgeving naadloos aansluit op het interieur.

AFWIJKEND EN OPVALLEND

Het DS-binnenste is minstens zo afwijkend en opvallend als dat van de Mini. Net als aan de buitenkant zijn de DS-ontwerpers helemaal losgegaan op de details. Zo is de knoppenreeks onder het scherm gerangschikt in een opvallend ruitpatroon, dat naadloos overgaat in ventilatieroosters met dezelfde vorm. Dat ziet er mooi uit, maar het vinden van de juiste touch-knop kost in dit design-hoogstandje soms wel even tijd. Lager in de middensectie bevindt zich een wel erg handig geplaatste draadloze oplader voor je telefoon, omringd door bijzonder fraai vormgegeven raamknoppen die daar juist weer minder op hun plek zijn.

De toetsen voelen hoogwaardig aan en dat geldt in grote lijnen ook voor de rest van het binnenste, maar toch komt de DS wat fragieler over dan de Mini. Onze La Première-uitvoering heeft een bijna witte bekleding, die ook terugkomt op het dashboard en zelfs op het stuur. Het is één van de vele beschikbare opties, want via tal van ‘DS-inspiration’-pakketten is de aankleding van de auto volledig naar eigen hand te zetten. Dat was altijd het domein van Mini, maar de Electric-versie doet daar slechts in beperkte mate aan mee. Buiten vier ‘voorgeconfigureerde’ versies, de lakkleur en de wielen valt er weinig te kiezen. De hier geteste Yours is de duurste variant, die dan ook meteen is uitgerust met onder meer leer, een panoramadak, Harman Kardonaudio en sfeerverlichting. De € 42.900 die Mini voor deze uitvoering vraagt, is daarmee meteen het maximum. Bij DS zijn er op de reguliere prijslijst veel meer mogelijkheden om de auto te personaliseren en de prijs op te drijven. Er zijn drie uitrustingsniveaus, maar dan begint het pas. Een compleet afgeladen versie schurkt tegen de halve ton aan, maar voor de zakelijke rijder is er een Business-versie die netjes onder de huidige grens van het bijtellingsvoordeel blijft en toch goed in de spullen zit.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De DS is ruimer, praktischer en comfortabeler dan de Mini en hij komt (iets) verder op een acculading. Maar hij is ook fors duurder dan de Mini en dat is zijn grootste makke. Voor 45 à 50 mille zijn er tal van EV’s te koop die hem op alle genoemde punten riant verslaan. Bij DS en Mini zit de meerwaarde in andere, minder grijpbare zaken, en dat zien we bij de E-Tense niet genoeg terug om zijn prijs te rechtvaardigen. De Mini is voordeliger, rijdt leuker en voelt nog hoogwaardiger aan. Is dat gevoel dan zo belangrijk? Ja, in dit geval wel.

Lezersreacties (106) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 28
“Dan is de Mini de leukere keuze”. Het verbaast me niets, die Autoweek allergie voor PSA producten. Eerst appels met peren vergelijken, en dan lekker laten winnen wat je zelf het leukst vindt... Het enige wat je tegen de DS3 kan hebben is dat ze hem te duur hebben gemaakt. En de guitigheid van de eerste DS3 is er minder. Maar verder is het een op en top Frans kwaliteitsproduct.
ak2
ak2
  • 5
De Mini heeft deze test zeer terecht gewonen, wat een leuke auto. Beide auto's zijn exclusief en bedienen andere doelgroepen. Rationeel gezien zijn ze allebei wel duur.
Anoniem
Anoniem
  • 10
Misschien een beetje vooringenomen als BMW-liefhebber; doe mij die MINI maar uit deze twee. Blijft een erg leuke en fijnsturende (stads)auto, als je het er voor over hebt. Die DS is qua bediening en vooral design zo onnodig gecompliceerd naar mijn mening. En voor 50 mille kun je toch echt beter voor een Model 3 SR+ gaan met zo'n 400+ km range...
Anoniem
Anoniem
  • 7
“Elektrische emotie”?
RV 72
RV 72
  • 8
Of ga voor een Kia e-soul. Ook lekker eigenzinnig en wel een groot bereik en niet duurder ?
Anoniem
Anoniem
  • 14
@jean arp, beetje op je teentjes getrapt? De Mini is goedkoper rijdt leuker, heeft een beter infotainment systeem en ziet er tijdlozer uit, dan interieur uit de DS is nogal snel veroudert.
De franse topkwalitiet is nog maar afwachten de elektrische aandrijving is nog maar net op de markt.
Harry Music
Harry Music
  • 9
Op voorhand de DS3 ,de mini is alleen leuk als mini en niet als opgeblazen mini, dat ziet er niet uit. En met de DS3 heb je een fatsoenlijke range.
CDVDP
CDVDP
  • 5
Beiden veel en veel te duur met weinig bruikbare actieradius, hier heb je niets aan hooguit als tweede auto voor stadgebruik. Bespottelijk dit soort EV's. Als de EV's niet snel bruikbare actieradius krijgen kunnen de verkopen alleen in stamd worden gehouden met de fiscale voordelen. Een plug in hybrid of alleen hybrid, in de stad ook vaak elektrisch te rijden, veel goedkoper. Koop een Yaris Cross straks, 1 op 25 en 50% elektrisch in de stad, en veel goedkoper in aanschaf.
Rene 1969
Rene 1969
  • 11
Ik heb als passagier meegereden in de DS3 e-tense en ik was onder de indruk van het comfort, de afwerking en persoonlijk vind ik het ook een mooie en onderscheidende auto. Dus als ik in de markt zou zijn voor een compacte elektrisch aangedreven SUV dan zou deze een grote kans maken.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Dus: voer voor oeverloze discussie, wederom! Well done Autoweek!
ModaalVervoer
ModaalVervoer
  • 0
Doe maar de Smart, schattiger dan deze twee en hij of zij lijkt zelfs op een zeehond.
Anoniem
Anoniem
  • 14
Epica, even op je taal letten (taalfouten). Hoe weet jij dat het interieur snel veroudert? 20 jaar geleden zaten er ook al 4 stoelen en een dashboard in een auto... De DS is groter, heeft meer deuren en een grotere range, en is dus breder inzetbaar. En niet iedereen hoeft een kart.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@Harry Music, met de DS heb je dus ook geen fatsoenlijk range hij doet iets van 20km meer dan de Mini.
Anoniem
Anoniem
  • 10
Ja, Jean Arp, maar ook niet iedereen hoeft een windvanger. Die grotere range heb je inderdaad zwart-wit op papier. In de praktijk komt het bijna op hetzelfde neer, zoals Jan ook zegt.
CDVDP
CDVDP
  • 14
@jean arp. Denk zelfs dat kwalitatief de Franse fabrikanten zulke grote stappen voorwaarts hebben gezet dat in ieder geval de Duitsers ingehaald zijn. Wij hebben prive een C3 als 2e auto en ook diverse Psa auto's zakelijk naast veel Vag modellen en Toyota's. De Peugeot's doen het stuk beter dan de Volkswagens, de Skoda's scoren beter dan de VW's (opvallend want vaak zelfde motoren), best en met grote afstand scoren de Toyota's . Wij kopen de auto's en houden ze zo'n 5 jaar, dus aardig wat ervaring opgedaan inmiddels.
Anoniem
Anoniem
  • 16
2 dingen: ten eerste, wat een vreemde vergelijking tussen twee auto's die totaal niet vergelijkbaar zijn. Ten 2de wist ik voordat ik de video ging kijken welke van de twee zou winnen. Helaas riskeer ik met deze laatste uitspraak dat mijn reactie wordt verwijderd, maar ja, ik ben nou eenmaal pro vrijheid van meningsuiting.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Joe, ik had dat sterke vermoeden ook al. Ligt het nou aan de auto’s of ligt het aan de test....?
MissAutobahn
MissAutobahn
  • 5
Jammer dat de nieuwe fiat500e nog niet vergelijkbaar is met de mini in een test. Dat had beter gepast.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Wat duurt wachten toch lang...... half juni wordt de mini geleverd. Heerlijk fijn autootje voor erbij. Wel getwijfeld of ik zou wachten op de Fiat 500 echter de prijzen daarvan zijn nagenoeg gelijk aan de Mini en dan heb je bij mini toch wel meer kwaliteit. De Franse auto’s zullen heerlijk rijden echter data zou ik voor de Peugeot kiezen.
Vincent 9175258
Vincent 9175258
  • 2
Met stuur-ijzers als deze Mini kunnen de elektrische aangedreven auto's een andere markt aanboren: de hot hatchback liefhebbers. Lekker bochten links rechts aan elkaar rijgen en accelereren in lange doordraaiers, eindelijk echt auto rijden.
vertmaori
vertmaori
  • 2
Ik heb met beide een proefrit gemaakt... de DS viel ons tegen: erg zweverig en een interieur waar je gek van wordt als je er lang naar kijkt. Achterbank is net zo onbruikbaar als die van de Mini. In de praktijk zal de Mini rond de 200km kunnen op een acculading, de DS misschien 25km verder. Voor ons genoeg met max 10.000km per jaar. De Mini reed echt als een Mini: kartachtig, ook dit interieur is druk, maar een rustige oase in vergelijk met de DS.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Wat mij betreft beide erg leuke auto’s, al vind ik de DS3 echt een plaatje. Maar 10K meer is best veel. Iets te veel eigenlijk, zeker voor mensen die daar een paar maanden voor moeten werken. Maar dat is uiteraard een aanname van me.
Anoniem
Anoniem
  • 2
En aannames doen we niet meer aan hè?
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 1
@vertmaori
de achterbank is perfect geschikt voor kinderen (ook dankzij de extra portieren); en ja, een 2e auto wordt vaak genruikt door moeder de vrouw om oa de kinderen naar school en bv sport te brengen; op dat punt heb je aan een Mini niets.
Harry Music
Harry Music
  • 5
Jan Kan maar moeilijk wennen aan de bediening van de DS ,die van de Mini is handig ....not !
Niet dat het uitmaakt : als je een van beide koopt wen je er snel genoeg aan. Denk maar aan de vroegere Citroën's die de bediening ergonomisch veel beter voor elkaar hadden als welke concurrent dan ook. Maar ja men slikte het niet...
Harry Music
Harry Music
  • 4
Beetje vreemde conclusie : dat de range gelijkwaardig is ....zou exemplarisch kunnen zijn ,maar de WLTP cijfers zijn leidend. Dus met de DS kom je gewoon 100 km verder.
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 0
Qua bedieningsgemak is de Mini dus de betere wat ik ook had verwacht.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@Jean: Hoe was ie ook alweer? Assumption is the mother of all fuck-ups? ?
Anoniem
Anoniem
  • 3
Precies! Ik neem aan dat dat wel bekend is nu!
MG ZR 160
MG ZR 160
  • 0
Jean Arp, inderdaad, het belangrijkste is dat ze de DS3 (en de e208 GT) te duur hebben gemaakt. Maar imo is dat zo'n ontzettende stommiteit dat enkel dat al genoeg reden is een vergelijkende test te verliezen. Eigen schuld.
MJP50
MJP50
  • 0
Ik ben misschien bevooroordeeld, maar ik ga toch echt voor de MINI. Omdat ik weet hoe geweldig het stuurt en dat het heel goed in elkaar geschroefd is. Mijn ervaring met zo’n beetje alle PSA producten is nooit positief geweest dus nu ook niet. Ik heb DS in de glorie jaren meegemaakt en het was een feestje. Maar kreeg je ze na 3 jaar terug dan waren de slingers ver te zoeken. Deze Crossback is gedoemd te mislukken. Niet om zijn guitige uiterlijk, maar om zijn brouwkwaliteit.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Tsja, MG, ergens heb je wel gelijk. Die prijs is te hoog voor een merk dat het nog moet gaan maken. En geloofwaardig terug met die prijs kan ook niet. Je kan je ook afvragen waarom ze deze auto zo’n apart smoel moesten geven. Zo worden het wel heel veel ‘als’-en voordat iemand hem koopt: áls iemand veel geld heeft, áls iemand het er voor over heeft, áls ruimte niet het belangrijkste is, áls men gecharmeerd is van Franse auto’s, en áls men gecharmeerd is van aparte vormgeving. Dan hebben ze toch de plank misgeslagen in verhouding tot de auto waarvan dit de opvolger is: de originele DS3. Ik snap nog steeds niet dat ze die cashcow, het eerste en tot nu toe enige echte succes van DS, hebben laten gaan in het voordeel van deze DS3 Crossback. Het zijn allemaal keuzes, maar er zullen vast ook wel wat DS-mensen zijn die zich nu afvragen of ze daarmee de juiste stap hebben gezet...
Anoniem
Anoniem
  • 7
Tsja, beste lezertjes, ik durf dus best kritisch te zijn over Franse Auto’s. Maar de voorspelbare manier waarop hier de Mini aangewezen wordt als winnaar bevalt me slecht, en is niet (per sé) terecht. Net zo min als het toontje waarmee PSA-producten benaderd worden, de achterlijke argumenten die aangehaald worden. Daar zit meer achter, en ik schrijf niet op wat, want dan kan ik niet meer mee discussiëren hier.....
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 0
@MJP50 Heb het altijd al gezegd over de belabberde bouwkwaliteit van PSA maar sommigen willen daar niks van weten maar dat is hun keuze.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Scania geef eens voorbeelden mbt deze DS3? Of wil je graag algemeen zeuren?
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 1
@JEAN ARP Wat ze in de test ook zeggen de bedieningsknoppen voor de ramen op een hele onlogische plek bijvoorbeeld en wat ik al eerder heb gezegd voor mij voelt een PSA product niet degelijk aan dat is geen zeuren maar iets persoonlijks wat iemand anders misschien niet zo ervaart.
Harry Music
Harry Music
  • 1
@Scania Belabberde de bouwkwaliteit ? Man waar heb je het over ? PSA is een van de kwalitatief beste autobouwers van Europa. En zelfs Toyota (lijkt mij de kwalitatief beste auto bouwer) gaat zonder restricties met PSA. Dus als PSA een Toyota badge waardig is. Wst is dan de conclusie?
Harry Music
Harry Music
  • 1
@Jean PSA politiek. Zoals ook bv VAG een bepaalde strategie heeft niet niet altijd te volgen is. Ik ben blij dat Citroën exclusief kan beschikken over de PHC vering ,anders waren het gewoon leuk uitgevoerde Peugeot's geweest.
Bewust nog het oude type Berlingo gekocht ,de nieuwe is ook als Opel ,Vauxhall en Toyota the koop en binnenkort als Fiat.
MJP50
MJP50
  • 1
@SCANIAV8FAN: ik denk dat men niet op de hoogte is, omdat ze niet dagelijks met het product te maken hebben gehad. Ik wel. 8 jaar lang. Een mooi product om te verkopen, maar wat heb je een sterke aftersales afdeling nodig om klanten tevreden te stellen. Ik raad het iedereen af in mijn omgeving. Een collega van me heeft de sprong gewaagd en heeft na 63.000 km zijn motor kapot gedraaid door de welbekende distributieketting die is versprongen in een Peugeot 3008. Nieuw blok dus. En ondanks dat het een leaseauto is baalt hij er wel van.
@HARRY MUSIC; ik heb nog steeds vrienden die bij diverse PSA dealers werken en er is werkelijk waar niets veranderd in de jaren. Helaas.... 1 Van de beste autobouwers ? Absoluut niet.
Schnabbelaar
Schnabbelaar
  • 4
Nou is die DS3 in een aantal heel kekke kleuren leverbaar, maar het valt me op dat ze voor de perswagens juist met van die slaapverwekkende kleuren komen, zoals die zwarte een poosje geleden en nu weer vuilniszakkengrijs. Als ik voor een DS3 zou gaan zou daar ook een lekker kleurtje op mogen wat mij betreft.
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 2
@MJP50 Er zitten hier een paar francofielen die geen kritiek willen horen over PSA, wat jij zegt over het product klopt helemaal heb in mijn vriendenkring aantal mensen die een Peugeot,Renault en Citroën rijden en allemaal spijt hebben dat ze zo'n ding rijden altijd storingen en slechte service van de garage en maar, heb het zelf ook meegemaakt dus weet waar ik over praat.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Scania, als je de volgende keer punten / losse zinnen gebruikt in je post zal ik hem (wel) lezen.
AsconaGT
AsconaGT
  • 3
Wat een gezeur over die raamknoppen. Mijn vorige auto (BMW) had dit op die zelfde plek. Daar heb ik autoweek nooit over horen zeuren destijds. Je weet heel snel waar die knoppen zitten, geen enkel probleem. Dat zal voor de overige knoppen net zo gelden. Overigens denk ik dat mensen die een DS3 kiezen ook voor de hoge zit gaan, 100km meer bereik, extra portieren en dus niet snel naar een mini kijken. Mensen die naar de mini kijken zullen niet snel naar zo'n DS3 kijken ivm andere rij eigenschappen, imago, stuk goedkoper, etc. Leuk vergelijk maar het meer appels met peren.
Anoniem
Anoniem
  • 1
MJP50: Als het ècht zo erg zou zijn dan zou PSA geen auto meer verkopen. Dus jouw overdrijving geloof ik sowieso niet. Bovendien ben ik er nogal van overtuigd dat er sinds 2014 het een en ander veranderd is. Doel van Carlos Tavares was om hogere marges te halen, vooral door forse prijsstellingen en geen kortingen. Daar MOET iets tegenover staan, namelijk een goed (beter) product. En weliswaar was de afzet vorig jaar minder (mede door geopolitieke oorzaken), de marges waren enorm, omzet en winst op pijl. En dat red je niet als je een slecht product verkoopt.
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
  • 1
Leuke vergelijkende test. Het blijft hoe dan ook een smaakverschil: de DS is praktischer inzetbaar en comfortabel, de MINI is wat hipper en stuurt sportiever. In het licht van leuke trendy EV's (die misschien niet het grootste bereik hebben, niet de snelste laadsnelheid en ook niet de beste acceleratie, maar waarvan dat ook niet hoeft omdat de kekke EV vooral lokaal/regionaal wordt ingezet), is het wellicht leuk om de volgende keer een test te doen met de MINI elektric, de DS3 e-tense, de Honda-e en de Mazda MX-30, ben heel benieuwd naar de bevindingen. Als je geïnteresseerd bent in meer praktische en breder inzetbare EV's dan kijk je waarschijnlijk toch wel verder, naar de Tesla Model 3, of wat kleiner naar de Ioniq, de Niro of Kona of (binnenkort) de VW I.D.3, of als je nog een stapje kleiner maakt naar de geweldige Peugeot 208-e of de Opel e-Corsa.
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
  • 1
Volgens Jan zijn het overigens beide fijne auto's om te rijden. Ik zie de nut en noodzaak er dan ook niet van in om het ene merk op te hemelen en het andere merk af te branden. Ieder z'n smaak en kennelijk zijn er voor beide auto's heel veel positieve eigenschappen te vermelden.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ascona GT, helemaal eens. Het is bij AW altijd zoeken naar dit soort irrelevante kritiek, gewoon, om een negatief beeld te vormen. Ze zijn echt nooit enthousiast of positief over een Citroen, Peugeot of DS, tenzij er op het zelfde moment, hópla!, een reclame campagne of proefrit event van een PSA merk opduikt... hoe kan dat nou?
b0mmel
b0mmel
  • 2
Wat een Calimero gedrag bij de Franse brigade...
Art Key
Art Key
  • 0
Leuke auto’s. Veel spielerei. Maar dat geld toch maar een Model 3. Range 400km, achterwielaandrijving, laadnetwerk, ruimte, 0-100 in 5.6 seconden, een touchscreen dat gewoon werkt... een auto die gewoon elke dag beter wordt. Een Kia eNero of eSoul zijn ook veel beter. Zo jammer dat traditionele fabrikanten zo ver achterlopen. Want een betaalbare leuke EV zoals de Honda zou zo leuk zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Bommel, heb je ook inhoudelijke bezwaren of is dit jouw gevoel? Of ben jij gewoon meer van de reclamespot over de Skoda Octavia die nu ook op de site staat?
Bimmert
Bimmert
  • 2
De Mini is echt geweldig leuk, no brainer.
b0mmel
b0mmel
  • 2
Auto is emotie @Jean Arp, dat maakt het ook leuk maar bij sommigen slaat het om in blinde liefde voor hun eigen merk en bij een enkeling zelfs blinde haat tegen sommige andere merk(en).
.
Je 1e reactie heeft het over een op- en top kwaliteit produkt, dat matched gewoon niet met mijn eigen ervaringen uit het verleden en Peugeot rijders uit mijn kennissenkring. Met veel kwaaltjes moet je maar zien te leven zoals het touchscreen uit 1990 en bediening met ingewikkelde menustructuren. Achteruitrijcamera die 1-2 seconden achterloopt, gekke plaatsing van knopjes, het kleine stuur. Bij (deze) DS het interieur dat vooral probeert heel afwijkend te zijn en daardoor totaal niet ergonomisch is (of het mooi is dat is subjectief maar mijn mening laat zich raden). Maar ook veel, heel veel storingen, uitval van met name electronica, motorkap die niet goed sluit en wiebelt, dab radio systeem dat waardeloos is enz enz.
b0mmel
b0mmel
  • 2
Overigens heb ik zeker geen blinde aversie tegen Franse auto's, ik zou oh zo graag nog eens een klassieke DS willen hebben maar bijvoorbeeld ook een 205 GTi lijkt me geweldig. De RCZ en de C3 Pluriel maar ook een bijzondere zoals een Renault Avantime, prachtig!
.
Echter, de betrouwbaarheid daar heb ik grote bedenkingen bij...
.
Met de meeste moderne PSA producten heb ik echter weinig, teveel SUV's, teveel ge-downsized, matige prestaties bij de topmodellen, ontwerpen teveel tijdgevoelig (subjectief uiteraard).
Anoniem
Anoniem
  • 1
DS3 is een gedrocht.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@ScaniaV8: De bediening van de ramen op een onlogische plek. Dit is dus een schoolvoorbeeld van een gezocht negatief argument. Want de ramen met je linkerhand bedienen is logisch, en met je rechterhand is onlogisch? Zoiets? Alsof iemand die zo'n auto koopt na een paar dagen nog steeds niet weet hoe hij zijn ramen moet bedienen... Ik ben niet eens pro Frans ofzo, ik ben daarentegen wel heel sterk anti-onzin. Erg storend dat dit soort problemen doelbewust worden gecreëerd in zo'n test. Maar natuurlijk maken jij en andere fans van Duitse auto's gretig gebruik van dit soort kulargumenten. Wordt gretig gebruik gemaakt van de aangereikte handvatten.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Bommel, het is bij mij blinde liefde noch haat. Dat eerste kun je in een volgende post van mij lezen. Het gaat me in mijn commentaar met name om de verslaglegging door Autoweek, en hier en daar een reactie van en PSA-hater. Neem zou bijvoorbeeld zo’n zwakzinnige reactie van Scoot Mobiel hierboven. En wat betreft die verslaglegging: jij vindt het normaal dat bij de DS op iedere slak zout gelegd wordt, terwijl in de inleiding van het bericht over de Skoda Octavia al gesproken wordt over ‘allemansvriend’ en de ‘enorme ruimte’? Iedereen slikt het voor zoete koek, maar het is gewoon beïnvloeding. Ingegeven door..... ik mag het niet schrijven, maar vul zelf maar in.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Het is inderdaad weer een teken van het Groote VW- Pon complot, duidelijk!
.
?
b0mmel
b0mmel
  • 1
Ik zie geen reactie van Scoot Mobiel (weg gemod?)...
.
Het artikel van de Octavia heb ik (nog) niet gelezen maar termen als allemansvriend en enorme ruimte associeer ik er wel mee.
.
Het idee dat VAG een voorkeurspositie zou hebben respectievelijk dat PSA een pispaaltje zou zijn zit mi tussen je oren. Neem bijv. de lovende reacties van de redactie op de 508 en de dashboards van PSA (iets waar ik het trouwens niet mee eens ben maar opnieuw, dat is subjectief).
.
Denk dat je vooral niet teveel moet letten op het "de beste uit de test" maar vooral moet luisteren naar de observaties en voor jezelf beslissen hoeveel gewicht deze al dan niet hebben.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Ik heb vernomen dat de betaling voor deze test in natura is gegaan. Tig kratten vol sjoemelworsten zijn richting het hoofdkantoor van Autoweek gegaan! Hoe dikker de redacteuren worden, hoe positiever ze over Duitse producten zullen schrijven, let maar op!
b0mmel
b0mmel
  • 2
LOL @BIMMERT ?
.
Misschien krijgt de redactie bij de DS een gratis Coronatest omdat het interieur zo besmettelijk is? ?
Sharknose BMW
Sharknose BMW
  • 1
Leuke test! Ik heb even getwijfeld tussen de DS en een BMW i3S (zie myreview). Helaas was deze Mini toen nog niet op de markt. Uiteindelijk heb ik de BMW i3S gekocht. Deze Mini heeft trouwens de zelfde krachtbron als mijn BMW i3S.
Na 6 maanden i3S kan ik alleen maar zeggen dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Een vriend van me heeft sinds kort de DS en die is al drie keer terug gemoeten naar de dealer vanwege elektrische storingen. Dat is precies waar ik bang voor was bij de DS, en ik vind het vooral lullig voor de kopers van een (nieuwe) auto waar dat gebeurd. Daarnaast vind ik de DS niet sportief genoeg rijden in vergelijking met de i3S.
Ik vind het jammer van DS, want ik vind het een prachtig mooi merk met zeer mooi gelijnde auto's. Hopelijk hebben ze de kwaliteit, prestaties en afwerking over een paar jaar op orde, in dat geval zou ik zeker over stag gaan naar DS.
Harry Music
Harry Music
  • 0
@Shark DS is gewoon prima PSA kwaliteit ,en er kan altijd iets aan de hand zijn. Mijn broer heeft een BMW.....dat is mij toch een waslijst aan gebreken. Ik zal volgende keer eens vragen bij de DS dealer of er specifieke problemen zijn de de DS3 Crossback E-tense.
Harry Music
Harry Music
  • 2
Prachtig dat DS zo de tongen losmaakt ! Wat betreft de service en garantie van concern genoot Citroën kan ik duidelijk zijn : garanties : weinig indien noodzakelijk een goede coulance. Eigen ervaringen : de laatste 12 jaar 0,0 reparaties (3 voertuigen 230.000 km) Dat is misschien niet zoveel maar daarvoor een 2.0 HDI die na 350.000 km behoudens remmen en banden alles nog origineel had. Nooit een sleutel aan het blok gehad , originele uitlaat en koppeling om maar wat te noemen. Nog een voorbeeld van coulance ? Citroën DS3 5 jaar oud ,breekt zijn distributie riem bij 210.000 km (vervanging officieel bij 240.000) wordt er gratis zonder bijbetaling een ruilblok ingezet.
Harry Music
Harry Music
  • 2
Oja ,ik heb slechts 25 jaar Citroën ervaring...en rij er al over de 40 jaar in.
Sharknose BMW
Sharknose BMW
  • 1
@Harry,
Dat is zeker zo, ik claim ook niet dat een automerk is wat geen problemen heeft. Ook BMW heeft zijn problemen natuurlijk! Uit mijn eigen onderzoek heb ik in ieder geval mijn conclusie getrokken.
Daarnaast heb ik nog een BMW (voor circuitgebruik) en vele anderen ervoor gehad. Misschien heb ik gewoon het geluk gehad dat ik er nooit grote problemen mee heb gehad.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Slechte vergelijking, de Mini is vanaf 35K en de DS3 vanaf 43K, voor 8K meer heb je meer auto, voor 35K een Mini.
Harry Music
Harry Music
  • 0
@Shark Dan hoef ik jou niet zo veel te vertellen !
Sharknose BMW
Sharknose BMW
  • 2
@ Harry
Ik zou je daar niet zo druk om maken! Mensen die claimen dat een merk foutloos is, daar zou ik mijn tijd niet aan besteden ?
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 2
@JOE KING ik heb geen positieve ervaring met een PSA product en in mijn vriendenkring ook niet maar een aantal personen hier willen daar niks van weten maar dat is hun probleem ook al kreeg ik hem gratis dan ging ik er nog niet in rijden.
Anoniem
Anoniem
  • 1
HÈ, lees ik nou dat de 2008 in het blad wint van Captur en Fiat? Wow! Wel weer gezeik over de prijs, maar vooruit. Bovendien, in de Franse pers wint de Renault structureel, dus hoe professioneel is dit...?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Peugeot payeé...?
MJP50
MJP50
  • 0
@Harry Music je hoeft niet specifiek te vragen wat juist deze DS aan problemen gaat krijgen, maar als je de algemene vraag stelt bij de PSA producten zul je vaak dezelfde antwoorden krijgen.
@Jean Arp onzin stelling. Een merk verkoopt ALTIJD auto’s. VW verkoopt goed terwijl de betrouwbaarheid ver te zoeken is. Subaru verkoopt amper auto’s terwijl de kwaliteit top is ( ok is een BPM kwestie maar toch ). Ik heb klanten kunnen overtuigen bij het merk te blijven, maar uiteindelijk gaan ze overstag. Het is gewoon zo dat PSA producten gewoon niet de bouwkwaliteit hebben die concurrenten wel hebben.
MJP50
MJP50
  • 0
De minst betrouwbare merken van 2019 volgens Top Gear;
01. Seat – 5,2
02. Citroën – 5,8
03. Skoda – 6,1
03. Peugeot – 6,1
03. Fiat – 6,1
06. Volvo – 6,2
07. Audi – 6,4
08. Volkswagen – 6,5
09. Opel – 6,6
10. Renault – 6,7
PBO
PBO
  • 2
Ik vind het vooral grappig te lezen dat onze ScaniaV8 hier zo blij reageert op de eerste de beste reageerder in dit topic die zijn/haar beeld van Franse auto's bevestigt en die bijkans blind omarmt en de verschillende andere reageerders met jarenlange goede ervaringen met Franse auto's vakkundig weet te negeren. Want dat past niet zo in het straatje van Scania.
Dat brengt me automatisch op de beide geteste auto's. Voorspelbare keuze in dit filmpje: autojournalisten houden vaak niet zo van comfortabele auto's, die hebben liever een snel-door-de-bocht auto. Ik zou geen van beide kiezen maar als het 1 van deze 2 moest zijn: zonder twijfel de DS. Gebaseerd op jarenlange en vele honderdduizenden kilometers ervaring met PSA-producten, zowel van mezelf als familie/vrienden/bekenden (een enkel minder exemplaar daargelaten) en mindere berichten/slechtere ervaringen uit m'n directe omgeving van BMW. Daarbij heeft zo'n moderne Mini vrijwel niks meer te maken met de oer-Mini.
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 0
Haha alle drie Franse merken staan in dit rijtje en Ford niet dat zegt genoeg over de algemene kwaliteit en ik kan het weten want rij met plezier en weinig mankementen al drie jaar in mijn auto van 18 jaar oud.
PBO
PBO
  • 2
En VAG op 1, 3, 7 en 8. Geen slechte score: 4 op 10: kwaliteitje zo'n Duitse auto ?
Zoveel lijstjes zoveel uitslagen. Al die betrouwbaarheidsstatistiekjes zeggen niks zonder gedetailleerde info over testmethode, aantallen, jaartallen, kilometrages, kosten e.d. Het enige wat je in z'n algemeenheid uit al die tientallen, misschien wel honderden statistiekjes in de wereld kunt afleiden is dat Aziatisch beter scoort dan Europees.
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 0
@PBO ken genoeg mensen die jaren Frans rijden en met ergenis alleen die kunnen geen kant op omdat hun werkgever die Franse zooi leaset voor een aantal jaren om over de belabberde service van officiële garages maar te zwijgen maar ja dat willen jullie niet horen omdat PSA zo geweldig is in jullie ogen heb gehoord van een vriend dat als zijn leasecontract afloopt er geen PSA product meer in hun wagenpark komt ik zei goede keus van je werkgever.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Scania, neem eens een andere computer (waar de PUNT het wèl doet), en geen borrel meer zo vroeg op de avond. Dan worden je posts misschien wel leesbaar.
Anoniem
Anoniem
  • 1
En PBO, weet niet of je op mij doelt, maar ik heb jarenlange ervaring met een bonte verzameling Franse auto’s. Niet altijd probleemloos (maar ik rij al 33 jaar), wel altijd met veel plezier. Mijn CV: GSA, BX, BX, 405, CX, 306, Megane, Megane, C4, Megane.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Nou Jan, je had je dag niet. De Mini komt als een stokoud concept over in vergelijking met de DS.
PBO
PBO
  • 1
Scania, uit veel van je reacties proef ik een hele simpele, zwart-wit kijk op zaken. Totaal gebrek aan nuance. Als jij je eigen ervaring projecteert op de hele wereld, heb je echt een te simpele voorstelling van zaken. Nee, Frans is niet de top qua betrouwbaarheid, maar dat is Duits ook niet. Daarvoor hoef ik de ervaringen uit directe omgeving niet te noemen hier. En Frans is wereldwijd gezien echt niet zo slecht als jij hier doet voorkomen. Dat zie je hier op de site ook genoeg terug, maar dat weiger je te zien. Tip: Balk uit je ogen en oogkleppen afzetten, zie je de wereld veel breder en genuanceerder.
@Jeanarp: als je het over m'n reactie van 20:52 uur hebt: nee. Zelf 25 jaar en ca. 900.000 km met een deels gelijk CV (GSA, BX en CX) en zoals al gezegd een enkel, qua kosten/betrouwbaarheid, minder exemplaar daargelaten nog steeds tevreden. Maar dat bestaat eigenlijk niet in de visie van Scania ?
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 0
@JEAN ARP ga jij lekker in die schrootauto van je een eindje rijden en niet van die domme opmerkingen tegen mij maken.
@PBO ik spreek uit ervaring en verhalen in mijn omgeving,als Franse auto's en bussen zo goed zijn volgens jullie waarom rijden de ambulance's in Sprinters ipv Master bussen?
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 0
En ja ik heb bedrijfsmatig bijna 600.000 km op de teller met een Renault gereden met de meest irritante storingen van geen motorvermogen tot motorwissel rond de 200.000 km aan toe dus praat echt wel over ervaring van een PSA product.
Harry Music
Harry Music
  • 1
@Scania Een Renault is echter géén PSA product ,daar hebben we het over
Harry Music
Harry Music
  • 1
@Scania Waarom rijden ze in Frankrijk Peugeot ,Citroen en Renault als ambulance (de fijnste was natuurlijk de CX in ambulance versie , als je dan toch met spoed naar het ziekenhuis moet de allerbeste ambulance ooit.
"heb in mijn vriendenkring aantal mensen die een Peugeot,Renault en Citroën rijden en allemaal spijt hebben dat ze zo'n ding rijden altijd storingen en slechte service"
"heb in mijn vriendenkring aantal mensen die een Volkswagen ,Audi en BMW rijden en allemaal spijt hebben dat ze zo'n ding rijden altijd storingen en slechte service."
Uitblinker betreffende garantie en service is niet verrassend de firma Pon, zelfs bij Gazelle is de service hard achteruit gegaan.
Harry Music
Harry Music
  • 0
@Scania "gelukkig" was het merendeel lease ...helaas voor de arme berijders wordt de volgende ,door de werkgever gekozen ,ook weer een lease bakje van hetzelfde concern. Privé zouden ze er nooit voor gekozen hebben.
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 0
@HARRY MUSIC wel of geen PSA product het gaat ook om stuk coulance en service en dat ontbrak eraan bij Renault en wat ik al eerder zei vrienden van mij die Frans rijden zijn er klaar mee altijd storingen te hebben met een auto van 1,5 jaar oud. Als het nu goed opgelost word is het geen probleem maar dat gebeurd niet komen we weer uit op service van de garage.
Zodiac
Zodiac
  • 0
Het eindoordeel gaat er vooral om welke je leuk vind, en dat is heel persoonlijk. Ik kom uit een Frans autonest maar vind zelf de Mini de leukste. Heb zowel ervaring met een benzine Mini (ook niet echt betrouwbaar) en de nodige PSA (ook DS) producten. En daar moet je het ook maar mee treffen. De nieuwste DSen vind ik over de top. De Mini is dat ook wel, maar blijft je vertederen. Ga je voor betrouwbaar; rij dan Japans. Bij ieder andere herkomst doe je bewust een offer, ondanks het zorgvuldig opgebouwde image van 'betrouwbare' merken (heb van alles in werkplaatsen meegemaakt). Zelf denk ik dat de nieuwste hybrides van Toyota een mooie mix zijn van zuinig en verantwoord rijden. En ze zien er steeds leuker uit.
Harry Music
Harry Music
  • 0
@Scania Renault is geen PSA product. En gezeur over bouwkwaliteit is al lang achterhaald. Bovendien worden de auto's tegenwoordig is veel landen in de EU gebouwd ,van Spanje tot Turkije aan toe. De grootste fouten nu worden gemaakt door ontwerpfouten zie de producten van VW ,de hebben beste missers gemaakt met hun versnellingsbakken en motoren. Exemplarisch kan ieder merk een misser hebben zo als PSA met de BMW motor ...
En Japans blijft het meest betrouwbaar dat staat buiten kijf.
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 0
@HARRY MUSIC heb het over het algemeen bij Franse producten dat wat ik hoor en meegemaakt heb de service van de dealers niet best is in vergelijking met Mercedes wat wij nu rijden 24/7 bereikbaar dat was bij de Fransen wel anders zegt de hulpdesk belt u morgen maar met uw dealer die helpt je verder ook als je in het buitenland panne krijgt en auto vol goederen hebt liggen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Hé...?!
Harry Music
Harry Music
  • 0
@Scania Ik weet niet of dit goed of slechts nieuws is als je al zoveel ervaring met de pechdienst van Mercedes hebt. ?
Harry Music
Harry Music
  • 0
Nog even over de range : opvallend is dat er overal anders in de pers de Mini wordt bekritiseerd vanwege de geringe range. Bij DS juist niet....waarom AW toch een andere conclusie komt is mij een raadsel.ik hou mij vast aan de WLTP cijfers, en dan zit er behoorlijk verschil in. Overigens vindt ik Mini ook een leuke wagen.
Boerbeest
Boerbeest
  • 2
Wat een verschrikkelijke test dit. Wat een vooringenomenheid. Bij andere auto zou iedere WLTP kilometer méér, een sterk verkoop argument zijn. Nu is die zelfde actieradius opeens totaal van geen belang? Dat dit redactie lid zijn privétijd liever in Germaanse producten slijt en daarom de altijd zelfde bediening kan dromen. Zegt niets over een afwijkende werking bij een ander. Na enige gewenning heb je daar de zelfde ervaring en dus gewenning. Ik wist al naar 2gesproken regels dat de Mini ging strijken met de eer.
iDS
iDS
  • 2
Toch wel vooringenomenheid van Jan Lemkes (zonder dat ik zijn conclusies wil bestrijden, ik heb géén van beide wagens gereden):
in de DS3 heb ik al gezeten. De afwerking heeft niks van een 'volumemerk dat premium probeert te zijn'. Ik vraag me eerder af of Mini de vergelijking met de DS kan doorstaan op dat vlak (de eerste versies van de Mini zeker niet, weet ik wel uit ervaring).
Raambediening in de deur vind je blindelings maar reuzegrote knoppen op de middenconsole daarvoor moet je je blik van de weg halen: dit is nu eens écht onzin. Je hebt drie grote schakelaars achter elkaar, je weet hoe ze zich verhouden t.o.v. de versnellingshendel. Je bent van slechte wil als je dit als een ergonomisch slechtere oplossing beschouwt.
iDS
iDS
  • 1
Een goeie vriendin van mij heeft jaren een Mini gehad.
Toen haar zoontje geboren werd, kwam de babystoel op de bijrijdersplaats te staan want achterin plaatsen was om rugproblemen vragen.
Als mevrouw dan haar moeder mee op stap wou nemen, moest de dame op leeftijd zich door een smalle opening naar achteren wringen. De vijfdeurs Mini lost ook niet veel op: die deurtjes zijn ook 'mini: daar krijg je nauwelijks een kinderstoel door, laat stan dat je een kind correct in zijn stoel probeert vast te maken door zon 'luikje'.
De Mini is nu dus de deur uit voor een vierdeurs wagen. Maar met zo'n argumenten kan je natuurlijk geen test op Autoweek winnen...dan moet je de Countryman als tegensander opvoeren, maar die kost min. 1.000,- méér dan de DS3 (slik)
En om ook even persoonlijk te worden: wat een lelijk ding toch die Mini (enkel de Clubman zou mij kunnen bekoren). De 'elektrische accenten' maken het ding er niet mooier op.
Correcter was geweest als
iDS
iDS
  • 1
Om het verhaal van de kostprijs volledig te maken (België)
- DS3 E-Tense: vanaf 38.100.-
- Tesla Model 3: vanaf 48.800,-
Dus wel érg kort door de bocht dat je beter maar even voor de Tesla gaat. Niet iedereen heeft zomaar 10.000,- extra opzij liggen
Harry Music
Harry Music
  • 0
@IDS Ik heb in diverse DS-sen gezeten en het interieur is overweldigend straalt klasse en sfeer uit. Daarmee verbleekt een Audi om maar een zijstraat te noemen. Het is vernieuwend en apart, daar houdt niet iedereen van.
iDS
iDS
  • 0
@Harry: jouw enthousiaste opmerkingen maken ze niet altijd even geloofwaardig:
de afwerking van de Audimodellen (zeker alles boven A3) staat op een érg hoog peil en verbleekt zeker niet naast een DS (het inlegwerk van houtfineer, de aansluiting op roestvrij stalen accenten, de naden: allemaal op een erg hoog niveau). Da's nog wat anders dan de pogingen van Jan Lemkes om DS als een kneusje weg te zetten op dat vlak.
Enkel de snelheid van het infotainment systeem, is blijkbaar een blijven de klacht voor PSA. Tja, als je in een DS de software van een C3 steekt dan ben je op dat vlak niét goed bezig.
Harry Music
Harry Music
  • 0
@IDS Ik ben niet zo van het chroom en noten hout, het enige interieur dat bij DS in de buurt komt is dat van een Rolls (ik ben geen kenner ,maar vindt een Audi saai ,de DS-sen niet) Zelf heb ik voldoende aan een gemiddeld Citroën dashboard ,en dat gezeur over de trage bediening kan ik niet onderschrijven. Ik vindt dat perfect werken ,mijn telefoon vindt ik soms te snel gaan.....gewenning ? Kan.
heho
heho
  • 2
Het repeterende verhaal van de knoppen en de trage bediening van het scherm, begint nu wel een beetje de keel uit te hangen. Ik rij nu al een hele tijd met "dit systeem". Het is absoluut niet het beste wat er op de markt te verkrijgen is, weet ik best. Mijn 2017 Picasso is al weer een stuk beter dan mijn 2014, omdat het scherm gevoeliger is en sneller reageert. Verder heb ik niet of nauwelijks enige last dat dit scherm te traag zou zijn. En wat pas je aan tijdens het rijden ? Je radio en/of temperatuur. Dat kan ik prima, zonder veel afgeleid te zijn van de weg.
Harry Music
Harry Music
  • 1
@Heho De radio kan volledig vanaf het stuur, heb je climate control Dan stel je de temperatuur hooguit een graad bij is mijn ervaring.
Wat wil je voor de rest ,alrijdend op dat scherm doen ? Je hebt bij Citroën de sneltoetsen waar je zo de belangrijkste zaken kunt bedienen. Ik navigeer wel eens onder het rijden (oeps) en ben dan blij dat het scherm normaal reageert en niet zo snel als mijn telefoon. Bij DS zal dit het zelfde zijn. Kwestie van gewenning. Het zou jammer zijn als mensen afhaken door dit soort verhalen.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum