Citroen Xantia 2.1 TD SX (1996)

Franse kernproef

Citroen Xantia 2.1 TD SX
Met de Xantia 2.1 TD koppelt Citroën twee bekende krachten: de succesvolle Xantia en de fraaie 3-kleps dieselmotor uit de XM. Een proeve van kernachtig motorgeweld dat in elk opzicht weet te imponeren.

Citroën biedt voor de Xantia drie dieselalternatieven: de 1.9 diesel - al of niet met turbocompressor en de 2.1 TD. De standaard 1.9 D is daarbij met slechts 71 pk een tikkeltje ondergemotoriseerd voor een ruim 1200 kg zware auto. Wie meer noten op zijn zang heeft, gaat natuurlijk voor de 1.9 TD. Hiermee kan je tenminste echt lekker met het overige verkeer meekomen. Het vermogen van 92 pk en het koppel van 196 Nm zorgen voor voldoende trekkracht en souplesse. Maar het "non-plus-ultra" op Xantia-dieselgebied is de 2.1 TD SX. Een overtreffende trap in de middenklasse die gebruik maakt van de potente krachtbron uit de XM. Een motor die dankzij 3-kleppentechniek stevige prestaties levert. Zo klinkt een vermogen van 110 pk niet verkeerd en van een koppel van 250 Nm vanaf 2000 toeren word je wel even stil. Daarmee haalt de 2.1 TD met 190 km/h een 10 km/h hogere top dan de 1.9 TD en wordt de "100" volgens de fabriek met 11,5 tellen een ruime seconde eerder bereikt. Dat is leuk meegenomen, maar laten we eerlijk zijn: niet iets waar iedereen om zit te springen. Zeker niet als je in aanmerking neemt dat je voor die marginaal hogere prestaties wel zo"n 5.500 gulden meer moet betalen. En voor dat geld krijg je verder niets extra, want de uitrusting is gelijk. En dan worden die extra prestaties wel duur betaald. Het enige voordeel is dat het verbruik een fractie daalt. Maar die besparing zal zich op jaarbasis beperken tot hooguit enkele guldens.

Heerlijk stil

Dat wil overigens niet zeggen dat deze grote Xantia turbodiesel weinig te bieden heeft, verre van dat. Allereerst vanwege het hoge comfortniveau, dat in belangrijke mate wordt bepaald door het opvallend lage geluidsniveau. Als de motor eenmaal warm is en je over de snelweg zoeft, merk je eigenlijk aan niets dat er zo"n zelfontbrander in het vooronder hangt. Bij de koude start produceert hij net als vrijwel elke andere diesel flink wat lawaai. Zelfs in de goed ge‹soleerde cockpit dringt het genagel goed door. Gelukkig is dit na een paar kilometer al over en dan is de Xantia heerlijk stil.
De 2.1 TD is alleen als SX leverbaar en dat betekent dus een ruime standaarduitrusting. Zo zijn centrale portiervergrendeling, elektrische raam- en spiegelbediening, in hoogte verstelbaar stuur, lendesteun voor de bestuurder, vertragingsinterval op de interieurverlichting en meer van dat soort zaken standaard. De sinds de introductie iets verlengde stoelzittingen zitten goed, maar iets meer steun voor de bovenbenen zou nog steeds niet gek zijn. De afstandsbediening voor de radio aan het stuur is een optie. In combinatie met zes speakers kost dit niet meer dan een paar honderd gulden - geen geld voor dit comfort- en veiligheidsverhogende detail.
Van een Citroën ben je een voortreffelijk veercomfort gewend. En juist op dat punt vonden we de Xantia 2.1 TD een beetje tegenvallen. Als je gewend bent dat alle wegoneffenheden probleemloos worden gladgestreken, is het een tegenvaller als je constant aan bobbels en kuilen wordt herinnerd. Hiervoor leek met name de voorpartij verantwoordelijk; alsof de vering daar geen raad weet met het hogere motorgewicht in de neus.
Een ander minpunt was de besturing. Bij manoeuvreersnelheid assisteert hij prima, maar op snelheid vergt het systeem net "n tikkeltje te veel stuurkracht voor het comfortabele. Ook een gevolg van het zwaardere motorgewicht? Gelukkig schakelt de versnellingsbak perfect: soepel en precies.
De dieselmotor vertoont ook in de Xantia de karaktertrekken die bekend zijn uit de XM. Bij heel lage toeren, als de turbo nog niet assisteert, geeft hij meestal "niet thuis". Spint die compressor eenmaal mee, dan gaat hij er flink tegenaan. Met die karakteristiek moet je even rekening houden als je op een binnenweg gaat inhalen. Wie bijvoorbeeld met 50 km/h in vier rijdt, kan maar beter even terugschakelen. Je moet als bestuurder gewoon even de juiste versnelling kiezen, maar dat is met deze bak eigenlijk alleen maar fijn, want hij "roert" lekker. Wie goed kiest, kan in zo"n 11,5 seconden na stilstand al 100 rijden. En de sprint van 80 naar 120 in "4" is met minder dan 10 seconden helemaal indrukwekkend.
De 2.1 TD-uitvoering van de Xantia is een auto voor de echte dieselliefhebber, ondanks enkele onvolkomendheden.

Signalement

Merk Citroen
Model Xantia 2.1 TD SX
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.481

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.088 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 4.300 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.444 mm / 1.755 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.740 mm
Massa leeg 1.360 kg
Laadvermogen 620 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 730 kg
Banden205/60HR15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,6 s (fabrieksopgave: 12,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,2 s / 12,6 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km