Peugeot 208 - Doorgelicht
Betrouwbare charmeur
- AutoBild
- Doorgelicht
Met deze hippe verschijning probeert Peugeot sinds 2012 klanten te trekken in het compacte segment. We bekijken een occasion met een prijskaartje van net geen 6.000 euro.
Kleine auto’s met een geweten. Ze horen bij Frankrijk als stokbrood en rode wijn. Met de 208 wilde Peugeot voortborduren op het grote succes van de 205 en 206. Voor een deel is dat ook gelukt. Zelfs de meest basale uitvoering in de simpelste kleur wit is nog charmant. Zijn front glimlacht je tegemoet, de carrosserie valt op door zijn dynamische lijnenspel en de cockpit is al even stijlvol en onderscheidend. Ondanks veel hard plastic blijven rammeltjes en kraakjes helemaal achterwege. En het dashboard met het opvallend laag geplaatste stuur is zelfs afgewerkt met hoogglans accenten.
Met de verdere uitrusting waren de Fransen overigens wat zuiniger. Op de foto prijkt een basisuitvoering met handmatig verstelbare buitenspiegels, een eenvoudige, maar optionele radio/cd-speler. Een schuifdak of airco schitteren door afwezigheid. Toch hebben we over de ruimte in het interieur weinig te klagen. De stoelen zijn iets te zacht, maar zitten wel lekker. En achterin is het alleen voor de benen van de passagiers wat krap. De kofferbak is met een laadvolume van 285 tot 1.076 liter ook groot genoeg voor vakantie en de boodschappen.
GROTE DRAAICIRKEL
De kleine driecilinder benzinemotor met zijn bescheiden cilinderinhoud van een liter blinkt niet uit in dynamiek, maar heeft voldoende pit en is relatief zuinig. Prima voor het verkeer in de stad en de dagelijkse rit naar kantoor. De belangrijkste troeven van de driepitter: een CO2-uitstoot van 99 g/km en een opgegeven verbruik van 4,3 l/100 km.
In de praktijk is de grote draaicirkel van 11,2 meter wel een minpunt van de 208. Daarbij zul je door het matige overzicht van achter het stuur je best moeten doen om parkeerschades te voorkomen. Kies je een 208 met automaat, bereid je dan voor op trage schakelovergangen.
De 3,96 meter lange 208 is alleen leverbaar in een drieen een vijfdeurs variant. Kun je het betalen, dan is er ook de 200 pk sterke 208 GTi. Een koopje is het echter niet: prijzen voor exemplaren uit 2013 beginnen rond de € 13.500. Daarbij zul je vanwege de onderhoudskosten weinig geld overhouden voor rode wijn en een stokbrood.
VERBETERINGEN
Onderzoek leert dat de 208 op veel punten beter is dan zijn voorgangers. De motoren zweten soms een beetje olie en onderdelen als remleidingen en -slangen zijn relatief snel aan vervanging toe. De productie bij Peugeot verliep dan ook niet altijd volgens plan. In de loop der tijd waren er meerdere terugroepacties, onder meer voor een gebrekkige bevestiging van bijvoorbeeld startmotor en dynamo, onderdelen van assen, brandgevaarlijke relais en de hydrauliek van het remsysteem.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Ook als occasion blijft de 208 even charmant. De kleine Leeuw is zuinig, veilig en betaalbaar. Wel zijn er wat minpunten ten aanzien van kwaliteit en techniek.