Dodge RAM 1500 Laramie - 2010 - 341.523 km - Klokje rond
Dikke bak!
61 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In de VS behoort de pick-up tot de bestverkochte auto’s. De Ford F150 en Dodge Ram gaan als warme broodjes over de toonbank. In Nederland zijn ze met name populair bij ondernemers, dankzij de fiscale voordelen. Lorenzo Vos vindt het vooral een supergave bak en betaalt zich scheel aan mrb en brandstof, maar dat mag de pret niet drukken. Hopelijk de keuring ook niet.
Die motorrijtuigenbelasting, dat is wel een dingetje hoor. Als particulier betaalt Lorenzo het normale tarief, dat is iets meer dan € 500 per kwartaal. Slik. Een ondernemer betaalt slechts € 152 voor die zelfde periode. En hij mag dan op gas rijden, met een verbruik van rond de 1 op 5 ben je als nog duurder uit dan met een zuinige middenklasser. Lorenzo: “Ja, ik weet het, goedkoop is het niet, maar dat was ook niet mijn insteek. Ik ben mijn hele leven al gek op auto’s. Zelfs de allereerste Golf die ik ooit van mijn vader kreeg, heb ik nog, naast drie andere oude Golfs van de eerste generatie. Eén daarvan gebruik ik voor de autocross.”
RIJDEND PROJECT
Dat Lorenzo nu deze Dodge rijdt, is niet helemaal toevallig. “Ik werk als verkoper bij Dusa, een bedrijf dat is gespecialiseerd in Amerikaanse auto’s en camperunits voor pick-ups. Voor mij is het naast een vervoermiddel ook een rijdend project waar ik steeds iets aan verander. Er is echt ontzettend veel te koop voor de Ram 1500. De vorige eigenaar heeft deze auto goed gebruikt. Er hing vrijwel altijd een grote aanhanger achter met een auto erop. De versnellingsbak en het differentieel zijn daar op aangepast, wat er in de praktijk op neerkomt dat de motor iets meer toeren draait. Officieel mag er drie ton aan de trekhaak en ik heb gehoord dat er in de VS soms wel vijf ton mee wordt getrokken.
Je kunt er een grote oplegger achter hangen, dan komt er een schotel in de laadbak. Ik gebruik de trekhaak voor de caravan of voor de autotrailer met mijn crosswagen erop. Je merkt bijna niet dat er iets achter hangt, ook niet aan het verbruik. Want dat is gewoon altijd hoog!”
“Zo, die maakt een flinke bak herrie’’, aldus Joep na zijn proefrit. “Niet alleen de motor, ook de banden laten zich goed horen.” Lorenzo: “Er zit een klep in de uitlaat. Als ik die openzet, gaat alles er aan de voorkant al uit, zonder dempers dus. Dat past goed bij deze auto en versterkt de vette V8-sound. De banden heb ik er zelf onder gezet. Het zijn 17-inch wielen met terreinbanden en speciale ringen om te voorkomen dat de band van de velg loopt. Zo kun je tijdens terreinrijden de bandenspanning heel laag zetten. Niet dat ik hem daarvoor gebruik, maar met de vierwielaandrijving kan het wel.”
Dat deze bandenmaat niet ideaal is, zien we als de auto op de brug staat. Bij maximale stuuruitslag lopen ze aan tegen het chassis.
ZESTIEN BOUGIES
Verder komen we weinig verrassingen tegen aan de onderkant. Het is allemaal heel zwaar gebouwd en de basis wordt – uiteraard – gevormd door een fors ladderchassis. Aan de vooras is nog een klusje dat moet worden geklaard. Het onderste ophangrubber van de linker schokdemperpoot is kapot.
Lorenzo: “Die aan de rechterkant hebben we al vervangen. En ik kan je vertellen: dat is een hels karwei. De moer en de bout zaten volledig vastgeroest en de lagerbus in de draagarm ook. Wat een drama. Dus ik zie er behoorlijk tegenop om met de andere kant te beginnen. Verder valt het heel erg mee met het onderhoud. Ik heb er nu dik 40.000 kilometer mee gereden, de olie ververs ik om de 13.000 kilometer en binnenkort moeten er waarschijnlijk nieuwe bougies in. Ook geen eenvoudig klusje; de motor ligt ver naar achteren en het zijn er zestien.”
De HEMI V8 blijkt goed tegen lpg te kunnen. Joep: “Het is een motor met een vrij lage compressie. Ga maar na: nog geen 70 pk per liter, dat stelt niet veel voor. Bovendien is er een klepsmeersysteem gemonteerd, dat verlengt de levensduur van de cilinderkoppen. Op de motor en de transmissie heb ik niets aan te merken. En ik moet eerlijk zeggen dat het interieur mij ook niet tegenviel. De knopjes voor de raambediening zijn bijna dezelfde als die destijds bij Mercedes werden gebruikt.” Dat laatste is niet zo verwonderlijk, ooit was er zoiets als DaimlerChrysler en daar viel Dodge ook onder.
We werpen ook nog even een blik in de laadbak, die dankzij de enorme klep is omgetoverd tot een reusachtige kofferbak. Ergens in de verte zien we een gastank liggen, met een bruikbare inhoud van maar liefst 205 liter. Zo kom je toch nog duizend kilometer ver op een tank. Lorenzo: “Dat is inderdaad heel erg prettig. Zo reed ik heel vaak naar Oostenrijk, waar ik als skileraar werk. Door Duitsland heen rijd ik meestal zo’n 120 km/h, een prima kruissnelheid. En vlakbij de snelwegafrit in Oostenrijk zit een gaspomp, daar gooi ik ’m weer vol. Dat duurt trouwens een eeuwigheid en levert soms geïrriteerde blikken op bij mensen die net na mij komen aanrijden om gas te tanken. Parkeergarages kun je beter ook mijden, met zijn lengte van meer dan vijf meter en een breedte van ruim twee meter.
De volgende modificatie zijn de wielen en banden. Ik wil er graag een zogeheten 35-set onder hebben. Die zijn nog groter en breder, waardoor ik de auto ook moet ophogen. Eerst maar met die schokdemper aan de slag, dat is belangrijker. En verder ben ik vooral supertrots op mijn dikke bak. Elke rit is een feest.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
Joep: “Een indrukwekkende auto, dat moet gezegd en het interieur ziet er beter uit dan ik had verwacht. Rijden is een bijzondere beleving, maar helemaal perfect is deze pick-up niet.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Dodge Ram 5.7 V8 HEMI LPG-G3 DUBBEL CABINE 6-PERS. + LEDER | INFINITY AUDIO | UITLAAT KLEPPEN
- 2003
- 350.584 km

Dodge Ram 5.7 Hemi 4x4 Laramie Youngtimer 3500 KG trekgewicht
- 2008
- 277.644 km

Dodge Ram TradesMan 6 Personen Uitvoering | 420Pk 636Nm | Pick-Up | Comfortabele Dubbele Cabine met Royale 6 Zitplaatsen | BPM vrij | Nu Leverbaar uit Voorraad | Voorraad Nr 2217- 2911
- 2024
- 55 km
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.