CI Kyros 2 (Fiat Ducato) – 2019 – 64.000 km – Camper op de brug
‘Hij staat geen weekend stil!’
24 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In de studietijd werd er al een beetje geflirt met het idee van een camper en kwam er zelfs een ietwat brakke Volkswagen T3-bus voor de deur, maar voor twee studenten met jonge kinderen bleek een goede camper financieel nog een iets te grote sprong. Een tiental jaren later wagen Jorita en Michael de Gans een tweede poging, deze keer gelukkig met iets een iets groter budget dan de 1.900 euro van destijds. We voelen de nog jonge CI Fiat Kyros aan de tand bij Carrec Technocenter in Soesterberg.
Aardig wensenlijstje
Als de Fiat zich meldt voor de poort van Carrec Technocenter valt camperkeurder Tim de Leeuw meteen iets op: “Een moderne camper! Toch mooi, een keer technologie uit mijn eigen tijd op de brug.” Touché, over het algemeen zijn de campers die in deze rubriek verschijnen behoorlijk op leeftijd. Na een enthousiaste aanmelding van de eigenaren Jorita en Michael was het besluit gauw genomen: het is interessant om ook eens te zien hoe een pas vijf jaar jonge occasion de toets van Tim doorstaat.
De Kyros is gebouwd op basis van een Fiat Ducato door de specialisten van het Italiaanse bedrijf Caravans International, of CI, die er een prachtige en praktische buscamper van hebben gemaakt. Hij stamt uit 2019 en moest daarom nog een lieve duit opbrengen bij de camperhandelaar. De kersverse eigenaars hadden ook een aardig wensenlijstje. Michael: “Onze eerste camper kostte maar 1.900 euro, maar we hebben er niet eens in geslapen. Om hem rijdend te houden, ging er al een veelvoud van het aankoopbedrag in zitten en daarvoor bleek onze portemonnee echt te leeg. De gedachte aan een camper heeft ons alleen nooit losgelaten. Inmiddels zijn de kinderen twaalf en vijftien jaar en dan begint het te dagen dat zij niet tot in de eeuwigheid met ons meegaan op vakantie.” Jorita vervolgt: “We zijn vorig jaar getrouwd en dat was een mooie aanleiding om als cadeau een bijdrage te vragen voor een camper. Dan is er meteen een aardige stok achter de deur om er ook echt eentje te gaan kopen. Als zoiets nog jaren op zich laat wachten, zouden de mensen zich misschien gaan afvragen wat we met hun giften hebben gedaan.”
Altijd laten keuren
De wens was er, net als uiteindelijk een mooi budget. Jorita: “Inmiddels hebben we allebei gelukkig een iets hoger inkomen dan de studiebeurs van toen. Ik werk als zelfstandig consultant in duurzame voedselproductie en Michael als programmeur voor de NS. De afgelopen jaren konden we gelukkig wat sparen en een budget opbouwen om onze camperdroom te verwezenlijken.” Tijd om de markt op te gaan dus. Michael: “We wisten heel goed wat we wilden hebben. Omdat we de camper ook als auto willen inzetten én hem op de oprit moeten stallen, moest het een buscamper zijn met een lengte van maximaal zes meter. Daarvan is het aanbod vrij groot, maar als je ook vier volwaardige slaapplaatsen wilt, wordt de spoeling meteen veel dunner. En de prijzen ook hoger!” Het stel vond in eerste instantie een bus die door een zelfbouwer was ingericht. Die zag er prachtig uit, maar Jorita besloot er voor de zekerheid een keuring op los te laten. “Als je tienduizenden euro’s besteedt, wil je wél zeker weten dat je geen miskoop doet.” Michael vond de keuring in eerste instantie weggegooid geld, maar dat pakte anders uit. “Bij de keuring bleek dat de bus geen 120.000 kilometer had gelopen, maar meer dan vier ton! Je begrijpt dat we toch maar verder zijn gaan zoeken. Michael: “Toen we deze camper vonden bij een camperbedrijf, heb ik niet meer gezeurd over die keuring, hahaha!” Deze keuring leverde een wensenlijstje op, net als een paar puntjes die de verkoper nog op de i moest zetten, maar wees vooral uit dat het geen kat in de zak zou zijn. Daarbij wilde het stel het elektrische systeem aanpassen, vanwege de wens om off-grid te kunnen kamperen. De totaalprijs kwam zodoende boven de 60 mille uit. Jorita: “Dat is een flink bedrag, maar ik hoop dat we daarmee een camper hebben gekocht waarmee we jaren vooruit kunnen. We hebben hem nog maar een paar maanden, maar hij heeft de verwachtingen nu al waargemaakt!”
Michael: “De vrijdag voor de meivakantie stond de Kyros op de oprit. We hebben hem meteen ingericht en zijn weggegaan. Eigenlijk wilden we naar Frankrijk, maar vanwege het weer zijn we omgebogen naar de Ardennen en uiteindelijk kwamen we terecht in het Duitse Heidelberg. Het was heel gaaf om zo te reizen. Ook kom je er dan achter wat je nog nodig hebt.” Jorita: “Vooral de ruimte was even schakelen, zeker als het slecht weer is en je met z’n vieren binnen zit. Dan stoot je de hele tijd dingen om! Maar uiteindelijk vindt iedereen zijn draai wel. En de kinderen hebben het prima onder het klapdak: je kunt daar ook lekker even een boekje lezen of zo.” Michael: “Mijn zoon is inmiddels groter dan ik, met z’n allen nemen we dan wel heel wat ruimte in! Normaal gesproken leef je natuurlijk ook veel meer buiten, maar in het begin hadden we niet eens goede stoeltjes. Nu zijn we aardig compleet. Veel meer past er ook niet meer bij trouwens ook; met z’n vieren zit je gauw vol.”
Meer avonturen
Na die eerste vakantie volgden er meer avonturen. Jorita: “De camper heeft serieus nog geen weekend stilgestaan. Van een weekendje bij vrienden in Winterswijk op de oprit tot overnachtingen bij een meerdaags congres voor mijn werk… Komend weekend gaan we met het hele gezin meedoen met een Viking Run: een modderige obstakelkoers in het oosten van het land. We gaan er dus veel op uit. Binnenkort vertrekt Michael met zijn broer en vrienden naar de Dolomieten om te gaan klimmen en ik verheug me erop om er een keer helemaal in mijn uppie mee op pad te gaan. Even de rust en de natuur opzoeken.” Michael sluit zich daar helemaal bij aan. “Het is mooi om te zien dat je nu ook alle plannen die je in je hoofd had kunt gaan uitvoeren. Zo wil ik graag eens richting Scandinavië, voor de mooie natuur en het feit dat je daar kunt wildkamperen. Dat gaan we deze zomer doen. Eerst naar de broer van Jorita in Kopenhagen en daarna verder. Plannen maken doen we verder niet, dat is nu juist zo fijn aan een camper. Je kunt gaan en staan waar je ook maar wilt én wanneer je er zin in hebt.” Inmiddels is het tijd dat Tim zijn proefrit gaat maken. Geen ingewikkelde startprocedures ditmaal, maar starten en wegrijden. Na terugkomst zijn er weinig opmerkingen, maar over de vering wil Tim wel iets zeggen: “We zijn er bij Carrec inmiddels wel aan gewend geraakt dat de vering van veel campers eigenlijk te licht is. De meeste campers staan op het onderstel van een transportbusje dat is gemaakt voor een paar honderd kilo lading. Bij het bouwen van een camper lopen de kilo’s al hard op en dan voldoet de standaardvering niet meer. We zien dat zelfs bij gloednieuwe campers, en dat is ook bij deze Kyros het geval: hij stuitert flink bij oneffenheden. Ik vermoed dat we zo op de brug wel zien dat hij bijna op de bumpstops staat.” Eenmaal onder de brug wordt dat bevestigd. Afgezien van wat vliegroest en een kapot hitteschild ziet het er daar allemaal keurig uit. Maar de Kyros heeft inderdaad nauwelijks nog veerweg over. Michael: “We vonden hem al wel wat stuiteren op slechte wegen, en nu begrijpen we hoe dat komt. Gelukkig valt dat op te lossen met andere veercomponenten, ik begrijp dat Carrec goed weet hoe dat moet.” Verdere bijzonderheden treft Tim verder nauwelijks aan: “Volgens mij gaan jullie hier nog heel veel plezier mee beleven”, geeft hij het stel mee. En dat is ook precies wat zij van plan zijn. Jorita: “We hebben nog een hoop avonturen op ons verlanglijstje staan en bij een flink aantal maakt de camper daarvan onderdeel uit. Mooi hoe dat gaat bij zo’n rijdend huisje. En omdat hij bij ons huis staat, is er onverwacht meteen een functie bij gekomen: de Kyros doet daar ook dienst als ‘chill-hok’ van de kinderen. Dat is toch een mooie bonus!”
Eigenaars CI Kyros 2
Naam: Jorita en Michael de Gans
Bouwjaren: Michael 1986 en Jorita 1987
Beroep: Sustainable Change Consultant (Jorita) en programmeur (Michael)
Met deze camper geweest in: België, Frankrijk en Duitsland
Volgende bestemming: Een reis door Zweden, Denemarken en Noorwegen
Eerste camper: Volkswagen T3
Droomcamper: "Voorlopig gaat deze niet meer weg!"
Wat mankeert eraan?
- De ophanging is bonkerig over korte hobbels en raakt de eindaanslag bij afrijden van drempels.
- Ster in het raam.
- Wisserbladen maken strepen.
- Stuur staat iets naar links bij rechtuit rijden.
- Er is een storing aanwezig op de correlatie tussen gaspedaal en rempedaal, aldus een foutcode. Behoeft geen verdere aandacht als er geen klachten zijn.
- De lak begint wat dof te worden.
- Het hitteschild boven de einddemper is gescheurd.
- Minimale roest op de carterpan en enkele andere motoronderdelen.
- Minimale zweetsporen van olie rond de carterplug.
- Ophanging voor en achter ligt op de eindaanslag/bumpstop,
- Voor en achter verschillende banden. Achterbanden zijn meer dan zes jaar oud en vertonen minimale droogtescheuren.
- De remmen voor zijn een keer te warm geweest.
De mening van Carrec Technocenter
“We rijden dit soort Ducato-campers regelmatig, waardoor het ons al meteen opviel dat de camper niet echt lekker reed. Het was ook meteen duidelijk waar dat aan lag: het gebrek aan veerweg, zowel aan de voor- als aan de achterkant, maakt deze Kyros een beetje stuiterig. Hij zit snel op zijn bumpstops. Maar vergeleken met de meeste oude campers die we meestal in deze rubriek hebben, was dit een ware verademing om mee te rijden. Op het gebied van motorvermogen is er wel ruimte voor verbetering, maar ook zonder tuning kun je met deze camper moeiteloos 120 km/h op de cruisecontrol rijden.”
Lees ook

Mitsubishi L300 (1996)
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Kijk eens wat we hier hebben: de Saab 9-3 Cabrio die we in 2015 weggaven als vakantiekar!

Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.