Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence (2003)

Eerder knus dan ruim

Citroën Xsara Break 1,6i 16V Différance
De Xsara Break is niet gezegend met het gelikte uiterlijk waarmee sommige concurrenten zich presenteren. De Xsara neigt toch een beetje naar een lifestyle-stationwagen, maar uiterlijke schoonheid is niet ten koste gegaan van laadruimte.
vernieuwde Xsara is herkenbaar aan een gemodificeerd front met een andere bumper – met geïntegreerde mistlampen – en een grotere grille. Citroën heeft ook het interieur aangepakt. Er is keuze uit andere bekledingsstoffen voor het zitmeubilair en de kleurstelling van het dashboard is veranderd. Het dashboard van de Fransman is opgetrokken uit vrij hard en niet geheel kraakvrij kunststof. 't Is versierd met lijsten met een aluminiumlook. De toerenteller en de snelheidsmeter hebben 'n verchroomde rand gekregen en ook de knoppen van de luchtroosters en de versnellingspook zijn verchroomd. Citroën heeft de smaak van het verchromen te pakken. Of het nu je smaak is of niet, de Fransen hebben er in elk geval werk van gemaakt om het interieur levendig te houden.

Wenkbrauwen fronsen
De Xsara Break heeft twee airbags standaard, net als hoofdairbags voor, een airco en afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Opvallend in dit licht is dat alleen de rechterbuitenspiegel van de Xsara elektrisch te verstellen is. Als we naar de vrij omvangrijke standaarduitrusting van de Différence kijken, doet slechts één elektrisch verstelbare buitenspiegel ons wel even de wenkbrauwen fronsen. De zit in de Xsara is opvallend goed. We kunnen zeuren over zijdelingse steun; die is voor sportief ingestelde automobilisten voor verbetering vatbaar. In de Xsara is een goede zitpositie te bereiken, dankzij een stuurwiel dat in hoogte én diepte te verstellen is. De testauto heeft bovendien een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. 't Interieur is niet te krap bemeten, maar het kapselt je in. De Citroën is eerder knus dan ruim.
Dat is ook in de kofferbak te merken; de Xsara neigt een beetje naar een lifestyle-combi. Let wel: de Xsara Break heeft nog altijd meer dan voldoende ruimte. Citroën heeft een goed compromis bereikt tussen een zeer bruikbare interieurruimte en een attractief uiterlijk. Het merk heeft met andere woorden toch nog getracht iets van de eigenzinnigheid die het merk in het verleden kenmerkte, in het ontwerp te verpakken. De grote, druppelvormige koplampen en de taillelijn die speels oploopt ter hoogte van het achterportier getuigen hiervan.

Corrigeren
In de Xsara Break ben je je er niet zo zeer bewust van dat je in een stationwagon rijdt. Natuurlijk is het duidelijk voelbaar dat je een stationwagen onder de bips hebt, maar de achterzijde van de Fransoos laat zich in bochten veel minder gelden dan die van sommige concurrenten. Hieraan levert de meesturende achteras van de Xsara, die Citroën geleend heeft van de Peugeot 306, z'n bijdrage. Om de Xsara tussen de bochten op het rechte spoor te houden, moet je de Citroën echter constant corrigeren, wat resulteert in een nerveus weggedrag. De motor zet geen grote keel op en gunt de gehoororganen van de inzittenden rust. De motor toont zich een onvervalste zestienklepper; in de onderste toerenregionen is er niemand thuis. Het duurt even voordat het aggregaat aan de Xsara begint te sleuren bij een schop tegen het gaspedaal. Het is net alsof de motor in eerste instantie gesmoord wordt.
Schakelen doet erg denken aan de auto's van zustermerk Peugeot; de Xsara-pook maakt lange slagen en wisselen van verzet gaat gepaard met tal van geluiden, afkomstig van het stelsel dat pookbewegingen omzet in tandwielwisselingen in de versnellingsbak.

Signalement

Merk Citroen
Model Xsara Break 1.6i 16V Différence
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.815

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.369 mm / 1.705 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.141 kg
Laadvermogen 553 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 595 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,0 s / 8.0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,4 s / 17,1 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km