Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Citroën C3

Comfort3

65
Citroën C3
Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
19 november 2016 om 09:22
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 43 2016
AutoWeek 43 2016

Je leest het in AutoWeek 43 2016

Bij de derde generatie van de C3 gooit Citroën het over een heel andere boeg. Waar z'n voorgangers vrij behoudend waren, is de nieuwe meteen het meest extraverte dat je in dit segment kunt krijgen. En ook de rest van de C3 is onderscheidend, met een overduidelijke nadruk op comfort.

Meestal staat het persbericht dat een nieuwe auto begeleidt vol met termen als dynamisch en sportief. Zo niet bij de nieuwe Citroën C3, waarin die woorden niet één keer voorkomen. Het woord 'comfort' verschijnt daarentegen bijna op elke regel. Niet zonder reden, want de C3 blijkt net zo comfortabel als opvallend te zijn. Alle dynamische aspiraties zijn van begin af aan overboord gezet en dus veert het onderstel zoals je van een Franse auto uit het verleden zou verwachten. Lange veerwegen, schokdempers die de beweging van de veer ook niet al te snel dempen, het is allemaal gericht op maximaal comfort. En dat lukt, want voor een auto met een vrij korte wielbasis is dat comfort zeldzaam goed. Lange snelwegritten zijn daardoor erg prettig, maar ook doorrijden op slecht wegdek gaat met minder ongemak gepaard dan andere auto's in het segment van de compacte stadsauto. Het knappe is dat de carrosserie niet overmatig rolt bij lastwisselingen, je hebt niet het idee op een schip op open zee te zitten. Ook worden rijwind en bandengeruis opvallend goed onderdrukt. Tel daar de vrij lichte en gevoelloze besturing bij op en je hebt een compacte auto die iets doet wat de andere merken niet doen.

Uiteraard zijn de dynamische kwaliteiten van het onderstel daardoor wat beperkt. Op een bochtige, natte weg moet je het tempo daardoor lager houden dan bij de meeste andere auto's aangezien zowel grip als tractie niet van het hoogste niveau zijn. Storend is dat niet, zoals gezegd zijn er al zat andere auto's die beter geschikt zijn voor enthousiaster stuurwerk, op deze manier voegt de C3 echt iets toe aan het segment.

CONNECTEDCAM

Op technologisch vlak verlegt de nieuwe C3 de grenzen dan weer niet. Lane departure warning en verkeersbordherkenning zijn standaard en hoewel dat netjes is, is het natuurlijk geen nieuwe technologie. Wel nieuw is de Citroën ConnectedCam, die op de hogere uitrustingsniveaus voor enkele honderden euro's optioneel besteld kan worden. Het is een soort ingebouwde dashcam achter de binnenspiegel die met een druk op de knop een foto of video kan opnemen. Die kan dan via een app gestuurd worden naar diverse sociale media. Leuk, maar echt revolutionair is het natuurlijk niet. Overigens zijn andere opties ook meestal vrij gunstig geprijsd. Sterker nog, op het moment van lanceren is er geen enkele optie die meer kost dan € 1.000. Dus ook een pakket waarin navigatie, parkeersensoren en automatische airco gebundeld zitten kost niet meer dan € 1.000. Een rijk uitgeruste C3 is daardoor een vrij gunstig aanbod. En de diverse manieren om de kleine auto te personaliseren, hoeven niet gelijk een kapitaal te kosten. Losgaan met negen lakkleuren, drie dakkleuren en vier interieursmaken komt je dus niet al te duur te staan. Maar hoe je hem ook samenstelt, opvallen doet hij. Hij is zeker niet voor mensen die liever niet opvallen, anonimiteit is eigenlijk geen optie.

Ook aan de binnenkant wijkt de C3 behoorlijk af. Ronde en rechte vormen smelten samen tot een geheel dat fris oogt, maar niet overal van even goede kwaliteit is. De plastics op de deuren voelen bijvoorbeeld erg goedkoop aan en dat is jammer. Dat het nieuwe touchscreen nog altijd te langzaam reageert om de veelheid aan functies die het bevat makkelijk te kunnen bedienen, is eveneens een smetje op z'n blazoen. Maar er is gelukkig ook goed nieuws. Zo zit je uitstekend op de brede, zachte stoelen en is er op diverse plekken ruimte voor kleine en wat grotere spullen, waarbij de opvallend ruime deurvakken een eervolle vermelding verdienen. Achterin is de C3 krapper dan gemiddeld, zowel hoofd als beenruimte zijn te beperkt om vier volwassenen op een comfortabele manier te kunnen vervoeren. Dat de achterbak met 300 liter groter is dan gemiddeld, is dan een schrale troost. Motorisch krijgt de C3 de beschikking over de bekende 1,2-liter driecilinder benzinemotor en de eveneens bekende 1.6 HDI diesel. De driecilinder wordt leverbaar in drie vermogensvarianten met 68, 82 en 110 pk, terwijl dieselrijders kunnen kiezen voor 75 of 100 pk.

PRETTIG VLOT

Bij de introductie staan alleen de 82 en 110 pk benzinemotoren tot onze beschikking. We beginnen met die laatste en als enige van het drietal heeft die een turbo. Daardoor levert de motor 205 Nm trekkracht bij 1.500 omwentelingen en dat maakt de auto prettig vlot. Zonder moeite en vooral zonder hinderlijke trillingen of bijgeluiden stroom je makkelijk met het overige verkeer mee. Normaal gesproken zit de motor, net als alle andere trouwens, vast aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf overbrengingen, maar er is ook een zestraps volautomaat leverbaar. Daar moet je geen bliksemsnelle schakelacties van verwachten, maar de bak schakelt wel lekker soepel en dat is weer in lijn met de focus op comfort. Helaas maakt de 82 pk sterke driecilinder zonder turbo minder indruk. Het is niet zozeer de 28 pk die je mist, maar juist het riante koppel van de turbomotor.

De prestaties zijn niet slecht, maar je moet de motor behoorlijk laten werken. In de hoogste versnelling draait de driecilinder bijvoorbeeld bijna 4.000 toeren bij 130 km/h. Dankzij de goede isolatie is het geluid dan nog altijd niet heel storend, maar het idee van een comfortabele reserve dat je bij de 110 pk variant ervaart, ontbreekt. Foutloos is de nieuwe Citroën zeker niet en objectief bezien zijn er in dit segment auto's te koop die een sterker totaalpakket bieden. Maar wat het merk met de nieuwe C3 neerzet, is wel een onderscheidend aanbod in het segment en bovendien heeft de nieuweling echt een eigen plek. Er is niet één andere auto die dezelfde combinatie van onderscheidend design en segmentoverschrijdend comfort biedt als de Franse inzending. Of het een succes wordt, valt te betwijfelen, de nieuweling zal zeker niet iedereen kunnen bekoren. Maar duidelijk is wel dat Citroën z'n plek als comfortabele radicaal weer heeft teruggevonden. En als het deze lijn doorzet, dan konden de tijden van comfortabele Franse Grande Routières wel eens gaan herleven. En dat is al genoeg reden om de nieuwe C3 in ieder geval succes te gunnen.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

PLUS & MIN

  • +Heerlijk comfortabel
  • +Stil
  • +
  • -Snelheid touchscreen
  • -Beperkte ruimte achterbank
  • -
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C3
Citroën Citroën C3

PRIVATE LEASE Citroën C3

INFO
ANWB
ANWB
Citroen C3 PureTech 82 Feel (5D/5H)
€ 349
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Citroen C3 PureTech 83 Feel (5D/5H)
€ 319
 
Citroën
Citroën
Citroen C3 PureTech 83 You! (5D/5H)
€ 353
 
Arval
Arval
Citroen C3 PureTech 110 C-Series (5D/6H)
€ 396
 
Citroën C3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Citroën C3 1.2 PureTech Feel Edition | Apple Carplay/Android Auto | Cruise control | Navigatie | DAB ontvanger |

    Citroën C3 1.2 PureTech Feel Edition | Apple Carplay/Android Auto | Cruise control | Navigatie | DAB ontvanger |

    • 2018
    • 85.987 km

    € 11.945

    Citroën C3 1.2 PureTech Feel 105g Navi/Sensoren/Airco/Bluetooth

    Citroën C3 1.2 PureTech Feel 105g Navi/Sensoren/Airco/Bluetooth

    • 2016
    • 84.381 km

    € 11.950

    Citroën C3 1.2 VTi Collection Navi | Clima | Bluetooth | Cruise | Trekhaak | LED

    Citroën C3 1.2 VTi Collection Navi | Clima | Bluetooth | Cruise | Trekhaak | LED

    • 2013
    • 67.889 km

    € 6.950

Meer Citroën C3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Citroën C3 | Nieuw: prijzen facelift p.5

    230
    • 10 maart 2020

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C3 specificaties
  • Citroën C3 occasions
  • Citroën C3 video's
Advies en informatie
  • Citroën C3 tests
  • Citroën C3 gebruikersreviews
  • Citroën C3 index
PREMIUM
Opel Corsa - Peugeot 208 - Renault Clio - Seat Ibiza - Citroën C3 - Multitest

Opel Corsa - Peugeot 208 - Renault Clio - Seat Ibiza - Citroën C3 - Multitest

Er waait vanuit Franse hoek een frisse wind door de compacte klasse. De nieuwe Peugeot 208...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen C3 PureTech 83 C-Series (2021)

    Citroen C3 PureTech 83 C-Series (2021)

    7
    • 8 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroën C3 1.4 HDi Attraction (2005)

    Citroën C3 1.4 HDi Attraction (2005)

    • 16 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C3 PureTech 82 108g Feel (2018)

    Citroen C3 PureTech 82 108g Feel (2018)

    3
    • 19 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C3 PureTech 82 Feel (2018)

    Citroen C3 PureTech 82 Feel (2018)

    4
    • 6 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C3 PureTech 82 Shine (2017)

    Citroen C3 PureTech 82 Shine (2017)

    5
    • 6 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique (2011)

    Citroen C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique (2011)

    6
    • 11 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen C3 PureTech 110 Shine (2020)

    Citroen C3 PureTech 110 Shine (2020)

    2
    • 29 september 2020
meer reviews
Citroën C3 - Afscheid Duurtest

Citroën C3 - Afscheid Duurtest

189

Het is tijd om onze trouwe Citroën C3 uit te zwaaien. Na vijf maanden en zestienduizend kilometer...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën 'C-series': speciale uitvoering voor drie modellen

    Citroën 'C-series': speciale uitvoering...

    59
    • 1 april 2022
  • Nieuws
    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met dieselmotor

    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met...

    84
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Citroën C3 You!: online prijspakker

    Citroën C3 You!: online prijspakker

    44
    • 27 september 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C3 onthuld

    Nieuwe Citroën C3 onthuld

    35
    • 16 september 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën klaar voor onthulling

    Nieuwe Citroën klaar voor onthulling

    22
    • 15 september 2021
  • Nieuws
    Citroën C3 extra modieus als Saint James Edition

    Citroën C3 extra modieus als Saint James...

    14
    • 2 juni 2021
  • Nieuws
    'Goedkopere' Citroën C3 duikt op als schaalmodel

    'Goedkopere' Citroën C3 duikt op als schaalmodel

    13
    • 20 mei 2021
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden