Snow Drive Cupra Ateca - Eerste rijtest

Blij dat ik glij

Cupra Ateca sneeuw
AutoWeek 14 2020
AutoWeek 14 2020

Je leest het in AutoWeek 14 2020

De merknaam Cupra doet in de eerste plaats aan het zonnige zuiden denken, waar Seat zijn sportiefste modellen ontwikkelt en bouwt. Aan ons om na te gaan of de Cupra Ateca Limited Edition én de gekietelde ABT-versie ook in de besneeuwde bergen hun mannetje staan.

Snow drives zijn populairder dan ooit. Zowat elk premiummerk met een 4x4-aanbod blaast tijdens de winter wel ergens ‘verzamelen in de bergen’, ook al moet je anno 2020 steeds hogerop gaan om nog eens lustig te kunnen glijden. Daarom vindt de Cupra-shortski ditmaal plaats in Zwitserland, meer bepaald in Davos, waar de Flüelastrasse zich een weg baant naar 2.383 meter hoogte. Daar heeft de prestigepoot van Seat een hele armada Ateca’s voor ons klaargezet, netjes verdeeld over twee bijzondere typen: de Limited Edition die precies 1.999 keer wordt gebouwd en de getunede Abt-versie die je op bepaalde markten bij de dealer kunt bestellen. Van die eerste komen er exact vijf exemplaren naar Nederland, voor de andere moet je tot nader order de grens over naar Duitsland. Maar laat dat de sneeuwpret op deze pagina’s vooral niet drukken.

LIMITED EDITION

Om op een wit tapijt te kunnen rijden, heb je in de eerste plaats een stel kwalitatief goede winterbanden nodig. Op de Cupra Ateca Limited Edition zijn dat geen 19-duimers, zoals op de niet-gelimiteerde versie, maar specifieke 20-inchers op wielen met koper kleurige accenten. Eerder iets voor op kurkdroog asfalt, zou je denken, maar dankzij het standaard 4Drive-systeem kunnen de Cupra’s er toch prima mee uit de voeten, daar boven Davos. Het Haldex AWD systeem met meerplatenkoppeling weet de achterwielen immers vliegensvlug bij te schakelen als er gripverlies optreedt aan de vooras. In extreme gevallen, zoals wij die vandaag gaan opzoeken, glipt de helft van de 300 paarden meteen naar de achteras. Genoeg voor een paar amusante slippertjes op gladde ondergrond.

Naast de wielen zijn ook de remmen van de Limited Edition een maatje groter. Op de reguliere Cupra Ateca moet je daarvoor het vakje ‘Brembo’ aanvinken, hier zijn de 370 mm grote performance-remmen standaard van de partij. Net als de sportuitlaat van Akrapovic, die beduidend meer gebral en gepruttel aan de bekende turbomotor weet te ontfutselen. Vanbinnen springen de sportstoelen met ingewerkte hoofdsteunen en lichtblauwe alcantara afwerking dan weer in het oog. Tot slot biedt de Limited Edition ook nog volledige ledkoplampen, een elektrisch bedienbare achterklep en een 8-inch groot touchscreen voor de multimedia met onder andere Apple CarPlay. Als buitenkleur kun je opteren voor het getoonde Graphene-grijs, dat de koperkleurige accenten van de Cupra-stal prima complementeert.

4X4-PISTE

Op weg naar ons speelterrein in de Alpen voelt de Limited Edition weliswaar bijzonder aan, maar heel anders dan de standaardversie gaat de Cupra Ateca er niet van rijden. Wel duidelijk is dat de adaptieve dempers prima overweg kunnen met de karrewielen, terwijl de uitlaat in de juiste stand inderdaad een stuk fruitiger klinkt. En nu we het toch over de verschillende rijprogramma’s hebben: daar zitten – naast de te verwachten Sporten Cupra-settings – ook snow-programma’s tussen, benevens een offroadprogramma. Configuraties die goed van pas komen op de hobbelige 4x4piste, die voor de gelegenheid op een heuse afdaling uitkomt. Eentje van 30 procent om precies te zijn, wat in skitermen allicht een zwarte piste zou zijn. Ondanks aangereden sneeuw en een ijzige ondergrond zorgt de Hill Descent Control voor een gecontroleerde afdaling op de gewenste snelheid. Probeer hetzelfde zonder computerhulp en de Ateca gaat veel sneller schuiven, wat de efficiëntie nog accentueert van systemen die op de individuele wielen remmen.

Een stint verder belanden we aan de start van de Flüelapas, een van de mooiste bergwegen in Europa. Normaliter is de gelijknamige Straße tijdens de wintermaanden afgesloten, ware het niet dat de sneeuwruimers speciaal voor ons zijn uitgerukt om de weg toch open te maken tot aan het oude Hotel Flüela Hospiz op dik 2000 meter. Niet dat er onderweg ook maar één teken van leven te bespeuren valt, alleen maar sneeuw en bergen zover het oog reikt. Een lokale gids die de pas op zijn duimpje kent, is in deze omstandigheden geen overbodige luxe: lang niet overal staan vangrails, terwijl de talrijke haarspeldbochten goed verstopt zitten achter de hoge sneeuwmuren. Kortom: het ESC blijft nog even in standje Sport staan. Daarmee laat de stabiliteitsregeling een zekere mate van slip toe, maar grijpt het systeem toch in als de achterkant onverwacht uitbreekt op een gladde remzone. De desolaatheid aan de top is het angstzweet evenwel dubbel en dwars waard. Wat een plek, letterlijk on top of the world.

VIERWIELDRIFTS

Een nog gladdere afdaling later kondigt de hoofdact van deze snow drive zich aan: een driftparcours op een geprepareerde sneeuwvlakte tussen de bergkammen. Hier kan het veiligheidsnet van de Ateca eindelijk op non-actief en is het finaal aan de menners om de meubelen te redden. Dat het vermogen in deze setting haast permanent naar de vier wielen gaat, merk je aan de opspattende sneeuwfonteinen rondom. Alleen bij het insturen moet je van het gas, om het geheel niet in onderstuur te doen vervallen. Wanneer de voorkant bijt, kan het vermogen er weer vol op om de achterkant in het spel te brengen. Iets wat voor een deeltijds AWD-systeem verrassend goed lukt, met heroïsche vierwieldrifts tot gevolg.

Naarmate de sneeuw verdwijnt en het ijs verschijnt, moet het tempo evenwel omlaag. Klassieke winterbanden hebben nu eenmaal geen studs of nagels, waardoor het best uitkijken is naarmate de sessie vordert. Gaat de 1,5 ton zware Cupra eenmaal echt schuiven, dan weten de veiligheidssystemen er immers ook geen raad meer mee. Maar laat ons wel wezen: zo onbezonnen als op een driftpiste zal niemand op de openbare weg rijden. Maar goed ook. Meteen de reden waarom we de tweede special editions van de Cupra Ateca hebben opgespaard voor de (drogere) terugrit naar het hotel. Inwoners van Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Engeland kunnen de sport-SUV immers ook met een officiële Abttuningkit bestellen, die voor een kleine € 5.000 50 pk en 40 Nm extra uit de geblazen viercilinder haalt.

Speciale wielen en een verlagingskit tot 30 mm zijn eveneens mogelijk. En het moet gezegd: die extra pit maakt zich meteen voelbaar op de weg, waar de Abt nog beter oppikt en net iets gretiger doorhaalt om zijn Cupra-badge echt te eren. Jammer is wel dat de Akrapovic-uitlaat niet afzonderlijk te bestellen valt.

ABT-TUNING

Of de Abt-kit op termijn ook in Nederland leverbaar zal zijn – eventueel zelfs op andere Seat- of Cupra-modellen – is op het moment van schrijven nog niet bekend. Feit is evenwel dat de tuningbeurt met TÜV-goedkeuring meer tastbare waarde biedt dan de Limited Edition, die met een prijs van€ 73.450 zomaar even € 10.910 duurder is dan het reguliere model. En dat voor louter esthetische aanpassingen, op de sonore sportuitlaat en de krachtiger remmen na. In de wandelgangen wordt trouwens nu al gefluisterd dat toekomstige Cupra-modellen ook meer gematigde motoriseringen gaan krijgen, zodat auto’s als de Formentor – wat ons betreft het echte startschot van het submerk Cupra – voor een breder publiek toegankelijk worden. Als de allroundcapaciteiten daarbij intact blijven zonder dat de wegprestaties daaronder te lijden hebben, zou het prestigemerk van Seat best wel eens een mooie toekomst tegemoet kunnen gaan.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Cupra