Dacia Duster TCE 125 vs Dacia Duster SCE 115 Bi-Fuel - Test
Een laatste groet van het autogas
51 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het is rustig in de prijslijst van de Dacia Duster. Een diesel was er nooit en ook de enige benzine-uitvoering is geschrapt in afwachting van de nieuwe 1,3-liter TCe-motoren. Daarmee is onze duurtester met de 1.2 TCe op slag niet actueel meer. Maar wacht eens: geen benzine- en dieseluitvoeringen? Wat is er dan nog wél te koop? Welnu: de Duster Bi-Fuel op lpg.
Dacia is in 2019 het enige merk dat af fabriek auto’s op lpg levert. Dat komt omdat een moderne motor, voorzien van turbotechniek en directe brandstofinjectie, zich lastig en vaak ten koste van de levensduur laat converteren voor het gebruik op autogas. Dacia loopt wat betreft techniek altijd een beetje achter op de meute. Zo is het te verklaren dat de Duster nog wordt gebouwd met een ongeblazen 1,6-liter, waarvan de wortels terugvoeren tot in de jaren 90; het is in feite een afdankertje van Renault. Maar laat die motor nu uitstekend geschikt zijn om op lpg te lopen ...
Als je vanuit onze duurtester overstapt in de gasgestookte Duster lijkt het alsof je teruggaat in de tijd. Vanonder de motorkap klinkt een krachtbron met de kenmerkende Renault-ronk en ook de vijfbak kennen we nog van vroeger. Die werkt uitstekend, maar geraffineerd is anders. Verder zijn een vermogen van 114 pk en een maximaal koppel van 144 Nm cijfers die we al een tijd niet meer zijn tegengekomen in dit segment. De Duster is er bepaald geen strepentrekker mee, maar voor het Nederlandse verkeer zijn de prestaties voldoende. Alleen op de invoegstrook van de snelweg en tijdens tussensprints die soms nodig zijn, zou je wensen dat je meer vermogen onder het gaspedaal hebt.
BESPAREN
Ten opzichte van de TCe lever je dus heel wat rijplezier in. De overweging om de Duster op lpg te gaan rijden, is een kwestie van kosten. Want met een lpg-prijs van zo’n € 0,70 per liter op het moment van schrijven (begin december) is het lachen als je afrekent bij het tankstation. Voor nog geen € 30 rijd je weer 300 kilometer verder. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt bij ons praktijkverbruik van 1:9,4; dan tank je voor € 745. Doe je hetzelfde bij onze duurtester die 1:12,5 rijdt op benzine à € 1,50 per liter, dan kost je dat € 1.200. Voor een auto op lpg betaal je wat meer wegenbelasting. Het verschil tussen deze twee is grofweg € 240 per jaar. Met een Duster op autogas houd je bij een jaarkilometrage van 10.000 dus al dik € 200 in je zak. Bij 20.000 kilometer per jaar is dat verschil al € 670. Reken maar dat zoiets de Dacia-rijder, die doorgaans slaapt met de rekenmachine onder zijn kussen, aanspreekt. Daarmee is autogas niet alleen voordelig voor degenen die normaal gesproken een auto op benzine rijden, maar het is ook een fraai alternatief voor dieselrijders.
Behalve dat je het met ouderwetse techniek moet doen en je door de kleine tank wat vaker bij de pomp staat, kent een lpg-auto geen nadelen. De installatie vraagt nauwelijks om extra onderhoud. Pas na een paar honderdduizend kilometer moet de brandstofpomp worden vervangen, want die slijt net zoals een benzineof dieselpomp. En er komt natuurlijk een moment dat bij onderhoud of reparatie de extra onderdelen van het systeem aan de kant moeten; maar ook dan ben je al vele jaren verder. Tegen die tijd tref je wellicht een extra uurtje op de factuur van de werkplaats aan; het weegt allemaal niet op tegen de besparing die je met autogas behaalt.
AFVALPRODUCT
Kortom: geniet ervan zolang het nog kan. Want de lpg-auto wordt serieus met uitsterven bedreigd. En dat terwijl er ook fanatiek aan de stoelpoten van de diesel wordt gezaagd. Dan blijft er voor de veelrijder niet veel te kiezen meer over. Verbazingwekkend dat de industrie niet meer doet om hun techniek geschikt te maken voor autogas. Immers: ook de CO2-uitstoot gaat omlaag (en de NOxuitstoot omhoog) bij gebruik van autogas.
Als deze Dacia louter op benzine zou rijden, staat die voor een uitstoot van 165 g/km in de boeken. Met lpg is dat 141 g/km. Bovendien is autogas grotendeels een afvalproduct dat vrijkomt bij de olieraffinage. Als je het niet in je auto stopt, is affakkelen de andere optie. Tenzij er een technisch wonder gebeurt, zijn de huidige Bi-Fuelmodellen van Dacia dus de laatste groet van het autogas op de markt van nieuwe auto’s. Hooguit zijn er nog de grijs geïmporteerde Amerikaanse pickups met hun archaïsche V8’en, waarbij een gasinstallatie kan worden ingebouwd.
De fanatieke gasrijder is dan veroordeeld tot de tweedehandsmarkt, waar genoeg auto’s op lpg te koop staan. Vaak hebben die heel hoge kilometerstanden. Want ja, als je een maal voor zeventig cent per liter kunt tanken, pak je wat vaker onbekommerd de auto.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.