Deze gekke Amerikaan was er ook als diesel: Cadillac Seville met afgehakte kont en zelfontbrander

Voorwielaangedreven V8

Cadillac Seville Diesel

Eén van de meest controversiële ontwerpen uit de autogeschiedenis, gecombineerd met de meest beruchte dieselmotor die we ons kunnen heugen; dat is de Cadillac Seville Diesel. We vonden er één en gingen ermee op pad in Duitsland. 

Misschien vraagt u zich af: wat deden jullie in vredesnaam met een rare, onbetrouwbare Cadillac in één of ander Duits gehucht? Nou, de schrijver van dit verhaal is altijd gefascineerd geweest door deze ‘bustleback’ Seville én het verhaal achter GM’s mislukte dieselavontuur in de jaren 80. Hoe tof zou het zijn om die twee verhalen in één auto te vangen?

a href=

Niet in Nederland te vinden

Er eentje vinden viel alleen nog niet mee. In Nederland bleek geen Seville-zonder-kont-met-dieselmotor te staan, vandaar onze uitvlucht naar Duitsland. De Cadillac Seville Diesel, een origineel in Duitsland geleverd exemplaar volgens Canadese specificaties, had 25 jaar stilgestaan en moest dus eerst weer gangbaar worden gemaakt. Dat was in het geval van deze auto wel ‘een dingetje’, vertelde de eigenaar ons. Het feit dat niemand de nagelende V8 in die 25 jaar fatsoenlijk aan de praat had weten te krijgen – laat staan houden - was precies de reden dat de auto bijna zijn hele leven al stof had staan happen. Remmerij en leidingen vervangen was een koud kunstje in vergelijking met de moeite die het kostte om de Seville op eigen benen van Aken naar huis te sturen. Harder dan 100 km/h wilde de Amerikaanse diesel niet en het is aan de kunde van een specialist op het gebied van Amerikaanse auto's te danken dat deze two-tone slee kan rijden. Daarmee was de eigenaar wel €8.000 verder, boven op de aanschafprijs van €2.500.

Cadillac Seville Diesel

Minder deinend dan je verwacht

Rijdend door het heuvelachtige landschap valt op dat de Seville minder deint dan je van zo’n oud landjacht zou verwachten. “Cadillac wilde voor deze auto een wegligging die het comfort van Rolls-Royce kon combineren met de sportiviteit van een Jaguar”, verklaart de Duitse eigenaar het rijgedrag van de voorwielaangedreven Cadillac. En dat lijkt aardig gelukt. Voorin nagelt de V8 er gezellig op los, maar voor een turboloze diesel ‘uit die tijd’ blijft de geluidsproductie nog keurig binnen de perken.

Cadillac Seville Diesel

Waarom een Cadillac Seville Diesel? 

In de jaren 70 moeten Amerikaanse autoproducenten, gedwongen door de oliecrises van 1973 en 1979, op zoek naar manieren om de ‘corporate fuel economy’ (het gemiddelde brandstofverbruik van een merk) te verbeteren. General Motors besluit om een dieselmotor te bouwen, omdat je op deze manier niet hoeft in te leveren op motorinhoud en het daarmee samenhangende comfort, terwijl je op een liter diesel aanmerkelijk verder komt dan op een liter benzine. In theorie een win-win-situatie. Maar hoe maak je een diesel aantrekkelijk voor de Cadillac-rijder, die gewend is aan enorme benzinemotoren en die diesel alleen kent van vrachtauto’s? Door hem te presenteren als technische innovatie.

Cadillac Seville Diesel

Cadillac Seville Diesel

Diesels van Mercedes al in 1970 in VS.

Overigens levert Mercedes in de VS al sinds 1970 met succes dieselmotoren in personenauto’s, dus helemaal nieuw is het concept niet. Maar wel voor GM. Als basis voor hun dieselmotor dient de 350 cubic inch (5,7 liter) benzinemotor van Oldsmobile. Deze wordt door middel van een aantal aanpassingen (cilinderkoppen, injectoren, gloeibougies, verdelerpomp, koelsysteem) ‘omgetoverd’ tot dieselmotor. De compressieverhouding stijgt van 7,9:1 voor de benzinemotor tot 22,5:1 voor het dieselblok. In het voorjaar van 1978 wordt de motor geïntroduceerd in de Oldsmobile Delta 88 en deze is maar liefst 50 procent zuiniger dan de benzineversie. In de nieuwe voorwielaangedreven Seville, die in 1981 verschijnt, is de 5,7-liter V8 Diesel zelfs de standaardmotor. Wie toch liever op benzine rijdt, kan zonder meerprijs terecht bij een 6,0-liter V8 met cilinderuitschakeling (de evenmin foutloze V8-6-4) of de voordeligere 4,1-liter V6.       

Cadillac Seville Diesel

Cadillac Seville Diesel

Diesel sloeg aan bij Cadillac-kopers

Opmerkelijk genoeg slaat de diesel aan bij Cadillac-kopers. Het percentage Sevilles met zelfontbrander stijgt gestaag van een voorzichtige 5 procent in 1978 tot bijna 37 procent in 1980. Dat blijkt het piekjaar, in 1983 kiest nog maar 2 procent van de Seville-klanten voor een oliestoker. In korte tijd heeft de motor een slechte reputatie opgebouwd. Het (versterkte) onderblok is prima. Het grootste probleem is dat de tien bouten van de cilinderkop niet opgewassen zijn tegen de sterk toegenomen compressieverhouding. Ze rekken op, met lekkende koppakkingen en daaruit voortvloeiende ellende tot gevolg. Zodra dit euvel zich op grote schaal openbaart, worden er vijf extra bouten gemonteerd, maar het kwaad is dan al geschied.

De bouten zijn helaas niet het enige probleem. Omdat de gemiddelde dieselrijder in de VS zijn motor associeert met ‘onverwoestbare en altijd maar doorrijdende’ vrachtwagens, vergeten veel eigenaren tijdig olie te verversen. En dat moet eigenlijk elke 3.000 mijl, een erg kort en daardoor gemakkelijk te vergeten interval. Door de montage van andere nokstoters mag het vanaf 1981 elke 5.000 mijl maar ook hier gaan de meeste eigenaren (te) gemakzuchtig mee om. Tel daar lekkende brandstofleidingen, een zwakke inspuitpomp en de afwezigheid van een waterafscheider (waardoor injectiepomp, leidingen en injectoren werden geteisterd door roest) bij op en je hebt een fantastisch ‘recipe for disaster’. Oldsmobile moest het blok te gehaast ontwikkelen waardoor de kinderziektes zich openbaarden in auto’s die al op de markt waren. Erg vervelend, maar eigen schuld, dikke bult voor General Motors, dat veel eigenaren schadeloos moet stellen, al dan niet na een rechtszaak. Maar GM’s gepruts is absoluut rampzalig geweest voor het imago van diesel in de VS, daar konden de later gepresenteerde (en betere) 6- en 4-cilinders niets meer aan veranderen. En net op het moment dat de Amerikaanse consument weer een klein beetje vertrouwen in diesels begon te krijgen, wist Volkswagen het in 2015 met het dieselschandaal voorgoed te verknallen … 

Cadillac Seville Diesel

Technische gegevens Cadillac Seville Diesel (1981)

Motor V8

Cilinderinhoud 5.737 cc

Max vermogen 78 kW/106 pk bij 3.200 tpm

Max. koppel 278 Nm bij 1.600 tpm

Aandrijving voorwielen via 3-trapsaut.

Wielophanging v/a onafh./onafh.

Remmen v/a schijven rondom

Afmetingen l/b/h 5,20/1,80/1,38 m

Wielbasis 2,90 m

Tankinhoud 86 liter

Verbruik ca. 10,5 l/100 km

Topsnelheid ca. 160 km/h

0-100 km/h n.b.

Gewicht 1.890 kg

Vanafprijs €49.250 (fl. 108.532)

Cadillac Seville Diesel

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.