Classic Review: Monsterlijke half miljoen dure Audi Sport Quattro trekt als een dolle
40 jaar oud museumstuk supersnel
12 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Audi Sport Quattro is een legendarische homologatiespecial voor de woeste, monsterlijke Sport Quattro van het Groep B-rallykampioenschap. Halverwege de jaren 80 zijn er 214 stuks gebouwd. Nieuw waren ze al bijna onbetaalbaar, nu betaal je voor het 306 pk sterke, sterk ingekorte Quattro-monster zo een half miljoen euro. Maar een tonnetje meer kan ook zo maar. Deze blauwe uit de collectie van Audi Tradition mogen we bij wijze van uitzondering zelfs naar buiten rijden. Wat is die 20V Turbo vijfcilinder ongelooflijk bruut!
Quattro, Sport Quattro, wat is het verschil?
Oké, we nemen je even mee terug naar de jaren 80 van de vorige eeuw. Audi komt in 1980 met de Quattro. Dat is een coupé op basis van de Audi 80. Dat hij vierwielaandrijving heeft maakt hem speciaal. Dat was voor een personenauto iets nieuw. Zijn dikke vijfcilinder turbomotor van 220 pk en uitgeklopte koets deden de rest. In de rallysport zette hij de boel behoorlijk op de kop, maar na een paar jaar kwam in die tak van sport het Groep B-klassement. Woeste monsters, van honderden pk's sterk vlogen met duizelingwekkende vaart over gravel, grind, zand en asfalt. Om mee te mogen doen met de Groep B, waarbij de regels veel vrijer waren dan in de Groep A moest je wel een homologatiemodel bouwen van minimaal 200 stuks. Audi kortte de Quattro in met 24 centimeter, de wielbasis was maar liefst 30 centimeter korter en dat maakt de Sport Quattro zo'n rare, gedrongen auto.
De motor is zeker ook wel anders?
Zeker wel. De vijfcilinder turbo met 10 kleppen was voor die tijd echt wel een mooi stukje techniek. Voor de Sport Quattro ontwikkelde Audi een kop met vier kleppen per cilinder. Dat en een grotere turbo tilde het vermogen naar 306 pk. In 1983, toen de Sport Quattro werd voorgesteld, een gigantisch vermogen. Het was meer dan de toenmalige Porsche 911 Turbo had. Met een sprinttijd van 4,8 seconden voor de acceleratie 0-100 km/h trok je met de hoekige Sport Quattro een 911 Turbo er makkelijk uit. In de straatauto schakel je met een handgeschakelde vijfbak. In de rallysport experimenteerde Audi Sport ook wel met een bak met dubbele koppeling.
Waarom is de Sport Quattro zo duur?
Nieuw kostte hij in Duitsland zonder belastingen al dik 200.000 D-Mark. In Nederland met extra belastingen dik meer dan 2,5 ton in guldens. Daarvoor kocht je met gemak twee Porsches 911. Het mythische Groep B-aura dat rond de Sport Quattro hangt en het feit dat er zo weinig gemaakt zijn, stuwde de prijzen in recente jaren tot ongekende hoogtes. Nog niet zo lang geleden stond er in Nederland één voor €600.000 te koop.
In de video vertellen we je meer over de Sport Quattro, en zie je hoe de bijzonder exlusieve Audi rijdt en klinkt.