Dacia Sandero Stepway Up&Go TCe 100 Eco-G - Welkom duurtest

De populairste van Europa

37 reacties

Video

Geen auto wordt in Europa zoveel verkocht als de Dacia Sandero. Dat moet betekenen dat de auto iets verleidelijks in zich heeft. We besloten ons de komende zes maanden eens te verdiepen in die populaire auto. We stellen de nieuwste toevoeging aan de Duurtestgarage aan je voor: de Dacia Sandero Stepway, op lpg.

De aantrekkingskracht van de Dacia Sandero zit hem natuurlijk in de eerste plaats in de prijs en in de tweede plaats in wat je daar dan voor krijgt. We zullen in de verhalen die we de komende tijd met de auto gaan maken ook meer dan eens aandacht hebben voor de waarde van de auto. Hoe verhoudt de Sandero zich tegenover auto’s uit hetzelfde segment, maar dan van andere merken? Hoe verhoudt hij zich tegenover een occasion? En hoe praktisch is het hebben van een auto met een lpg-tank? Het is natuurlijk mooi dat je voor minder dan een euro een liter lpg koopt, maar je zult soms wel even moeten zoeken.

Meest luxe Sandero die er is

De auto die wij hebben, is dan wel weer de meest luxe Sandero-variant die er is. Het is niet per se de duurste, maar het scheelt niet veel. Alleen de versies met automatische transmissie zijn duurder, omdat door de hogere CO2-uitstoot in de consumentenprijs een veel groter bpm-bedrag is verwerkt. Dacia gaat er prat op dat de relatief lage prijzen van zijn modellen worden bepaald door wat er níét op zit. Denk aan zaken als digitale displays in plaats van een dashboard met klokken, adaptieve cruisecontrol, rijstrook-assistentie, elektrisch inklapbare buiten­spiegels: het zit er niet op en je kunt het ook niet krijgen. Dat scheelt niet alleen geld voor de koper, maar ook voor de fabrikant, die dus geen voorbereidingen hoeft te treffen voor die zaken in het ontwerp van de auto en in de fabriek die hem bouwt. Het zijn van die dingen die inderdaad leuk zijn om te hebben, maar niet noodzakelijk zijn. Denk aan de elektrisch inklapbare buitenspiegels: het leven is precies even mooi als je ze niet hebt. Verder is er maar één model stoel (wel met verschillende soorten bekleding, afhankelijk van het uitrustingsniveau), zie je ook veel componenten uit andere Renault- en Dacia-modellen en zijn de gebruikte materialen in het interieur netjes en oogt het eerder robuust en duurzaam dan chic en zacht. Wie al die moderne gadgets zou willen, kan ze uiteraard krijgen: bij een ander merk.

Dakdragers en dakrails ineen

Wat zit er dan wel op? De Sandero Stepway Up&Go is de meeste luxe versie. Tot de luxe-voorzieningen die deze versie wel heeft, maar die de meer basale versies niet hebben, behoren een navigatiesysteem, een achteruitrijcamera, een middenarmsteun en een set rubberen matten (met ‘topografisch design’). De Stepway-variant staat een paar centimeter hoger op de wielen, heeft een wat dikkere voorbumper en bovendien dakrails. Die zijn trouwens vrij eenvoudig om te bouwen tot dakdragers, want de dwarslatten daarvoor zitten er al gewoon in. Wij hebben er zin in en de eerste actie voor de Sandero is onderweg: hij maakt een rit naar Italië, uiteraard zoveel mogelijk op lpg.

Signalement

Merk Dacia
Model Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Up&Go
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.685

Specificaties

Brandstof lpg
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 101 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 32 l
Lengte / breedte / hoogte 4.099 mm / 1.848 mm / 1.535 mm
Wielbasis 2.604 mm
Massa leeg 1.109 kg
Laadvermogen 493 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 600 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 178 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 115 g/km

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum