Citroen C6 2.2 HDiF Exclusive (2007)
Comfortabele excentriekeling
Citroën heeft een naam hoog te houden als het gaat om bijzondere ontwerpen. Of de C6 weer geschiedenis gaat schrijven, is nog maar de vraag. De Nederlandse importeur heeft in 2006 316 C6'en verkocht; misschien dat daar met de komst van een goedkopere versie verbetering in komt. De C6 is uitgerust met een 2,2-liter viercilinder met 173 pk en 370 Nm. Citroën heeft niet gekozen voor vermogen,
maar voor een soepel karakter. Dat is verkregen door toepassing van twee turbo's: een kleintje voor de lage toerentallen en een grotere voor het serieuze werk. Dat resulteerde in een koppel dat weliswaar niet het hoogste is in deze klasse, maar die waarde wordt wel bij een zeer laag toerental bereikt. In de dagelijkse praktijk is de Franse diesel een prettige motor. Hoewel het geluid van een nagelende viercilinder (als de machine koud is) niet valt te rijmen met het futuristische uiterlijk van de C6, weet hij in de praktijk te overtuigen. Ook onder de tweeduizend toeren gebeurt er iets en eenmaal op gang laat hij nauwelijks van zich horen. Tot ongeveer 160 km/h is er kracht genoeg, maar daarna gaat het versnellen moeizamer. De tussensprints doet de C6 uitstekend en het verbruik van 1 op 12,6 is heel netjes.
Comfort
Bij de C6 wordt het woord Comfort met een grote C geschreven. De hydropneumatische vering biedt een mate van comfort die stalen veren of luchtvering niet kunnen evenaren. Citroën heeft dit systeem steeds verder doorontwikkeld, zodat we nu een hydractieve variant hebben. Op de snelweg heb je het gevoel op een waterbed te rijden. Toch is het niet zo dat de C6 slecht wegdek helemaal gladstrijkt. De vering en demping zijn onder bepaalde omstandigheden behoorlijk straf. In bochten blijft de koets redelijk vlak, maar moeten er tegelijkertijd oneffenheden worden verwerkt, dan heeft het onderstel het moeilijk. Voordeel van het systeem is de constante wagenhoogte, ook bij zware belading.
De besturing maakt ons niet warm. Gevoelloos, lastig te doseren en sterk zelfcentrerend. De draaicirkel is bovendien groot. De C6 is afgeladen met technische snufjes. Bijvoorbeeld het Lane Departure Warning System. Mocht je onverhoeds
buiten de lijntjes gaan, dan word je daar door vibraties in het linker- of rechterdeel van de stoel op geattendeerd.
Dan is er een achterspoiler die bij 65 km/h gedeeltelijk uit zijn slaap ontwaakt en vanaf 125 km/h zijn nek nóg verder uitsteekt. En zelfs een head-updisplay en meedraaiende koplampen zijn standaard. Toch zijn er ook zaken die minder slim zijn. Zo komen de koplampsproeiers bij elke schoonmaakbeurt van de voorruit in actie. Bij het inschakelen van de achteruitversnelling beweegt het glas van de linkerbuitenspiegel zich automatisch naar beneden, terwijl het handiger zou zijn als dit aan de rechterkant zou gebeuren. Dat de bedieningsknoppen op het stuur van die snelheidsregelaar niet verlicht zijn, is ook lastig. En bij invallend zonlicht is het instrumentarium niet meer afleesbaar. Ruim is deze auto wel. Ook op de achterbank is er meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. De kofferruimte is lastig toegankelijk via een kleine opening.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C6 2.2 HDiF Exclusive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 65.370 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.179 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 173 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 370 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.908 mm / 1.860 mm / 1.464 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 1.795 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 217 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,0 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,2 s / 9,6 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 175 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.