Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Donkervoort
  • D8

Donkervoort D8 150 (2000)

Mooi-weerauto

Donkervoort D8 150 (2000)
  • Autotest
22 augustus 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Jahoor, dat hebben wij weer... Rijden we eens een Donkervoort en dan regent het. Maar, na regen komt zonneschijn en dan komt een Donkervoort optimaal tot zijn recht, zoals u in deze test kunt lezen.

De D8 weegt 630 zielige kilootjes, en dat betekent dat een met bladeren bezaaide natte weg in een rottempo een einde maakt aan wat je normaal onder 'grip' verstaat. Glijden met een auto, en zeker met een Donkervoort, is natuurlijk reuzeleuk, behalve als het niet de bedoeling was. Maar kennelijk hebben de weergoden bij ons nog wat goed te maken, want de volgende dag is de hemel stralend blauw. En dan blijkt meteen hoe ontzettend relatief ellende kan zijn, want zonnetje = dak eraf = opeens prima zicht = droge weg = bakken grip = wat een ontzettend leuke auto, zo'n D8!
In een Donkervoort kunnen de ramen niet open, want de D8 hééft geen ramen. Hij heeft twee canvas deurtjes, waarin dik plastic is gemonteerd, zodat je in ieder geval de contouren van wat er naast je gebeurt kunt zien. Die deurtjes kun je verwijderen. Is echter niet altijd aan te raden, want de spiegels zitten aan de deuren vast en die ben je dan dus ook kwijt. Hoe dan ook: in de D8 val je sowieso ten prooi aan een sensationele hoeveelheid luchtwervelingen. Is niet erg - door je griezelig geringe afstand tot het asfalt heb je toch al altijd het idee dat je bruut hard gaat, en die permanente stormkracht draagt daar alleen maar aan bij.
Mocht u nou tussen de regels door denken te lezen dat wij niet direct gecharmeerd geraakt zijn van de Donkervoort D8, dan willen we u graag corrigeren. Wij zijn namelijk helemaal plat gegaan voor dit kunstwerk. Want inderdaad: de D8 ís een kunstwerk. Een auto die met zoveel liefde en bijna met de blote hand gemaakt wordt, kán al bijna alleen maar een kunstwerk zijn. Een D8 zet de uit en te na beproefde lijn van stamvader Lotus Super Seven gewoon door. Zo'n Lotus was al prachtig en een Donkervoort is dat nog altijd. En als je daar dan nog bij optelt hoe fenomenaal zo'n D8 rijdt, dan hou je iets van een zeldzame schoonheid over.

Automobiel minimalisme

Een Donkervoort D8 is, als we het dan toch op kunst aan het gooien zijn, automobiel minimalisme. Als het echt niet anders kan zit het erop, als het niet 100% noodzakelijk is, zit het in de weg en wordt het dus achterwege gelaten. Alles staat in het teken van het zo laag mogelijk houden van het gewicht. Wat je wel hebt, is een indrukwekkende rij meters: olie, water, turbodruk - alles is in de gaten te houden. Maar geen klokje - da's nergens voor nodig, de tijd vliegt toch wel.
Onze D8 stelt ook zo z'n dieet-eisen aan de bestuurder. Je mag niet langer zijn dan zo'n 1,85 meter en dient dan zeker niet meer dan een kilo of 85 te wegen, anders pas je niet in de kuipjes of zelfs maar in de auto. Het luistert allemaal nogal nauw - het woord dat perfect van toepassing is op de neus van de D8, waar behalve een hoop techniek ook je benen een plek zullen moeten vinden. Zo zul je na het koppelen je linkervoet maar gewoon boven het pedaal moeten laten zweven - ergens anders is domweg geen plaats. Het spreekt vanzelf dat de pook, voorzien van aluminium bol, er een van het ultrakorte soort is. Hij priemt net een paar centimeter uit de middenconsole, en is met enige kracht een zelfde afstand naar links, rechts, voren of achteren te bewegen.
Sturen gaat in een D8 reuzelicht. Stuurbekrachtiging zit er natuurlijk niet op, maar is ook allesbehalve nodig. Het fraaie zit hem echter in het directe en precieze dat de besturing kenmerkt. Het lijkt haast alsof je de wielen zelf vasthebt. Wat ook een forse kei bijdraagt is het feit dat je de wielen kunt zien terwijl je stuurt - maak je ook niet iedere dag mee. Het weggedrag heeft iets uitgesproken skelterigs. Te hard op het gas betekent in, voor of te laat in de bocht dus dat de achterkant van de auto niet langer van plan is braaf de voorkant te volgen. Sterker: dan is een Donkervoort sowieso niet braaf. Wie echter volgens de regels van de Kunst het gaspedaal en het stuur bedient, kan alles met een bocht - als 't met een D8 niet kan, dan is het onmogelijk.
De Donkervoort is zo onvoorstelbaar onpraktisch, zo ontiegelijk oncomfortabel en zo fenomenaal leuk om te rijden. Daarnaast is het een van de weinige auto's die nog op een haast ambachtelijke manier wordt vervaardigd, waar je degene die de laatste schroeven heeft aangedraaid nog een handje kunt geven. Puurder wordt het gewoon niet. En dat uiterlijk: wie vindt dat nou níet prachtig?

Signalement

Merk Donkervoort
Model D8-180
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 0

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.410 mm / 1.730 mm / 1.120 mm
Wielbasis 2.300 mm
Massa leeg 630 kg
Laadvermogen 355 kg
Banden voor205/50VR15Prijzen
Banden achter225/50VR15Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,0 s (fabrieksopgave: 5,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Donkervoort D8
Donkervoort Donkervoort D8
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Donkervoort D8 specificaties
  • Donkervoort D8 occasions
  • Donkervoort D8 video's
Advies en informatie
  • Donkervoort D8 tests
  • Donkervoort D8 gebruikersreviews
  • Donkervoort D8 index
PREMIUM
Donkervoort D8 GTO RS

Donkervoort D8 GTO RS

Nog extremer, nog sterker, nog lichter. De Donkervoort D8 GTO RS is niet alleen een van de...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Donkervoort D8-150 (2001)

    Donkervoort D8-150 (2001)

    10
    • 29 mei 2013
  • Gebruikersreview
    Donkervoort D8 Zetec (1993)

    Donkervoort D8 Zetec (1993)

    5
    • 27 januari 2005
meer reviews
Blits Bezit - Donkervoort D8

Blits Bezit - Donkervoort D8

47

Er is heel weinig dat Jasper Steffens niet weet over Donkervoort. De eigenaar van een knalgele...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Eerste rijtest
    Donkervoort D8 GTO RS

    Donkervoort D8 GTO RS

    28
    • 25 juni 2017
  • PREMIUM
    Donkervoort D8 GTO RS

    Donkervoort D8 GTO RS

    • 30 mei 2017
  • Nieuws
    Donkervoort D8 GTO-RS toegelicht

    Donkervoort D8 GTO-RS toegelicht

    25
    • 7 december 2016
  • Nieuws
    Nederlandse knaller: Donkervoort D8 GTO-RS

    Nederlandse knaller: Donkervoort D8 GTO-RS

    74
    • 4 mei 2016
  • Nieuws
    Nóg sneller: Donkervoort D8 GTO Bilster Berg

    Nóg sneller: Donkervoort D8 GTO Bilster...

    16
    • 29 december 2014
  • Nieuws
    Donkervoort D8 GTO mag de straat op

    Donkervoort D8 GTO mag de straat op

    26
    • 11 maart 2013
  • Nieuws
    Definitieve specificaties Donkervoort D8 GTO

    Definitieve specificaties Donkervoort D8...

    41
    • 8 oktober 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe top: Donkervoort D8 GTO Individual Series

    Nieuwe top: Donkervoort D8 GTO Individual...

    9
    • 9 september 2021
  • Nieuws
    Donkervoort belooft nieuws op 9 september

    Donkervoort belooft nieuws op 9 september

    4
    • 16 juli 2021
  • Nieuws
    Donkervoort biedt D8 GTO JD-70-upgrades los aan

    Donkervoort biedt D8 GTO JD-70-upgrades...

    3
    • 26 februari 2021
  • Nieuws
    Tom Boonen opent Belgische Donkervoort-dealer

    Tom Boonen opent Belgische Donkervoort-dealer

    10
    • 19 februari 2021
  • Nieuws
    Joop Donkervoort treedt terug

    Joop Donkervoort treedt terug

    26
    • 15 januari 2021
  • Nieuws
    Donkervoort D8 GTO JD-70 R is ultieme feestviering

    Donkervoort D8 GTO JD-70 R is ultieme feestviering

    18
    • 27 oktober 2020
  • Nieuws
    Donkervoort D8 GTO JD70 ook met 'Bare Naked Carbon'

    Donkervoort D8 GTO JD70 ook met 'Bare Naked...

    6
    • 28 juli 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden