Deze Airstream camper is super cool maar op Europese wegen bezorgt hij eigenaar Daniel stress

Droom in Duitsland

Airstream camper. Amerikaanse klassieke camper
Airstream camper. Amerikaanse klassieke camperAirstream camper. Amerikaanse klassieke camperAirstream camper. Amerikaanse klassieke camperAirstream camper. Amerikaanse klassieke camperAirstream camper. Amerikaanse klassieke camperAirstream camper. Amerikaanse klassieke camper

Er zijn kleine, middelgrote en grote campers. En er zijn campers die uit de Verenigde Staten komen. Die waren bijna vijftig jaar geleden al reusachtig, zoals deze in puike staat verkerende Airstream met zijn dikke Chevy-motor laat zien. Oosterbuur Daniel D. Keil is de koning te rijk met zijn Argosy 280 uit 1976.

De Amerikaanse droom kan bijna elke vorm aannemen. In het geval van Daniel D. Keil uit Boitzenburger Land (in de Duitse deelstaat Brandenburg) is die droom 8,53 meter lang, net geen vier ton zwaar en biedt hij plaats aan maximaal zes passagiers. Maak kennis met de Airstream Argosy 280 uit 1976. De weg naar binnen leidt eerst onder de uitgestrekte luifel door, die met zijn twee armdikke aluminium beugels aan weerszijden trouwens voor de eeuwigheid lijkt te zijn gemaakt. “Met een beetje oefening kun je hem zelf in- en uitschuiven”, legt de 62-jarige eigenaar uit.

Airstream camper. Amerikaanse klassieke camper

In de woonkamer zien we twee draaibare fauteuils met armleuningen en een bank, allemaal bekleed met oranje ribfluweel. Hetzelfde geldt voor de stoelen voor de bestuurder en bijrijder. Er is geen scheidingswand, je leeft in deze camper in één grote ruimte. Ook vanwege de lichtgekleurde gordijnen en de zichtbare kromming van het dak is dat een riante lounge, die nauwelijks is te vergelijken met het binnenste van Europese campers uit dezelfde periode. Kortom, de Airstream is een echte Yank!

Airstream camper. Amerikaanse klassieke camper

In 2012 naar de VS gegaan om Airstream te kopen

In 2012 vertrok Keil naar de VS om hem te kopen. “Ik vond oude Amerikaanse campers altijd al interessant en ik hield in de gaten wat er zoal naar Europa werd gehaald en hier werd aangeboden. Op dat moment kende ik de campers van Airstream nog niet eens”, zegt Keil over de start van zijn importavontuur. Het merk was (en is) vooral bekend om zijn caravans met de glanzende, roestvrijstalen buitenzijde. “Ik ontmoette een vriend die vaak in de VS zoekt naar campers. Hij gaf mij de tip om ter plaatse een camper te kopen, vanwege het betere aanbod en de lagere prijzen.”

Airstream camper. Amerikaanse klassieke camper

Keil selecteerde daarop online een paar modellen die hij graag wilde gaan bekijken. Zijn oog viel als eerste op de Argosy en vanaf dat moment was het duidelijk dat hij er zo eentje wilde hebben. Samen met zijn vriend ondernam hij vervolgens een reis naar de VS, om daar de campers te gaan bekijken die hij online had uitgezocht. De eerste stond in Grand Rapids, de op één na grootste stad van Michigan. “Die is het toen ook geworden”, zegt Keil. Alles viel gewoon op zijn plek: de vorige eigenaren waren twee oudere stellen die om beurten gebruik wilden maken van de Argosy, maar dat vervolgens maar weinig deden. De tellerstand was zodoende laag op het moment van aanschaf. “Een van de eigenaren een bedrijf dat industriële motoren verkocht en hij beschikte daardoor over een grote, warme hal waar hij de camper kon stallen.” Na een succesvolle onderhandeling over de prijs parkeerden Keil en zijn vriend de Airstream op een boot met als eindbestemming Europa en vlogen ze terug.

Airstream camper. Amerikaanse klassieke camper

Veel benzine en weinig wendbaar

Hoewel hij het anders voor ogen had, maakte ook de nieuwe eigenaar Keil zelden gebruik van zijn droomcamper. De momenten waarop hij op pad had kunnen gaan met het luxueuze, 8.50 meter lange slagschip was hij te druk met zijn werk. De hoge benzinekosten en de gebrekkige wendbaarheid van de camper spelen eveneens een rol. “Ik had dat eigenlijk anders gepland”, zegt Keil. Hij troost zichzelf en zijn camper met een permanente parkeerplaats op zijn erf thuis. “Ik woon in een oude boerderij met veel ruimte eromheen, met daarop een paar bijgebouwen. Daarom heeft de Airstream bij mij in de winter een hal helemaal voor zichzelf.” En in de zomer krijgt hij een mooi plekje op het terrein van de voormalige manege. Keil, die inmiddels met pensioen is, neemt af en toe plaats in de Argosy om lekker even te lezen of om simpelweg de sfeer van die tijd op te snuiven. Soms brengt zijn dochter ook de nacht door in de tijdcapsule, zoals Keil de camper graag noemt.

Airstream camper. Amerikaanse klassieke camper

Onthaasten met een 'big block'

Om het plaatje perfect te maken heeft hij gezorgd voor bijpassende tapijten en kampeermeubels uit die tijd, zij het van DDR-komaf, zoals aluminium klapstoelen met houten armleuningen. Zelfs de enorme dakantenne, die met een handslinger omhoog wordt gedraaid, blijft waar hij is – als een verwijzing naar vroegere tijden. Zo nu en dan komt de camper toch van zijn plek, waarbij onthaasten het devies is. Het zachtjes grommende ‘big block’ en de drietrapsautomaat staan haast hebben niet toe. Alleen het formaat van de camper zorgt af en toe voor stress: “Ik vermijd smalle wegen”, zegt Keil. De Airstream is duidelijk een cruiser, geen bochtenridder. De stuurbekrachtiging maakt het mogelijk om met slechts één vinger aan het stuur te manoeuvreren, maar de indirecte overbrenging en het sponzige gevoel in het systeem nopen je om voortdurend corrigerende stuurbewegingen te maken.

Ook mooi als hij geparkeerd staat

De laatste twee reizen waren naar de Oostzee en naar het evenement Race 61 in Finowfurt, in de zomer van 2024. Vooral deze reis was een lang gekoesterde wens die eindelijk werkelijkheid werd. Op dit moment staan er geen grote tochten op de planning; Keil laat de toekomst simpelweg op hem en zijn bolvormige Amerikaan afkomen. En dat vindt hij prima, want “de Airstream is ook mooi als hij geparkeerd staat.” Daarom heeft hij geen seconde spijt van de aankoop van zijn slagschip – hij geniet ook van zijn bijzondere camper als die stilstaat.

Airstream camper. Amerikaanse klassieke camper

TECHNISCHE GEGEVENS

Airstream Argosy 280
Eerste registratie: juli 1977
Jaar van aanschaf: 2012
Motor: V8 big block
Cilinderinhoud: 7.440 cc
Vermogen: 202 kW/275 pk
Brandstofverbruik: ca. 25,0 l/100 km
Topsnelheid: 145 km/h
Afmetingen (l x b x h): 8,53 x 2,40 x 3,20 m
Leeggewicht/max. toelaatbaar gewicht: 3.970/6.580 kg

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.