Citroen C6 2.2 HDiF Exclusive (2007)

Comfortabele excentriekeling

Citroën C6 2.2 HDiF Exclusive
'n Excentriekeling is het, de Citroën C6; iedereen heeft er een mening over. De C6 is ook leverbaar met een viercilindermotor, een diesel. En dat is een prettige motor die altijd ruim voldoende trekkracht levert. En natuurlijk biedt de C6 ook veel comfort.

Citroën heeft een naam hoog te houden als het gaat om bijzondere ontwerpen. Of de C6 weer geschiedenis gaat schrijven, is nog maar de vraag. De Nederlandse importeur heeft in 2006 316 C6'en verkocht; misschien dat daar met de komst van een goedkopere versie verbetering in komt. De C6 is uitgerust met een 2,2-liter viercilinder met 173 pk en 370 Nm. Citroën heeft niet gekozen voor vermogen,
maar voor een soepel karakter. Dat is verkregen door toepassing van twee turbo's: een kleintje voor de lage toerentallen en een grotere voor het serieuze werk. Dat resulteerde in een koppel dat weliswaar niet het hoogste is in deze klasse, maar die waarde wordt wel bij een zeer laag toerental bereikt. In de dagelijkse praktijk is de Franse diesel een prettige motor. Hoewel het geluid van een nagelende viercilinder (als de machine koud is) niet valt te rijmen met het futuristische uiterlijk van de C6, weet hij in de praktijk te overtuigen. Ook onder de tweeduizend toeren gebeurt er iets en eenmaal op gang laat hij nauwelijks van zich horen. Tot ongeveer 160 km/h is er kracht genoeg, maar daarna gaat het versnellen moeizamer. De tussensprints doet de C6 uitstekend en het verbruik van 1 op 12,6 is heel netjes.


Comfort
Bij de C6 wordt het woord Comfort met een grote C geschreven. De hydropneumatische vering biedt een mate van comfort die stalen veren of luchtvering niet kunnen evenaren. Citroën heeft dit systeem steeds verder doorontwikkeld, zodat we nu een hydractieve variant hebben. Op de snelweg heb je het gevoel op een waterbed te rijden. Toch is het niet zo dat de C6 slecht wegdek helemaal gladstrijkt. De vering en demping zijn onder bepaalde omstandigheden behoorlijk straf. In bochten blijft de koets redelijk vlak, maar moeten er tegelijkertijd oneffenheden worden verwerkt, dan heeft het onderstel het moeilijk. Voordeel van het systeem is de constante wagenhoogte, ook bij zware belading.
De besturing maakt ons niet warm. Gevoelloos, lastig te doseren en sterk zelfcentrerend. De draaicirkel is bovendien groot. De C6 is afgeladen met technische snufjes. Bijvoorbeeld het Lane Departure Warning System. Mocht je onverhoeds
buiten de lijntjes gaan, dan word je daar door vibraties in het linker- of rechterdeel van de stoel op geattendeerd.
Dan is er een achterspoiler die bij 65 km/h gedeeltelijk uit zijn slaap ontwaakt en vanaf 125 km/h zijn nek nóg verder uitsteekt. En zelfs een head-updisplay en meedraaiende koplampen zijn standaard. Toch zijn er ook zaken die minder slim zijn. Zo komen de koplampsproeiers bij elke schoonmaakbeurt van de voorruit in actie. Bij het inschakelen van de achteruitversnelling beweegt het glas van de linkerbuitenspiegel zich automatisch naar beneden, terwijl het handiger zou zijn als dit aan de rechterkant zou gebeuren. Dat de bedieningsknoppen op het stuur van die snelheidsregelaar niet verlicht zijn, is ook lastig. En bij invallend zonlicht is het instrumentarium niet meer afleesbaar. Ruim is deze auto wel. Ook op de achterbank is er meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. De kofferruimte is lastig toegankelijk via een kleine opening.

Signalement

Merk Citroen
Model C6 2.2 HDiF Exclusive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 65.370

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.179 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 173 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.908 mm / 1.860 mm / 1.464 mm
Wielbasis 2.900 mm
Massa leeg 1.795 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 217 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,0 s / 6,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,2 s / 9,6 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 175 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.