Chrysler Pacifica - Eerste rijtest

Stekkergigant

18 reacties

Video
AutoWeek 34 2019
AutoWeek 34 2019

Je leest het in AutoWeek 34 2019

De hoogtijdagen van grote MPV’s zijn wereldwijd allang voorbij, maar Chrysler gaat stug door met z’n ruimtereus. De moderne Pacifica gaat zelfs met z’n tijd mee met een plug-inhybride aandrijflijn. Loont het daarmee de moeite om zo’n Amerikaanse gigant te importeren, of is deze ruimtereus Nederland definitief ontgroeid?

De hier getoonde Pacifica is eigenlijk helemaal niet zo nieuw, want in de Verenigde Staten staat het model al sinds 2016 in de showrooms. De naam ‘Pacifica’ was destijds niet nieuw, maar werd eerder gebruikt op een grote crossover die ook in Nederland nog wel eens te zien is. Wie hier een nieuwe Pacifica wil, zal zich tot het grijze-importcircuit moeten wenden. Dankzij de plug-in versie van de auto is dat op papier geen gekke optie.

Door de toevoeging van een fors accupakket moet de Amerikaan zo’n 50 km elektrisch kunnen afleggen. Daarmee wordt één van de grootste bezwaren tegen zo’n giga-auto, het verbruik, vaardig aan de kant geschoven. Bovendien is de Chrysler in deze vorm een unieke aanbieding, want andere plug-in hybride ruimteauto’s zijn er niet. Een Volvo XC90 T8 komt nog het meest in de buurt, maar die SUV kan qua binnenruimte niet tippen aan de voor maximaal gebruiksgemak ontwikkelde Pacifica.

Ook wat aandrijflijn betreft pakt de Amerikaan de zaken anders aan. De basis wordt hier niet gevormd door een tot het maximale opgefokte viercilinder, maar door een V6 die met 3,6 liter inhoud lekker ruim in zijn jasje zit. In tegenstelling tot bij de reguliere Pacifica loopt de zescilinder in de Hybrid volgens de Atkinsoncyclus, een zuinige loop die ook door Toyota wordt toegepast bij de hybridemodellen. Keerzijde is dat het blok wat minder krachtig is, maar een gecombineerd vermogen van zo’n 260 pk moet zelfs voor de dik 2.200 kg wegende Chrysler genoeg zijn. Twee elektromotoren geven ondersteuning via een tandwielstelsel dat zich – opnieuw net als bij Toyota – gedraagt als een CVT.

Doordat de grote benzinemotor gemakkelijk zijn kracht levert en zich bovendien ook boven in het toerengebied beschaafd gedraagt, komt de combinatie altijd ontspannen en zelfs behoorlijk overdadig over. De overgang tussen elektrisch en (deels) op de brandstofmotor rijden, verloopt bovendien keurig, al zijn er hier en daar wat kleine schoonheidsfoutjes. Zo merk je bij afremmen dat er wordt afgewisseld tussen regeneratief remmen en ‘gewoon’ remmen, waarbij de reactie niet altijd lineair is. Elektrisch rijden gaat gelukkig wel erg soepel. Een theoretisch bereik van rond de 50 km horen we vaker, maar in de praktijk halen we dat hier eenvoudiger dan bij veel andere plug-ins. Dankzij een accu van maar liefst 16,6 kWh komen we ook met airco aan en panoramadak open makkelijk in de buurt van de opgegeven afstand. Het uiteindelijke verbruik hangt natuurlijk sterk af van hoe frequent er stroom wordt geladen, wat overigens bij elke Nederlandse laadpaal gewoon kan. Zonder pluggen halen we bij een enigszins ingetogen rijstijl alsnog dik 1 op 10, wat voor zo’n mastodont best netjes is.

CAPTAINS CHAIRS

Zo’n ingetogen rijstijl neemt de Pacifica-bestuurder bijna als vanzelf aan, want met zijn zachte onderstel en lichte besturing is de auto heerlijk comfortabel. Het interieur is niet van premiumniveau, maar materiaalgebruik en afwerking zijn evengoed veel beter voor elkaar dan de clichés over Amerikaanse auto’s suggereren. Het infotainmentsysteem, het van andere FCAmerken bekende Uconnect, werkt logisch en snel en kent een eindeloze hoeveelheid functies. Door het grote accupakket moeten Hybrid-kopers wel wat praktisch gebruiksgemak inleveren, al valt de schade mee. Het grootste verschil met de reguliere Pacifica is dat het Stow & Go-systeem waarmee de stoelen zich in de dubbele bodem laten zakken hier alleen van toepassing is op de achterste zitrij. Ook is de hybride-variant altijd een zevenzitter, in een lekker Amerikaanse twee-twee-drie-opstelling, waar de ‘gewone’ V6 er ook met acht zitplaatsen is.

Dat betekent wel dat de middelste zitrij uit twee uiterst riante captains chairs bestaat, stoelen waarop het bijna net zo goed toeven is als voorin. Ook helemaal achterin is er niets te klagen. De middelste zitplek is minder comfortabel, maar met zes volwassenen op vakantie gaan is met deze auto echt geen enkel probleem. Zo’n reis kan bovendien in alle luxe worden afgelegd.

Alle zitrijen beschikken over zaken als bekerhouders, zonneschermpjes en stroompunten, terwijl de middelste inzittenden worden getrakteerd op een uitgebreid entertainmentsysteem. Voor kleine spullen is er een eindeloze hoeveelheid vakjes en bakjes, maar er is ook aan de grotere bagage gedacht. Door afwijkende meetmethodes is het lastig om een ‘hard’ aantal liters op te geven, maar neem van ons aan dat de hoeveelheid ruimte achter de derde zitrij door geen enkele Europese of Aziatische concurrent wordt geëvenaard. Met de achterbank plat ontstaat een laadruim waarin een uitgeklapte kinderwagen kan worden gereden en wie tevens de middelste zetels wegneemt, is klaar voor een verhuizing.

UNIEK

Dat de markt voor grote ruimteauto’s anno 2019 bijzonder klein is, is iets wat de Chrysler Pacifica Hybrid niet zal kunnen verhelpen. Wie toch nog op zoek is naar zo veel mogelijk ruimte moet daar bovendien fors voor investeren, want zelfs ‘met de kop eraf’ moet de auto nog zo’n 75 mille opbrengen. Wie dat ervoor overheeft, koopt echter wel een unieke auto. Het ruimteaanbod van de grote Chrysler wordt door geen enkele personenauto geëvenaard en dankzij de fijne hybride aandrijflijn met een groot elektrisch bereik is het eenvoudig om de brandstofkosten binnen de perken te houden.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Groot elektrisch rijbereik
  • +Ongekend ruim
  • -Tweede zitrij niet wegklapbaar
  • -Schoonheidsfoutjes aandrijflijn

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.