Chrysler Crossfire Roadster SRT-6 (2005)

Overtreffende trap

Chrysler Crossfire Roadster SRT-6
Een 'gewone' Chrysler Crossfire is al exclusief, laat staan een roadster met SRT-6-badges. SRT-6 is Chrysler-taal voor 'De Overtreffende Trap'. Alle subtiliteit is overboord gezet, slechts brute kracht in een van de spectaculairste roadsters van het afgelopen jaar.

Bescheidenheid is niet de sterkste eigenschap van Amerikanen. Daarom heeft de kofferklep van de Crossfire SRT-6 geen geïntegreerde spoiler maar een netvliesvullende boekenplank. Subtiel komt niet in z'n vocabulaire voor. Onderhuids is de Crossfire een Mercedes SLK van de vorige generatie. De sportafdeling van Chrysler, SRT (Street and Racing Technology) heeft het onderstel aangepast: harde vering en demping en grote, platte banden (18 inch vóór en 19 inch achter). Spijkerhard is 'ie echter niet en dat is maar goed ook, want anders zou de Crossfire té onbehouwen worden.
De motor is het spectaculairste onderdeel van deze roadster. De dikke 3,2-liter V6 troffen we in een vorig leven aan in de SLK 32 AMG. In de Crossfire levert 'ie 330 pk en 420 Nm. De SRT-6 is daarmee gewoon onbeschoft snel! Het blok krijgt assistentie van een compressor met tussenkoeler, het maximumvermogen komt vrij bij 6.100 toeren. Een sprint van 80 naar 120 km/h vergt een schamele 4,4 seconden, van 50 naar 80 schiet in nog geen drie seconden voorbij. Van stilstand naar 100 km/h lukte ons in 5,6 tellen. Het blok sleurt er als een bezetene aan en voor je het weet, is je rijbewijs in gevaar.


Weet wat je wilt
Chrysler monteert een vijftrapsautomaat. Maar wie relaxed wil toeren, koopt eerder een 'gewone' 218 pk 3.2 V6 automaat. In de SRT zit de automaat je in de weg als je wilt gaan boenderen. Reactietijden van de automaat zijn nu eenmaal langzamer dan wanneer je zelf schakelt. Daar verandert de AutoStick-functie, waarmee je zelf de verzetten kunt kiezen, niets aan. Je kunt 'm niet in de versnelling laten staan, want als de toeren te veel klimmen, schakelt de bak automatisch naar een hogere versnelling.
Lastig als je de Crossfire wilt laten driften. Dat wordt er ook niet makkelijker op door het ESP, dat niet volledig uitschakelbaar is. Een bepaalde drifthoek wordt toegestaan, maar dan grijpt het systeem onverbiddelijk in. Het stuurwiel laat zich licht ronddraaien, maar je mist communicatie met de voorwielen, die dankzij hun brede en platte rubber (225/40) wel beter aan het wegdek hechten dan de versies zonder SRT-plaatjes. Daardoor kun je serieus hard de hoek om. Met de remmen is weinig mis: het pedaal is weliswaar zacht, maar de vertraging is dik voor elkaar, met dank aan geventileerde schijven rondom met een doorsnede van 33 cm voor en 30 cm achter. De Crossfire heeft een conventioneel stoffen dak dat met de hand moet worden ontgrendeld voordat de elektrohydraulische techniek de taken overneemt. De nylon kap verdwijnt netjes onder een mooi gewelfde afdekplaat. Voor bagage blijft dan 104 liter over, met de kap omhoog kun je 190 liter kwijt.

Chrysler heeft het linnen dak nauwelijks geïsoleerd. Er dringt windgeruis door in het interieur, waar de geest van de vorige SLK rondwaart. Dat dashboard heeft z'n beste tijd gehad, qua vormgeving, materiaalgebruik en afwerking. De stoelen zijn niet alleen mooi met bekleding van leer en suède, ze bieden ook genoeg steun. Het venijn van de SRT-6 ligt vooral onder de motorkap. Voor de rest moet 'ie z'n meerdere erkennen in de concurrenten die minder vermogend, maar subtieler en moderner zijn. De SRT-6 zal een exclusieve verschijning blijven.

Signalement

Merk Chrysler
Model Crossfire Roadster 3.2i V6 SRT6
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 73.205

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.199 cc
Maximaal vermogen 246 kW / 335 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.058 mm / 1.766 mm / 1.315 mm
Wielbasis 2.400 mm
Massa leeg 1.490 kg
Laadvermogen 265 kg
Banden voor225/40ZR18Prijzen
Banden achter255/35ZR19Prijzen
Topsnelheid 255 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,6 s (fabrieksopgave: 5,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,4s
Brandstofverbruik 11,0 l/100km
CO2-uitstoot 264 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.