Dacia Logan MCV 1.6-16V – 2008 – 435.844 km - Klokje Rond
Einde oefening
138 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
‘What’s another year?’, zong Johnny Logan ooit en won daarmee het songfestival van 1980. Voor deze Logan lijkt nóg een jaar erg veel. Na elf zware jaren lijkt het doek te vallen voor de ruime Dacia. Nooit eerder had Joep zo’n lange lijst met mankementen. Kees moet op zoek naar iets anders, lijkt ons.
Wil je spotgoedkoop rijden, dan koop je een tweedehands Dacia Logan op lpg. En om het allemaal nóg voordeliger te maken, doe je zo weinig mogelijk aan onderhoud. Dat is in het kort het verhaal van deze blauwe Roemeen. Kees: “Een jaar of vier geleden was ik op zoek naar een ruimere auto voor niet te veel geld. Ik ging meer rijden voor mijn werk, dus bij voorkeur iets op gas. Toevallig kocht mijn vader op bijna hetzelfde moment een nieuwe auto, een Dacia Dokker. De Logan heeft hij zelf nieuw gekocht en er stond toen iets meer dan drie ton op de teller. Ik heb zelf niets met Renault, nooit gehad ook. Dit is mijn eerste, ook al is het met een ander logo. De inruilprijs stelde niets voor, wat niet verwonderlijk is.
Toen ben ik ermee gaan rijden, de eerste paar jaar stond het kenteken zelfs nog op mijn vaders naam. In het verleden heb ik aardig wat auto’s gehad, waaronder BMW’s en Nissans. Maar die werden mij te klein. We komen nogal eens bij de bouwmarkt en dan is het heel irritant als er weer eens iets niet mee kan. Dat is bij de Logan anders, daar schuif je werkelijk alles zo naar binnen. Als het moet, kunnen er zelfs zeven personen aan boord. Voor mij is het vooral een gebruiksvoorwerp. Ik heb er geen emotionele binding mee en doe alleen het hoogstnoodzakelijke eraan. Hij gaat alleen naar de garage voor de apk of als er een storing is.”
PAAR KEER GESTRAND
Nou, dan mag de Logan nodig naar de garage, want storingen zijn er volop! Joep moest noodgedwongen in de berm parkeren omdat de motor er na enig gesputter en een luide plof mee stopte. “Dit is niet best, ik voelde mij op de snelweg niet veilig. De motor stottert eigenlijk continu.
Hier zou ik niet mee kunnen leven.” Het doet Joep zichtbaar wat. Kees: “Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit iets ernstigs mee gehad. Ja, ook wij zijn een paar keer blijven staan door een kapotte krukassensor. Dat is knap lastig, vooral als dat midden op een druk kruispunt gebeurt. Een paar maanden voordat ik de auto kreeg, is de cilinderkop al vervangen. Scheelt mij weer een hoop geld. Verder doe ik al het onderhoud zelf. Laatst begaf de dynamo het. Die heb ik uitgebouwd, uit elkaar gehaald, goed schoongemaakt, de koolborstels vervangen en daarna weer gemonteerd. Sindsdien werkt hij prima, het lampje is niet meer gaan branden. Verder is mijn motto: als het niet stuk is, moet je er niet aankomen. In al die jaren heb ik één keer de olie ververst. Die blijft heel erg schoon als je op gas rijdt en ik controleer het peil regelmatig.
Hij verbruikt niets. Ik rijd er elke dag vanuit Elst mee naar Den Bosch en weer terug, soms ben ik in Wezep gestationeerd. Qua brandstof kun je echt niet goedkoper rijden, met gemiddeld 1 op 10 en nog geen zestig eurocent per liter.”
MOTORLAMPJE
Kijk eens aan, de Dacia quattro pneumatici differenti! We noteren maar liefst vier merken banden: Michelin, Imperial, Roadstone en Delinte. En in alle vier de gevallen is het profiel niet best. Oef. Maar dat is niet het ergste. De lijst wordt langer en langer. Het wordt tijd om een paar sloperijen te bellen. Kees: “Het is natuurlijk geen complete verrassing. Neem dat motorlampje. Dat brandt al sinds ik de auto heb en zo te horen aan het gerammel is de katalysator kapot. Ik rijd af en toe een stuk op benzine, lpg is vrij schraal voor de kleppen, is me verteld. Gelukkig hebben we thuis ook nog een Daihatsu Sirion automaat. Die doet het altijd. Wel wat roestig, maar bij een auto van € 800 mag dat geen naam hebben.”
TWEE BLADZIJDEN
Ondertussen valt Joep van de ene verbazing in de andere. “Wanneer heeft er voor het laatst een professional naar deze auto gekeken? En hoe is het mogelijk dat er een geldige apk op zit?”
Hij heeft aan één blaadje niet genoeg om alle ellende te noteren en pent rustig door op het volgende vel. Los van een gat in een chassisbalk valt het met de roest erg mee. De carrosserie heeft er geen last van, afgezien van die plek op de achterklep, veroorzaakt door de dissel van een aanhanger. Kees en zijn vriendin Faye zijn in blijde verwachting van hun eerste kindje en beseffen dat het tijd is om op zoek te gaan naar een betere en vooral veilige auto. “Ik geef toe, deze auto is in een niet al te beste staat. Des te meer respect heb ik voor al die goedkope kilometers. Want zo voordelig als met deze auto ga ik nooit meer rijden.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Toen ik op de auto afliep, zakte de moed mij al in de schoenen. Vier versleten banden en een in- en exterieur waar duidelijk niets aan wordt gedaan. Tijdens de proefrit en inspectie kwam er een lange lijst bij en ik denk dat dit een van de langste lijsten is die we ooit hebben gehad. Deze auto moet linea recta naar de sloop.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Logan MCV 1.6 16V Lauréate |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.795 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.450 mm / 1.740 mm / 1.636 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 1.170 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 635 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 174 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 178 g/km |
Lezersreacties (138) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.