Citroen Xantia V6 Activa (2000)
Actieve élégance
Citroën heeft de Xantia een mooi strakke lijn meegegeven, vanaf een scherp gesneden neus uitlopend in een abrupt afgehakte kont. Hoewel de Xantia al weer dik zeven jaar meeloopt, valt de hoeveelheid ouderdomsrimpels wel mee. Deze Citroën mag beslist nog gezien worden. Aardig is ook dat de strakke lijnen niet te zeer worden verstoord door onnodige versiering van deze topversie: het blijft bij een paar dikke wielen en een wat forse achterspoiler. Een klein minpuntje: de buitenspiegels trillen als het flink waait.
Van het inwendige van de Xantia word je niet zo vrolijk. Het ziet er erg strak uit, maar laat ook tegelijk zien dat de Citroën niet meer piepjong is. Echte bijzonderheden zijn er niet of het moeten die paar stukjes hout en een meter voor de olietemperatuur zijn. Sommige knopjes zitten ook wat raar in de rand van het dashboard weggefrommeld.
Heerlijke V6
"n Belangrijk item bij een auto als deze is natuurlijk de vulling van de machinekamer. Voor minder dan zes cilinders doen we het deze keer niet. Citroën gaat ruimhartig te werk met een zespitter in V-opstelling met een inhoud van drie liter. Om de kleppen mooi te kunnen bedienen heeft deze V6 een kwartet nokkenassen nodig. In technisch opzicht is het een fraaie krachtbron met voldoende power: 190 pk en 268 Nm.
Als het op prestaties aankomt, weet de Xantia te overtuigen. Het sprintje naar 100 km/h kost slechts 8 tellen. Ook de tussensprintjes verlopen imposant snel. De Citron-V6 heeft gewoon enorm veel trekkracht bij alle toerentallen; zelfs bij 1000 toeren pakt de V6 met speels gemak op en hij blijft onverdroten doorsjouwen tot de rode lijn. Je raakt haast verslaafd aan die trekkracht en het bijbehorende, zwoele motorgeluid. Hij is ook nog eens heerlijk stil, maar met 1:8,5 wel wat dortig. Een absolute topper in zijn soort, deze krachtcentrale.
Overhellen, wat is dat?
Pure sportiviteit, daar koop je een Xantia Activa niet voor, ondanks zijn toch heel unieke onderstel. In de Activa zorgt de hydrauliek ervoor dat overhellen in bochten tot het uiterste minimum wordt beperkt. Dat is in het begin een wat vreemde ervaring, maar het maakt wel dat je met de Activa ongegeneerd hard de hoek om kunt. De auto gaat vrijwel horizontaal door de bocht en beschikt daardoor ook (zonder traction control) over een prima tractie. Het stuurgevoel is duidelijk anders dan in de gemiddelde auto; je voelt dat de hydrauliek ook zijn invloed laat gelden op de besturing. Toch stuurt de Activa best goed; met name in snelle, lange bochten excelleert "ie. Wie een vliegend-tapijtgevoel in deze Xantia verwacht, komt bedrogen uit. De Activa is gewoon heel stevig geveerd, zelfs in de stand Normaal.
De Xantia Activa heeft licht kuipvormige stoelen, goed zittend en voldoende ruim bemeten. De bewegingsvrijheid is ruim voldoende. Op de achterbank constateren we een voldoende been- en hoofdruimte. Ook de kofferruimte is royaal bemeten en nog eens uit te breiden door de achterbank neer te klappen.
Als het op uitrusting aankomt, hoef je in deze Citroën ook niet op een houtje te bijten: ABS, airbags en zij-airbags, semi-automatische airconditioning, elektrische verstel- en verwarmbare buitenspiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, verstelbare hoofdsteunen achterin, in hoogte verstelbaar stuur, elektrische hoogteverstelling op de voorstoelen, lendensteunen voorin, lichtmetalen velgen, metallic lak, mistlampen vóór, regensensor en elektrisch bediende ruiten voor en achter. En dan zijn we er niet zeker van dat we nog niet iets zijn vergeten...
Verslavend
Na een weekje sturen met de Activa is één ding duidelijk: de de Xantia heeft absoluut sportieve prestaties, maar geen sportief gevoel. Die V6-machine is toch wel een absolute heerlijkheid met een zwaar verslavend karakter.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Xantia V6 Activa |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.916 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 143 kW / 194 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 268 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.524 mm / 1.755 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.740 mm |
Massa leeg | 1.443 kg |
Laadvermogen | 507 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/60WR15Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,2 s / 9,6 s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 260 g/km |