Daimler Super Eight (2006)

Vorstelijk vervoer

Daimler Super Eight
Daimler is een automerk met een roemrijke geschiedenis dat al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw voor verwarring zorgt. Want wie naar een Daimler kijkt, ziet een Jaguar. En zo is het ook weer bij de nieuwe Super Eight.

De nieuwe Daimler Super Eight is het enige product van een merk dat twee jaar geleden geruisloos van de markt werd gehaald en inmiddels bijna net zo geruisloos
weer is geïntroduceerd. Een elite-product, zoveel mag duidelijk zijn. Zie de vorstelijke afmetingen. De limousine is maar liefst 5,21 meter lang en meet van spiegel tot spiegel 2,10 m. Geen auto voor anonieme parkeergarages, maar eentje om met een riante draai voor het bordes van het buitenhuis aan de Vecht of Engelse kasteel te parkeren. Want 'vorstelijk' is hier niet willekeurig gekozen. Daimler mag zich hofleverancier noemen van koningin Elizabeth II en prins Charles.

Hoogpolig tapijt
Deze Super Eight is op de badge na te vergelijken met de Jaguar XJ8 4.2 Executive LWB (Long Wheel Base – verlengde wielbasis). Net als bij de XJ is de carrosserie geheel van aluminium, maar met 1.689 kilo steekt de Daimler menig opponent qua gewicht voorbij. Onder de motorkap vinden we de 4,2-liter V8 Supercharged, de compressor-motor uit de gelijknamige XJ. Met een motor van 400 pk en een koppel van 541 Nm bij 6.100 toeren hoef je niet bang te zijn dat je als laatste bij het verkeerslicht vertrekt.
Uiterlijk is er niet zo veel verschil met het vorige model, maar het interieur is inmiddels aangepast aan de tijden van nu. Om maar wat te noemen: een uit-gebreid navigatiesysteem met tv-tuner, dvd-speler met afstandsbediening en displays in de hoofdsteunen, Bluetooth telefoonvoorziening, verwarmde voor- en achterstoelen met geheugen en auto-matische climate control die voor elke passagier apart is in te stellen. En uiteraard hoogpolig tapijt en lederen bekleding waar je maar kijkt.


Compressor
De Daimler is een buitengewoon prettige reisgezel, achter het stuur én op de achterbank. De zitpositie is geheel op maat instelbaar, zelfs de pedalen zijn verstelbaar. De supercharged V8 is een lekkere, gretige motor. De compressor doet – anders dan bij een turbo – ook bij lage toerentallen mee en je hoeft maar weinig gas te geven om de achterwielen op nat asfalt te laten spinnen. De zestrapsautomaat van ZF glijdt aangenaam door de versnellingen. Bijna achteloos versnelt de achterwielaandrijver naar de 100 km/h. Op de Duitse Autobahn mag de Daimler laten zien wat hij kan. De fabrikant meldt dat de auto op 250 km/h is begrensd. De teller gaat zonder aarze-ling naar de 260 km/h. De waarheid gebiedt te zeggen dat het vertrouwen in de auto boven de 220 km/h wel enigszins daalt.


Deinen
De besturing wordt wolliger, de auto begint te deinen. In lange bochten lijkt hij niet direct de koers te willen volgen. Dat is ongetwijfeld de prijs voor het comfort, maar stelt met zo'n snelheid niet gerust.
Vergelijk je deze Daimler in standaard-uitvoering met een Jaguar XJ Super V8 LWB, dan scheelt de luxe badge de prijs van een leuk uitgeruste Fiat Panda. Of dat de investering waard is, mag u zelf beoordelen. Want ook de afschrijving op een limousine als deze is immers vorstelijk.

Signalement

Merk Daimler
Model Super Eight
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 165.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.196 cc
Maximaal vermogen 298 kW / 400 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 553 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 5.215 mm / 1.860 mm / 1.455 mm
Wielbasis 3.159 mm
Massa leeg 1.689 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden255/35ZR20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,3 s (fabrieksopgave: 5,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,6s
Brandstofverbruik 12,1 l/100km
CO2-uitstoot 289 g/km