Dacia Logan MCV

Prijspakezel

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCV
AutoWeek 4 2007
AutoWeek 4 2007

Je leest het in AutoWeek 4 2007

De Dacia Logan is een eerlijke no-nonsense-auto, en de nieuwe MCV-versie vormt daarop geen uitzondering. Geen lifestyle-geneuzel voor deze stationwagon, maar gewoon een hoekige achterkant die een enorme partij ruimte biedt. En dat voor slechts 9.995 euro! Bovendien is er ook een versie met zeven zitplaatsen leverbaar.

Vroeger was een stationwagon het werkpaard van de kleine zelfstandige. Bakkers en schilders sleepten er hun handelswaar en gereedschap in rond. Een maximale bagageruimte was waar het om draaide, het uiterlijk was volstrekt onbelangrijk. Maar op een gegeven moment werd door de marketeers van de auto-industrie besloten dat zo'n stationwagon 'lifestyle' moest worden. Opeens had de vormgeving de grootste prioriteit en speelde de inhoud van de kofferbak nog slechts een bijrol. Bij de Roemeense Renault-dochter Dacia zijn ze gelukkig wat pragmatischer ingesteld. De Logan is immers vooral voor wat minder rijke landen bedoeld, en daar draait het vooral om de functionaliteit van een auto. Dus wat doet Dacia als er een stationwagonversie ontwikkeld moet worden? Dan pakken ze een Logan bij de kladden, verhogen het dak wat en plakken er een zo recht mogelijke achterkant aan. Want hoe vierkanter, hoe meer ruimte, zo simpel is het. Laat u dan ook niet misleiden door de toevoeging MCV. Dat staat voor 'Multi Convivial Vehicle', vrij vertaald een 'veelzijdige feestelijke auto'. Maar eigenlijk heeft deze Logan net zoveel met dat soort marketinggeneuzel op als de gemiddelde Roemeen met de Rotaryclub.

Werkpaard

De vormgeving van de Logan MCV laat er geen misverstanden over bestaan: hier staat een werkpaard, dat niet direct in aanmerking komt voor een schoonheidsprijs. Het verhoogde dak en de met een liniaal getekende achtersteven geven de MCV een utilitaire uitstraling. Net als een bestelbus heeft de MCV twee achterdeuren in plaats van een grote klep. Zodra je die opent, zie je meteen de voordelen van de rationele aanpak. Een enorme bagageruimte echoot je tegemoet. In tweezitsconfiguratie kun je 2.350 liter in de Logan verstouwen, ofwel een kleine inboedel meeslepen. Met de achterbank op zijn plek is dat nog altijd een stevige 700 liter. Daar kan zelfs een Mercedes E-klasse Combi niet tegenop! En dat is zo'n beetje de ruimste in zijn soort. Deze Logan laat alle halfbakken lifestylecombi's van deze wereld zijn achterste zien. En het leuke is: voor die gigantische bagageruimte kun je ook een neerklap- en uitneembaar achterbankje bestellen. En daarmee tover je deze Roemeen om in een heuse zevenzitter! En dat is in dit geval geen gebakken lucht, zo leert een nadere bestudering van het interieur. De instap naar de achterste bank is trouwens weer een mooi staaltje goed je boerenverstand gebruiken. Waar andere merken gecompliceerde instaphulpsystemen bedacht hebben, kantel je in de Logan simpelweg in een handomdraai de hele middelste bank naar voren, en heb je de ruimste instap die je maar kunt bedenken. Goed gedaan. En als je eenmaal op de achterste bank zit, neemt je verbazing alleen maar toe. Waar in grote, dure MPV's de passagiers op de derde zitrij vaak met de benen in de nek zitten, heb je zelfs met een meer dan gemiddelde lengte van 1,90 meter nog ruimte over op de achterste zitplaatsen van de Logan. De beenruimte is gewoon goed, en de hoofdruimte top. Hier bewijst het verhoogde dak absoluut zijn voordelen. Het derde bankje is zoals gezegd uitneembaar en vergt een meerprijs van slechts E 600. Gewoon doen, dus, desnoods zet je hem in de schuur neer voor het geval je hem eens nodig mocht hebben. Het maakt de 7-persoons MCV met zijn vanafprijs van E 12.595 veruit tot de voordeligste zevenzitter op de Nederlandse markt.

Franse roots

Ook op de overige zitplaatsen van de Logan zit je best. De voorstoelen tonen de Franse roots van deze auto aan. Je zakt weg in dikke kussens op een manier die moderne Franse auto's in deze klasse niet meer te bieden hebben. Of dat plezierig is, is een tweede, want die in eerste instantie comfortabel lijkende kussens ondersteunen tijdens langere ritten het lichaam niet voldoende. Daar komt nog bij dat de zittingen van de stoelen echt te kort zijn. Ook het vinden van een prettige zitpositie valt nog lang niet mee. De stoelen zijn wat te hoog geplaatst en het uit een oud model Clio stammende stuur staat net als in die 'donorauto' veel te vlak, waardoor je als een vrachtwagenchauffeur aan het stuur moet hangen. Sowieso is de Logan behept met de onhebbelijkheden van oudere Renault-modellen. Zo gaat de lange versnellingspook nogal weerbarstig door de kort bij elkaar liggende verzetten heen, en de koppeling is net als het rempedaal van het aan-/uittype. Bij het opkomen van de koppeling is er eerst een flink dood punt, waarbij hij op het allerlaatst ineens heftig toehapt. Maak overigens niet de fout om te denken dat de Logan een verzameling bij elkaar geraapte antieke Renault-onderdelen is. Zijn bodemplaat, bijvoorbeeld, is het moderne B-platform van Renault-Nissan, waarop ook modellen als de Renault Modus en Nissan Micra gebaseerd zijn. Wel staat de Logan wat hoger op de poten, om de bar slechte wegen in bijvoorbeeld het voormalig Oostblok ongeschonden te kunnen nemen. Op de beroerde wegen rond het Zuid-Italiaanse Bari waar wij met de Logan MCV rijden, komt het overigens ook goed van pas. De angstaanjagend diepe kuilen – zeg maar gerust kraters – in het wegdek worden keurig opgevangen door de vering en redelijk gladgestreken. Hier komt de Logan MCV helemaal tot zijn recht. Deze auto is immers niet gemaakt om in een noodtempo een klaverblad mee te ronden, maar om zijn inzittenden op een comfortabele manier van A naar B te brengen ook al is het wegdek van matige kwaliteit. En daarin slaagt de Logan wonderwel.

Back to basics

We zeiden het al, dit is geen scheurijzer. De besturing van de Logan is vaag en indirect, en de auto helt heus behoorlijk over in bochten. Maar wat zou het? Op de één of andere manier krijg je sympathie voor het heerlijke 'back to basics'-karakter van deze auto. De afwerking is trouwens best voor elkaar, zeker gezien de prijs. Het uit één stuk opgetrokken dashboard is redelijk netjes afgewerkt en voor dit bedrag zeuren we niet over de harde plastics. En eerlijk is eerlijk: zelfs op het dramatisch slecht onderhouden Zuid-Italiaanse asfalt (of wat daar voor moet doorgaan) is geen rammeltje of kraakje te horen. Netjes. Het dashboard is niet wat je noemt een lust voor het oog, maar de simpele opzet heeft ook zo zijn charme. De bedieningsknoppen lijken gemaakt voor grote kolenschoppen, en de middenconsole is het toppunt van overzichtelijkheid. Met uitzondering van het controlelampje voor de in onze testauto gemonteerde airconditioning dan.

Oude stempel

De Logan MCV is leverbaar met drie verschillende benzinemotoren, waarvan twee van de 'oude stempel' zijn. Namelijk een 1,4-liter en 1,6-liter achtklepper die bekend zijn uit de stallen van Renault, en respectievelijk 75 en 90 pk leveren. De door ons gereden versie deelt zijn moderne 1,6-liter zestienkleps motor met diverse hedendaagse Renault-modellen, en verricht ook in de Logan goede diensten. Met 105 pk weet hij de toch relatief zware MCV tot goede prestaties te brengen, en daarbij is hij lekker stil. Maar niet echt zuinig, met een gemiddeld testverbruik van 1 op 11,5. En daar zat een flink stuk autostrada met een gemiddelde snelheid van zo'n 110 km/h bij. De instapmotor met 75 lijkt ons echt onderbemeten voor de MCV. Liever de 1,6-liter met 90 pk dan, waarvan Renault Nederland ook denkt dat het de meest verkochte motor gaat worden. Voor de Logan MCV is ook een 1,5-liter dCi-diesel leverbaar, waar we eveneens een blokje mee om geweest zijn. Hij heeft met 160 Nm lekker veel koppel te bieden, maar deze in Renaults en Nissans redelijk stille motor is in de Logan opeens veranderd in een schreeuwlelijk. Blijkbaar heeft Dacia bij de isolatie de hand op de knip gehouden, want het genagel dringt ongefilterd het interieur binnen. Deze motor zal in Nederland overigens geen grote rol spelen. Want hoewel de zuinige motor de MCV op het lijf geschreven lijkt te zijn, wordt de auto in ons land door de bpm-heffing wel weer prijzig.

Unieke positie

De Logan MCV heeft in vijfzits configuratie een vanafprijs van 9.995 euro voor de 1.4 in basisuitvoering, en dat mag je gerust een scherpe prijs noemen. Sterker nog, deze auto neemt daarmee een unieke positie in. Voor dit geld vind je namelijk nergens een stationwagon van dit formaat. De instapversie zal trouwens een kleine rol spelen, want hij moet het stellen zonder centrale deurvergrendeling, zonwerend glas, een achterruitenwisser, binnenverlichting achterin en een neerklapbare achterbank om maar eens wat te noemen. Stuurbekrachtiging is trouwens wel standaard op elke MCV, net als twee airbags, ABS met elektronische remkrachtverdeling en driepuntsgordels op alle zitplaatsen, ook bij de zevenzitter. Toch hebben we liever de luxere (of minder basale?) Ambiance of Lauréate. De zevenzits MCV is niet leverbaar met de 1,4-litermotor en heeft zodoende een vanafprijs van 12.595 euro. En dat voor een auto die meer te bieden heeft dan de gemiddelde MPV! Echt een prijspakker dus, deze Logan.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum