Chevrolet G20 5,7L V8 - Camper op de brug

'Zo'n V8 is pure rock ’n roll'

80 reacties

Video

Het was niet hun eerste Chevy-bus. Maar de camper waarvoor Paul en Linda Woldhek twee jaar geleden de portemonnee trokken, was wél hun eerste camper op basis van zo"n onvervalste, Amerikaanse bestelbus. Het was zelfs de vijfde Chevy Van op rij voor Paul, die blijkbaar nog lang geen genoeg had van het geluid van de dikke 5,7-liter V8. Hij is er zielsgelukkig mee, maar in eerste instantie zocht hij naar iets anders…

Er gaat niets boven een dikke V8

“We zochten een camper, maar dan wel een beetje een charmant exemplaar, waar je wat bekijks mee hebt”, verklaart Paul. “Ik had mijn zinnen gezet op een Mercedes-Benz 508, zo’n onverwoestbare krakersbus. Maar zo onverwoestbaar bleken ze toch niet te zijn. Sterker nog, de auto’s die ik tegenkwam waren allemaal geheel verrot. Nu houd ik wel van een uitdaging en ik ga een beetje klussen niet uit de weg, maar het moet wel leuk blijven.” Gelukkig kwam Linda met een alternatief plan. “Wij houden allebei van Amerikaanse auto’s en we hebben in de loop der tijd al vier Chevy-bussen gereden. Dus waarom niet eens gaan zoeken naar een variant waarin je kunt logeren?” Paul: "Ik werk voor mezelf in de elektrotechniek en had al de voorkeur voor zo’n dikke Amerikaan als werkbus. Dus ik kon het natuurlijk niet oneens zijn met Linda: er gaat niets boven een dikke V8." Dat bleek de start voor een mooie zoektocht op Marktplaats, waar het stel uiteindelijk op deze Chevy stuitte. "We waren meteen verzot op de looks," zegt Paul. "Deze Chevy was al sinds 1999 in handen van dezelfde Nederlandse eigenaar en die wilde hem niet zomaar aan iemand verkopen. Hij had er al die tijd enorm van genoten en hij zocht vooral een goed nieuw tehuis voor zijn camper." Linda: "Pas nadat we een middag bij hem in de tuin hadden gezeten, werd de knoop doorgehakt." Het stel was dus een Amerikaanse camper rijker, maar er zat nog wel het nodige werk aan. Paul: "Er zat een heel kleine accu in en de startmotor was ook niet meer al te best. Ook kon de versnellingsbak wel wat liefde gebruiken, en die heb ik laten aanpakken door Speedfactory in Maarheze. Die zijn gespecialiseerd in alles wat is uitgerust met een Amerikaanse V8. Kunnen starten is een eerste levensbehoefte, dus zijn er ook een nieuwe startmotor en een nieuwe accu geplaatst en is de automaat gereviseerd. Zo kon er in ieder geval weer mee gereden worden.”

Op de schop

Voor het interieur ging Paul zelf voortvarend aan de slag, want dat ging aardig op de schop. "De hele bus zat vól met kastjes, niet normaal. Die heb ik er allemaal uitgesloopt, op een paar na. Er is achterin een vast bed gekomen, want dat ’s avonds en ’s morgens ombouwen vind ik niks. We gaan altijd met z’n tweeën weg, zodat er geen zithoek voor vier personen nodig is. De stoelen voorin kunnen allebei draaien en met een klein bankje en een draaitafeltje heb je snel een prima woongedeelte. Voor muziek en navigatie is er een compleet Alpine-systeem ingebouwd en achterin hebben we een smart tv en een eigen router geplaatst. Mocht het eens regenen, dan kunnen we lekker een serietje kijken." De Chevy mag dan al 32 jaar oud zijn, aan eigentijdse luxe komt het stel dus niets te kort. Om dat allemaal aangesloten te krijgen, was echter een ander verhaal – en dat verhaal is nog niet ten einde. Paul: "Toen ik de boel uit elkaar ging halen, trof ik echt de grootste nachtmerrie aan draden aan. Verschillende kleuren, met tape aan elkaar geknoopt … hele bossen liepen van voor naar achteren en weer terug. Ik heb er denk ik een complete draadboom uit getrokken, waarvan sommige stukken zelfs al waren weggesmolten. Die bus was een rijdende tijdbom met dat spul erin! Voor zover ik erbij kon, heb ik de boel gefixt en veilig gemaakt. Maar er is alsnog een flink stuk elektra waarvoor ik eens rustig de tijd moet nemen. Voor nu koppelen we de accupolen in ieder geval los als de camper een tijd stilstaat."
Dat stilstaan is een zeldzaamheid, want de Chevy wordt flink gebruikt. Linda: "We gaan er heel vaak weekendjes mee weg. Niet al te lang en niet al te ver. Als er dan wat mis is, ben je ook zo weer thuis. We hebben nog wel een lijstje met werk dat eraan moet gebeuren en Tim zal ook nog wel met wat komen. Als de camper op een gegeven moment helemaal af is, willen we voor langere tijd een rit maken door Zuid-Europa. Onze eerste reis begonnen we lekker in Zeeland, waarna we de hele Nederlandse kust hebben afgereden. Dan zie je weer hoe mooi Nederland eigenlijk is!" Dat kan Paul wel bevestigen; het stel woont in het diepe zuiden van Brabant, maar kan niet al te lang zonder strand en zee. Paul: "Wij zijn echte stranddiva’s. Een zonnetje erbij, een cocktail, dan klaag ik nergens meer over. Maar we gaan ook vaak naar Fantasy-evenementen en naar treffens met Amerikaanse auto’s en campers. Daar hebben we al een hoop vrienden ontmoet en dan is het leuk om met hen weer af te spreken." Linda: "Als we staan, gaat de hele uitdragerij naar buiten. Luifel uit, mooie houten kastjes, gezellige vloerkleden, lampjes, we houden er wel van om een gezellig hippie-kampje te maken!" Wat Linda en Paul betreft komt dat dichtbij het echte kamperen, hoewel ze er soms ook nog wel met de tent op uit trekken. Linda: ”Voor sommige Fantasy-weekends dompelen we ons echt onder in een andere wereld, met kostuums en al. Dan slapen we in een tent, dat past veel beter bij de sfeer. Dat is echt heel gezellig, maar als het regent en je ligt op een matje dan denk je soms wel… lagen we maar lekker in de Chevy!"

Droom in vooruitzicht

De liefde voor deze Chevy mag dan diep gaan, hij blijft waarschijnlijk toch niet voor eeuwig. Paul: "De komende jaren willen we er nog heel veel lol van hebben en met een beetje mazzel gaan we nog flink wat kilometers maken. Maar niet te veel, want het is wel een dorstige makker!" Met een verbruik van 1 op 3 à 4 betekent elke trip een stevige bijdrage aan de oliemaatschappij, waarbij het niet uitmaakt of de Chevy op benzine of lpg rijdt. Paul: "Ik noem het altijd weinig op véél, dan hoef je er niet zoveel bij na te denken." In de verte loert nog een andere droom, die overigens nog wel wat dorstiger zal zijn. "Ik ben gek op deze camper, maar in de toekomst wil ik eens een oude International 4400, een Amerikaanse schoolbus, ombouwen naar een tiny house op wielen. Man, dat lijkt me prachtig, dan gaan we daarin wonen en door Europa heen rijden." Linda: "Dan zou ik bijvoorbeeld best een tijdje op Ibiza willen wonen. Of we pakken de boot naar Tenerife. Moeten we alleen nog even flink doorsparen." Voorlopig is de schoolbus toekomstmuziek en genieten ze nog van harte van hun ruige Amerikaanse kampeermobiel. Paul: "We hebben er gewoon heel veel plezier mee. En het is wel een nekkendraaier hoor, mensen zwaaien en bij het stoplicht krijgen we complimentjes genoeg. En dat geluid he? Die dikke roffel is toch nergens mee te vergelijken! We hebben er zelfs een prijs mee gewonnen op een treffen voor campers! Alleen voor de eer, maar toch leuk!"

Wel wat werk

Ook Tim van Carrec Technocenter kijkt z’n ogen uit. Hij is normaal gesproken niet zo’n fan van oud rijdend materiaal, maar zo’n Amerikaan laat zijn hart wel sneller kloppen. "Ik hou wel van die stoere look en van een dikke V8. Ik heb er nog nooit mee gereden, dus kom maar door met die sleutels!” Paul geeft ze af, maar niet van harte, want er heeft nog nooit iemand anders met zijn Chevy gereden. Hij is wel razend benieuwd wat Tim ervan vindt. "Ik ga er vanuit dat hij wel wat zaken tegenkomt, want dat doet hij altijd. De bedrading moet ik nog afmaken en er komt vast nog wel wat meer uit!" Dat heeft Paul bij het rechte eind, want Tim kan bij terugkomst al aardig wat op zijn lijstje noteren. “Hoort dat zo, dat die bussen zo hard zijn als een plank? Allemachtig! En sturen is ook wel erg vaag. Maar dat geluid van die motor is geweldig! Ik betwijfel alleen of hij wel goed loopt; hij lijkt flink wat van z’n oorspronkelijke 213 pk te hebben verloren. En dat is al niet zoveel, voor zo’n enorme motor." Tijd om de camper de brug op te rijden, de plek waar het lijstje met opmerkingen al gauw verder wordt aangevuld. Zo lijkt de remvloeistof op dikke jus, zijn de meeste rubbers aan vervanging toe en vinden we ook de reden waarom de Chevy zo hard geveerd is: de balgen van de luchtveren zijn helemaal leeg. "Ach, ik ben eraan gewend," verklaart Paul. "Mooi dat ik nu weet wat er nog moet gebeuren om hem weer wat jaren extra levensduur te geven." Daar kan ook Tim zich in vinden: ”Bij deze bussen moet je gewoon zaken gaan vervangen als ze kapot zijn of als de veiligheid in het geding is. Dat geldt zeker voor de bedrading en voor alles wat er niet goed is bevestigd. Qua onderhoud is er alleen het hoognodige aan gedaan en dat zie je helaas wel terug. Wat mij dan wel weer meevalt: ik zie nauwelijks roest aan de onderzijde." Wat Paul betreft: die kan nog even aan de slag, want voorlopig gaat de vette Chevy nog lang de deur niet uit. "Iedere keer dat ik hem start, krijg ik een glimlach op mijn gezicht. Zo’n V8 is pure rock ’n roll!"

De eigenaars

Naam Linda en Paul Woldhek
Bouwjaren 1978 (Linda) en 1971 (Paul)
Beroep technisch adviseur, schrijver van zelfhulpboeken, motivatiecoach, facilitair medewerker
Met deze camper geweest in België, Duitsland en Nederland; op campings en festivals
Volgende bestemming Geen idee, we zien wel
Eerste camper Een Chevy G30
Droomcamper International 4400 24 tot 27 ft.

Onderhoudshistorie

  • Nieuwe transmissie, wielen, banden, startmotor, bekabeling interieur, verlichting, aandrijfschakelaar, Alpine navigatiesysteem, grotere startaccu, lpg-vlotter plus bekabeling, lpg-schakelaar met indicator, brandstofpomp, uitlaat
  • Aanpassing elektronica, montage bullbar en sirene, reparatie claxon,
  • Montage lpg-ontluchting onder motorkap
  • Reparatie verwarming bus, en visor aan het dak
  • Verder: de camper wordt jaarlijks onderhouden bij Speedfactory in Maarheeze. De kosten vallen mee: ongeveer € 2.000.
  • Nog te doen: nieuwe uitlaat inclusief dempers, dakrenovatie, nieuwe verlichting rondom, nieuwe waterleiding en flink wat afstrepen van de lijst van Tim.

De mening van Carrec Technocenter

“Om te beginnen vind ik dit een bijzonder gaaf ding om te zien! Van jongs af aan heb ik wel wat met de styling van deze woeste Amerikaanse machines. En van een afstandje ziet hij er ook niet verkeerd uit. Maar van dichtbij zie je dat de lak hier en daar begint te bobbelen en dat belooft niet veel goeds. Maar het belangrijkste voor mij is de techniek en hoe de camper rijdt. De ophanging en de stuurinrichting geven me weinig vertrouwen en er zitten zoveel zaken niet goed vast, dat je het idee krijgt dat alles ieder moment uit elkaar kan vallen. Kort door de bocht: er lijkt de afgelopen dertig jaar bijzonder weinig aan onderhoud te zijn uitgevoerd en daarnaast is er een flink aantal aanpassingen gedaan, die er niet erg professioneel uitzien. Vooral op elektronisch gebied, met name de bedrading, is er nog veel werk aan de winkel, dat is nu bijzonder onbetrouwbaar."

Wat mankeert er aan de Chevrolet G20?

  • Demping en veerweg achter zijn niet op orde; de auto stuitert over drempels
  • Hard, schavend geluid vanuit de aandrijflijn
  • Stuurinrichting lijkt met elastiek aan de wielen verbonden
  • Motor lijkt niet op alle cilinders te lopen en ook niet zijn volle vermogen te leveren
  • Automaat schakelt af en toe lomp, overdrive werkt niet goed
  • Handremlampje brandt of knippert voortdurend
  • Verlichtingsschakelaar valt uit elkaar
  • Ruitensproeier werkt niet
  • Relais van de knipperlichten werkt niet goed en blijft constant tikken, ook bij uitgeschakeld contact
  • Onder het dashboard hangt een enorme bos niet originele of aangepaste bedrading los met kroonsteentjes; kabels hangen ook op het gaspedaal.
  • Veel delen van het interieur zijn alleen met parkers van de bouwmarkt gemonteerd
  • Passagiersstoel zit erg los
  • Oliedruk lijkt erg laag op de meter en word lager naar mate de motor opwarmt (olie wel op peil)
  • Kilometerteller loopt niet door; daadwerkelijke kilometerstand onduidelijk
  • Koelwaterreservoir is leeg
  • Koelventilatorkap is beschadigd om ruimte te maken voor niet-originele slangen
  • Zowel onder de motorkap als in en onder de auto lopen enorm veel draden; veel zijn niet netjes weggewerkt, schuren tegen andere delen aan, liggen open (isolatie kapot) of gaan überhaupt nergens heen
  • Remvloeistof is zeer vies en donker
  • Massakabel klemt niet goed in de accuklem en accu is bewerkt om alles passend te maken
  • Balk rechtsvoor is vervormd, gelast en geplamuurd; dit is niet netjes gedaan en ook elders is te zien dat er rechtsvoor ooit een flinke schade is geweest.
  • Motor lekt olie
  • Carterventilatie-slang gaat nergens heen
  • Diverse kabel- en leidingsteunen zitten niet vast
  • Bougiekabel ligt tegen het uitlaatspruitstuk aan en is aan het doorsmelten
  • Bougies lijken erg oud
  • Al het rubberwerk van de ophanging en motorsteunen is verouderd en heeft droogtescheuren
  • Voor en achter is hulpluchtvering gemonteerd; achter lijkt erg weinig druk te hebben, waardoor er te weinig veerweg is en vóór zijn de leidingen aan bewegende delen van de wielophanging gemonteerd waardoor deze door aan het schuren zijn
  • Tussen de voorste draagarmen is een extra stabilisatorstang gemonteerd waarvan de rubbers zijn versleten
  • Hoezen van diverse stuur- en fuseekogels zijn volledig vergaan of lek
  • VIN-nummer is slecht leesbaar
  • Beugels van de watertank en luchtvering zitten niet goed vast
  • Diverse bouten van de trekhaak zitten scheef
  • Hulpveer rechtsachter komt tegen de veerschommel aan
  • Wiellagers hebben minimale speling
  • Stuurstang linksvoor komt tegen andere delen van de stuurinrichting aan; mogelijk krom
  • Voorbanden slijten scheef af, mogelijk is de uitlijning verkeerd
  • Slechte plekken (roest) aan de uitlaat, die tegen de fiberglas zijskirt blaast.

Technische specificaties

Chevrolet G20 5,7L V8

Bouwjaar 1991
Kilometerstand onbekend
Motor V8
Cilinderinhoud 5,7 liter
Max. vermogen 157kW/213pk
Max. koppel n.b.
Topsnelheid “Nooit veel harder dan 90 à 95 km/h”
Aandrijving Th700
Aantal versnellingen 3-traps automaat met overdrive
Brandstof Benzine en lpg
Tankinhoud LPG 120 liter
Brandstofverbruik “Veel op weinig!”
Banden General Grabber HP 255/60R15 10 2H
Leeggewicht 2.470 kg
Max laadvermogen 2.994 kg
Aantal zitplaatsen 2
Afmetingen (l/b/h) 6,50/2,10/n.b. m
Gekocht voor € 10.000
Verder geïnvesteerd ca. € 10.000

Lezersreacties (80) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.