Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence (2003)
Eerder knus dan ruim
Wenkbrauwen fronsen
De Xsara Break heeft twee airbags standaard, net als hoofdairbags voor, een airco en afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Opvallend in dit licht is dat alleen de rechterbuitenspiegel van de Xsara elektrisch te verstellen is. Als we naar de vrij omvangrijke standaarduitrusting van de Différence kijken, doet slechts één elektrisch verstelbare buitenspiegel ons wel even de wenkbrauwen fronsen. De zit in de Xsara is opvallend goed. We kunnen zeuren over zijdelingse steun; die is voor sportief ingestelde automobilisten voor verbetering vatbaar. In de Xsara is een goede zitpositie te bereiken, dankzij een stuurwiel dat in hoogte én diepte te verstellen is. De testauto heeft bovendien een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. 't Interieur is niet te krap bemeten, maar het kapselt je in. De Citroën is eerder knus dan ruim.
Dat is ook in de kofferbak te merken; de Xsara neigt een beetje naar een lifestyle-combi. Let wel: de Xsara Break heeft nog altijd meer dan voldoende ruimte. Citroën heeft een goed compromis bereikt tussen een zeer bruikbare interieurruimte en een attractief uiterlijk. Het merk heeft met andere woorden toch nog getracht iets van de eigenzinnigheid die het merk in het verleden kenmerkte, in het ontwerp te verpakken. De grote, druppelvormige koplampen en de taillelijn die speels oploopt ter hoogte van het achterportier getuigen hiervan.
Corrigeren
In de Xsara Break ben je je er niet zo zeer bewust van dat je in een stationwagon rijdt. Natuurlijk is het duidelijk voelbaar dat je een stationwagen onder de bips hebt, maar de achterzijde van de Fransoos laat zich in bochten veel minder gelden dan die van sommige concurrenten. Hieraan levert de meesturende achteras van de Xsara, die Citroën geleend heeft van de Peugeot 306, z'n bijdrage. Om de Xsara tussen de bochten op het rechte spoor te houden, moet je de Citroën echter constant corrigeren, wat resulteert in een nerveus weggedrag. De motor zet geen grote keel op en gunt de gehoororganen van de inzittenden rust. De motor toont zich een onvervalste zestienklepper; in de onderste toerenregionen is er niemand thuis. Het duurt even voordat het aggregaat aan de Xsara begint te sleuren bij een schop tegen het gaspedaal. Het is net alsof de motor in eerste instantie gesmoord wordt.
Schakelen doet erg denken aan de auto's van zustermerk Peugeot; de Xsara-pook maakt lange slagen en wisselen van verzet gaat gepaard met tal van geluiden, afkomstig van het stelsel dat pookbewegingen omzet in tandwielwisselingen in de versnellingsbak.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Xsara Break 1.6i 16V Différence |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.815 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 147 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.369 mm / 1.705 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.141 kg |
Laadvermogen | 553 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 595 kg |
Banden | 195/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 196 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,0 s / 8.0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,4 s / 17,1 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 160 g/km |