Dacia Sandero Stepway Tce 90 EasyR
Deze Sandero schakelt zelf
- Nic de Boer
- Eerste rijtest
Wij houden van de Dacia Sandero. Omdat het een lekker basale auto is die je voor ontzettend weinig geld kunt kopen. Als we er in rondrijden, vragen we ons ineens weer af waarom we ons toch zo ontzettend druk kunnen maken over al die revo knuckles, geventileerde achterbanken en adaptieve cruise controls: hij zet je weer met beide benen op de grond. Meer auto dan dit, heeft eigenlijk niemand nodig.
Geen slecht figuur
Wat dat betreft, sluit de keuze om een gerobotiseerde handbak op de Sandero te leveren goed aan bij het Dacia-concept. Zo'n transmissie is namelijk veel goedkoper dan een echte automaat. Sterker nog: je betaalt maar vijfhonderd euro bij ten opzichte van een versie met een handbak. Dat is echt heel weinig. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat de transmissie van de Dacia niet zo geraffineerd is als de gemiddelde moderne automaat. Je moet er echt even mee leren rijden: vanuit stilstand heeft hij wat bedenktijd nodig om in actie te komen en het schakelen gaat bepaald niet ongemerkt en traag als je het gas wat enthousiaster bedient. Maar ten opzichte van alle andere gerobotiseerde handbakken, slaat deze helemaal geen slecht figuur. Maar we zijn er in de week dat we met onze Sandero onderweg waren, nog steeds geen fan van geworden. Als je vervolgens bedenkt dat je maar vijfhonderd euro voor deze bak bijbetaalt, kunnen we dat ineens met mildere ogen bekijken. Maar het is wel zaak om vóór aanschaf eens een uitgebreide proefrit te maken met de EasyR om eens te zien of je kunt leven met het karakter van deze versnellingsbak. Want om je eerlijk de waarheid te zeggen, zouden wij onze handbak er niet voor willen ruilen.
Van de motor worden we een stuk enthousiaster. Die is voor Dacia-begrippen hypermodern en wordt ook nog steeds in vele modellen van Renault geleverd. Het driecilindertje is lekker vlot en laat af en toe een rauw driepitter geluid horen. Helemaal niet storend als je onderweg bent trouwens. De 90 pk is meer dan genoeg om de Sandero lekker mee vooruit te krijgen.
Tierlantijnen
Als je bedenkt dat die automaat zo'n prijsbreker is, is het jammer dat Dacia hem alleen aanbiedt op de meest luxueuze Lauréate-uitvoering, zodat je als koper misschien alsnog duurder uit bent dat je zou willen. Want heus niet dat een Dacia-rijder zit te wachten op alle tierlantijnen die een Lauréate biedt. Als hij ook op de basisversie zou zitten, zou je voor minder dan twaalf mille een B-segment auto kunnen kopen met een automaat – pardon – gerobotiseerde handbak. Dat zou voor velen een aantrekkelijk aanbod zijn, schatten wij zo in. Wij rijden onze EasyR Lauréate ook nog eens als Stepway. Dat is de dikste Sandero die je kunt kopen en komt op een totaaltje van 15.490 euro.
Over nononsense gesproken: het leveringsprogramma van de Dacia Sandero is een wonder van overzichtelijkheid. Er is alleen deze 90 pk sterke TCe motor en keuze uit twee uitrustingsniveaus. Verder is er nog een gewone uitvoering en deze opgeruigde Stepway. Bijzonder is dat je ook nog kunt kiezen voor een af-fabriek LPG-installatie. Die is dan weer niet in combinatie met de EasyR Maar daar blijft het wat betreft de keuzes bij de Sandero.
PRIVATE LEASE Dacia Sandero
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.