Drie Japanse D-segmenters  - Op zoek naar …

De oosterse keuken thuis

Suzuki sedan
AutoWeek 18 2020
AutoWeek 18 2020

Je leest het in AutoWeek 18 2020

Nadat we eerder aandacht hebben besteed aan drie Duitse sedans uit het populaire zakensegment is het nu de beurt aan hun collega’s uit het Verre Oosten. Omdat Honda, Mitsubishi en Nissan zijn afgestapt van de D-segmentsedan, wordt de spoeling dunner. Uiteraard heb je de fijne Mazda 6 en de nuchtere Toyota Avensis (al eerder in stationwagonvariant geportretteerd) nog, maar wij zochten wat exotischers. Ziehier de Lexus IS, de Subaru Legacy en … de Suzuki Kizashi! Wat? Ook al lijkt het tegenwoordig anders, een hoogzitter is niet de keuze van iedereen. Oké, de instap is weliswaar gemakkelijk en het ruime uitzicht rondom is ook prettig, maar in een auto die een verdiepinkje lager is, heb je weer meer wegcontact. En daar houden wij wel van! Twee van de Japanse sedans hebben een vierpitter, de derde heeft een V6 aan boord. In één geval was het klokje nog niet eens rond geweest en toch kosten deze occasions gezamenlijk niet veel meer dan een aangeklede nieuwe van een maatje kleiner!

SUZUKI KIZASHI 2.4 SPORT (2012)

Ken je de (Amerikaanse) reclame uit de jaren 80 nog waarin bange automobilisten wegvluchten voor een ‘Giant Suzuki’? Dat was de toen nieuwe Swift. Wat zouden ze wel niet denken bij het zien van de Kizashi? Suzuki is groot in kleine auto’s en daarom sloeg deze fikse sedan niet aan. Gebruikt zijn ze populairder en daarom haalt Suzuki-dealer Pijnappel uit Apeldoorn wel eens exemplaren uit Duitsland. Zo ook deze parelmoerwitte, die al driemaal heeft gediend als trouwauto! Jeroen Pijnappel: “Toen hij net uit was, reden wij ermee door de stad, waarbij alle typeplaatjes waren afgeplakt. De mensen dachten dat het een BMW was!” Wij weten niet hoe het met het gezichtsvermogen van de inwoners van Apeldoorn is gesteld, maar binnenin hangt duidelijk de sfeer van een gezellig Suzuki-feestje.

In de Swift is zoiets te pruimen, maar in de serieuze zakenwereld gelden andere wetten. Wellicht dat de Kizashi daardoor wel een muurbloempje bleef. Wie wel voor zo’n über-Soes koos, werd flink verwend. Wat te denken van elektrische stoelverstelling met geheugen? Het elektrisch bedienbare schuif-kanteldak? En ook een navigatiesysteem heeft de Kizashi als enige van ons trio aan boord. Het meubilair zit lang niet gek en qua binnenruimte houdt de Suzuki mooi het midden.

Qua aandrijving ligt het verhaal wat moeilijker. In het vooronder ligt een fikse viercilinder van 2,4 liter inhoud, goed voor 178 pk. Heel wat, maar omdat we met een atmosferisch blok te maken hebben, komt dit vermogen pas bij 6500 tpm vrij. Trek je flink door, dan vliegt de Kizashi uit de startblokken en streeft hij zijn Japanse broeders gemakkelijk voorbij. Doe je dat niet, dan komt de machine veel gezapiger over en denk je eerder met 150 pk onderweg te zijn. Een beetje een Amerikaans van-dik-hout-zaagtmen-plankenblok. Kortom: ook hier regeert het raffinement niet.

Is dat erg? Wel als je (Europese) topproducten gewend bent en eens vreemd wilt gaan. Dan kan de Kizashi tegenvallen. Niet als je je niet laat afschrikken door het gebrek aan status en rafinesse minder belangrijk vindt dan luxe en betrouwbaarheid. Wat dat laatste betreft heeft Suzuki een naam hoog te houden. Als we dan ook nog zien dat deze auto nog geen ton ervaring heeft, dan kan de volgende eigenaar voor € 14.450 (inclusief zes maanden Bovag-garantie en verse apk) er nog lang zorgeloos plezier van hebben. En dat kun je van diverse (Europese) topproducten helaas niet zeggen …

SUBARU LEGACY 2.0I LUXURY (2012)

Roept deze kop vragen op? Niet als het gaat om de Subaru Legacy en als we met ‘het wereldje’ dat van de caravanners bedoelen, want als trekauto gooit deze sedan al decennialang hoge ogen. Met zijn vrachtwagenformaat buitenspiegels lijkt het er overigens op dat de bouwers daar al rekening mee hielden. Met al zijn eigenwijsheid heeft Subaru een trouwe klantenkring opgebouwd. En het moet gezegd: met veel van die eigenwijsheid kunnen we leven.

In ons vlakke, winterbestendige land heeft de vierwielaandrijving weinig meerwaarde, maar trek je een caravan over de Alpen, dan ben je er blij mee. De boxermotor is met twee liter inhoud en 150 pk het meest bescheiden van ons drietal, maar toch kan hij evenveel trekken als de veel krachtiger IS. Het lage zwaartepunt dat zo’n boxer kenmerkt, zorgt niet voor een sportief weggedrag of veel rijplezier, want daarvoor is het onderstel te soft.

Een aparte vermelding verdient de zesbak. In koude toestand bleek die in deze Legacy amper terug te schakelen. Is de auto warm en zijn alle vloeistoffen op temperatuur, dan is er niets aan de hand en schakelt hij weliswaar wat hakeriger dan we gewend zijn van producten uit het Verre Oosten, maar stribbelt hij niet meer tegen. Toch doet zoiets afbreuk aan deze kloeke sedan, waarvan zeker de ruimte achterin positief opvalt: die is enorm! De Luxury-uitvoering is in zekere zin luxe, maar dat betreft eerder het gebruiksgemak – verwarmbare ruitensproeiers, heuvelassistent, bi-xenon en koplampsproeiers – dan behaaglijkheid. Ondanks onder meer elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, klimaatregeling en uitgebreide audio, doet het interieur het minst rijk aan. De kunststoffen zijn niet allemaal even fraai, het meubilair is wat onpersoonlijk, de klokkenwinkel nogal vreemd ingedeeld.

Een motortemperatuurmeter is er niet, wel een bij koude motor oplichtend blauw lampje. Hiermee zeggen we niets over kwaliteit en betrouwbaarheid. Daarover hoef je je geen zorgen te maken. Hij heeft zo’n 20.000 kilometer meer gereden dan de Kizashi, maar heeft ook een lagere vraagprijs, zes maanden Bovag-garantie, een verse apk, NAP-certificaat en een jaar mobiliteitsgarantie.

Caravanners hoef je niets meer te vertellen, wij twijfelen nog tussen de Kizashi en de Legacy. Of gaat de derde hond ( Lexus IS) met ons been (onze spaarcenten) heen?

LEXUS IS 250 BUSINESS (2010)

Tijdens onze proefritten met de drie Duitsers (C-klasse, Insignia, Passat) waren we toch wel wat verrast dat de Mercedes qua naam en faam in onze ogen niet echt afstand van zijn tegenstrevers kon nemen. Als we na de Kizashi en de Legacy in een even dure, maar twee jaar oudere Lexus IS stappen, is dat wel anders. Al na enkele honderden meters valt het op: wat een voorname rust heerst er aan boord! Dat ligt niet enkel aan de gebruikte materialen (want die kunnen hier en daar evenmin onze toets der kritiek doorstaan), maar ook aan de lay-out van het dashboard, de rustige besturing en het ziten rijcomfort. Plus de aandrijflijn: in plaats van met een viercilinder die aan een handgeschakelde zesbak is gekoppeld, verwent de Lexus zijn inzittenden met het zijdezachte zoeven van een zescilinder in combinatie met een zestraps automaat.

Is het appels met peren vergelijken? Misschien, maar weet wel dat er maar een goede 100 cc verschil zit tussen de Suzuki en de Lexus! Over aandrijving gesproken: daar waar de Kizashi 178 pk op de voorwielen stort en de Legacy 150 stuks netjes over alle wielen verdeelt, heeft de IS achterwielaandrijving. Horen we daar ‘BMW’? In elk geval zorgt de IS 250 voor zen als daarnaar wordt gevraagd, maar hij weet ook te verrassen met sportieve eigenschappen wanneer die gewenst zijn. Een mooi, premium totaalplaatje, zo lijkt het. Er zijn echter ook redenen om juist niet voor deze occasion te kiezen. De ruimte achterin is het minst riant (horen we daar ‘3-serie’?) en ook valt de instap niet mee. De bagageruimte is met 398 liter eveneens krap bemeten. Met 1.535 kilo is de IS 250 een stuk zwaarder (Kizashi en Legacy tikken beide 1.395 kilo aan), wat qua wegenbelastingtarief nadelig uitvalt. Ook is de zescilinder dorstiger.

Al met al krijg je meer auto, dus kost hij maandelijks ook meer. En over ‘meer auto’ gesproken: aan de uitrusting kun je zien dat dit model al wat langer meeloopt. Hier geen parkeersensoren of elektrische stoelverstelling. Dat maakt onderaan de streep de Kizashi het meest luxe en de Legacy het ruimst.

Deze Lexus IS 250 (vraagprijs € 14.345, inclusief afleverbeurt, een verse apk en zes maanden Bovag-garantie) is op alle andere fronten het meest geraffineerd en neemt duidelijk afstand van de andere twee. En door zijn bouwkwaliteit zie je die twee jaar extra levenservaring absoluut niet terug.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum