De Renault 5 E-Tech Electric is als Urban Range 120 pk al leuk genoeg
Duurtester wekt verwachtingen
Onze Renault 5-duurtester ziet er als Iconic lekker dik uit. Met zijn subtiele gouden accenten en blauwe lak geeft hij enigszins een Clio Williams-gevoel. Hoe anders de uitstraling kan zijn, zien we als we de Renault 5 Urban Range Evolution 120 pk ernaast zetten, de voorlopige basisversie. We zetten de Urban Range Evolution naast de Comfort Range Iconic Cinq.
Wat een beetje lekkere looks en een heerlijk direct karakter al niet kunnen doen met de verwachtingen. Met 150 pk op de voorwielen levert de Renault 5 Iconic-duurtester voldoende vermogen en hebben we over sprinttijden niet te klagen. Maar toch, met zijn donkerblauwe lak en de gouden streep langs de dakrand schept hij verwachtingen. Blauw, goud, het komt natuurlijk door de associaties die deze kleuren oproepen met de Renault Clio Williams, ooit een gelimiteerde, voor zijn tijd supersnelle versie van de Supercinq-opvolger. Toevalligerwijs ook voorzien van 150 pk, maar dat was in die tijd voor zo’n compacte auto echt gigantisch veel. De 2.0 16V was destijds de snelste in zijn klasse. Zouden we nu bij het verkeerslicht met onze duurtester naast zo’n fraaie klassieke Clio Williams staan, dan zouden we hem kunnen bijhouden, maar voor een verpletterende acceleratie hadden we in een Alpine A290 moeten stappen, zoals de snelle versie van de Renault 5 E-Tech heet.
Mooie wieldoppen op de 'kale' Renault 5.
Verliefd op de Vert Pop Urban Range
Al met al mogen we zeer tevreden zijn met de acceleratiecijfers van de R5 Iconic. Die tikt vanuit stilstand in 8 seconden de 100 km/h aan en dat is vlot zat. Maar welke gevoelens wekt de kaalste versie met de 120 pk motor op? Die heeft een kleiner accupakket, vandaar de toevoeging Urban Range, en de elektromotor levert minder vermogen. Als we de knalgroene Vijf voor het eerst zien, worden we meteen een beetje verliefd. Die lak met de naam Vert Pop kost niets extra’s en staat hem ronduit geweldig.
Het maakt het jaren-70-gevoel dat de elektrische retrorakker oproept alleen maar sterker. De eerste Vijf zag je ook vaak in bonte kleuren; lekker fris en fruitig. En dan die wielen! Het zijn geen lichtmetalen exemplaren, maar plastic doppen. Hij kan ze evenwel prima hebben. Er zijn wat carrosserie-elementen die niet gelakt zijn, waar ze dat bij de duurtester wél zijn, en de koplampen zijn iets eenvoudiger van opzet. Verder ontbreekt het subtiele Franse vlaggetje en prijkt er achter op het dak een enorme antenne. Geen simpele spriet, maar een vrij dikke ‘stok’. Bij onze duurtester zit daar zo’n hippe vin.
Kaler display
Bij het instappen missen we iets. Waar is de middenconsole gebleven? Toch bekruipt ons allerminst het kale crisisgevoel, zoals je vijf decennia gegarandeerd kreeg van basismodellen. Je kijkt ook in de Urban Range Evolution tegen een fraai opgezet scherm aan, waarbij meteen opvalt dat het scherm voor je minder scheutig is met informatie dan het scherm in de Iconic. Het stuurwiel is niet bekleed en het dashboard moet het stellen zonder een speciale bekledingslaag.
Dat onze ‘eigen’ R5 Iconic wél een knop in het stuur heeft voor het instellen van de diverse rijmodi van het Multi-Sense-systeem en een inductielader voor de telefoon doet ons beseffen dat we er in de duurtester warmpjes bijzitten. In de Urban Range Evolution trekt een Eco-knop links op het dashboard onze aandacht. Die kennen we nog van de Renault Zoe, de voorganger van de nieuwe 5. Druk je die in, dan staat het Vijfje op standje relaxed en is de vermogensafgifte wat afgeknepen.
Besturing voelt gewoner
Dat merk je tijdens het rijden. De 120 paardenkrachten komen pas in actie wanneer je door de weerstand in het gaspedaal drukt, een ‘obstakel’ dat verdwijnt als je de Eco-stand uitzet. Ook de besturing voelt anders; door het ontbreken van de diverse rijmodi voelt de basisversie wat ‘gewoner’ aan. De besturing is er wat vleziger door, eerlijker in de communicatie. Gelukkig blijft het enthousiasme waarmee de Vijf koerswijzigingen opvolgt intact.
Ja, dat de Renault 5 in 1972 kwam, ligt er dik bovenop!
Ingrepen op voorwielen
Als je hem serieus op zijn falie zit, volgen ook bij de 120 pk variant ingrepen op de voorwielen. In de 150 pk duurtester ervaar je dat vaker en het zijn tamelijk irritante ingrepen, bedoeld om het torque steer meteen de knop in te drukken. Ben je ze zat, dan schakel je de tractieregeling eenvoudig uit via het schermmenu.
Onder de 15 kWh/100 als je rustig aan doet
Via de meetapparatuur zien we dat de acceleratiecijfers van beide versies dicht bij de fabrieksopgaven zitten. Het scheelt een volle seconde, de 120 pk versie kan het nog steeds in een nette 9 seconden. Op de 50-80-tussensprint scheelt het een paar tienden, bij het versnellen van 80 km/h naar 120 km/h trekt de 150 pk sterke Renault 5 een klein gaatje ten opzichte van zijn broertje. Ook het verbruik levert een bescheiden verschil op. De lichtere versie verbruikt gemiddeld een halve kilowatt per 100 kilometer minder dan de sterkere R5, die bovendien een zwaarder accupakket meetorst. In de week dat we ze onder dezelfde omstandigheden rijden, geeft de boordcomputer van de duurtester 14,6 kWh/100 aan en de groene instap-Vijf 14,1. Aan de laadpaal is dat bijna 1,5 kWh meer. Let wel, deze waarden haal je alleen bij mooi voorjaarsweer, zonder 130 km/h te rijden. Doe je dat wel veelvuldig, bijvoorbeeld in de avonduren, dan neemt het verbruik al snel met 2 kWh per 100 kilometer toe.
280 tot 300 versus 300 tot 350 kilometer
Bij de genoteerde verbruiken haal je met De Renault 5 met het kleinste accupakket in de dagelijkse praktijk een actieradius van 280 tot 300 kilometer. Het grotere Comfort Range-accupakket maakt een bereik van 350 kilometer mogelijk. Met de netto 52-kWh-accu heb je niet alleen meer bereik, je kunt ook met meer kracht snelladen, al is de 100 kW van de R5 Iconic allerminst indrukwekkend. De boordlader van de Urban Range (netto 40 kWh) maakt DC-laden met 80 kW mogelijk.
Met 120 pk is de voorlopige basisversie beslist niet ondergemotoriseerd. Hij voelt mede door zijn stevige onderstel en zijn krachtige looks aan als een gooi- en smijtautootje. In hoeverre de reeds aangekondigde variant met 95 pk dat nog mogelijk maakt, vragen we ons af. Die versie zal de Renault 5 nog toegankelijker maken, wat neerkomt op een prijs van minder dan €25.000. De huidige instapper die wij reden, begint bij €27.990 en daarmee beleef je gelukkig al genoeg rijplezier. Al geeft de naam Urban Range expliciet aan dat Renault zichzelf al indekt voor het feit dat dit niet de elektrische Vijf is die je moet hebben als je vaker langere ritten maakt. Dan ga je je ergeren aan de beperkte snellaadcapaciteiten. Overigens is snelladen tot 100 kW in deze prijsklasse heel gewoon.
Dit kost de Urban Range Evolution met 120 pk en dit kost de 150 pk sterke Comfort Range Iconic Cinq. Een verschil van €6.500 dus.
Eigen metingen prestaties0-50 km/h 3,3 s 3,1 s 0-80 km/h 6,0 s 5,7 s 0-100 km/h 9,0 (9,0*) s 8,2 (8,0*) s 50-80 km/h in D 2,8 s 2,6 s 80-120 km/h in D 6,9 s 5,9 s Topsnelheid* 150 km/h 150 km/h * = fabrieksopgave |
Heb je zelf ook zo'n leuke Renault 5 E-Tech Electric? Schrijf dan net als deze drie eigenaren een review op onze site.