Chevrolet Cruze Hatchback

Potentieverhoger

Chevrolet Cruze Hatchback
Chevrolet Cruze HatchbackChevrolet Cruze hatchbackChevrolet Cruze HatchbackChevrolet Cruze HatchbackChevrolet Cruze HatchbackChevrolet Cruze Hatchback
AutoWeek 31/2011
AutoWeek 31/2011

Je leest het in AutoWeek 31/2011

Met alleen een sedan red je het tegenwoordig niet meer in de compacte middenklasse. Het is aan de vijfdeursversie van de Chevrolet Cruze om de kansen van het model vergroten. Komt deze hatchback echt als geroepen?

In Nederland moeten wij om de één of andere reden niets hebben van compacte sedannetjes. Waar vierdeursversies van auto's in het C-segment in Zuid-Europese landen als Spanje en Griekenland als respectievelijk warme tapas en broodjes gyros over de toonbank vliegen, spelen compacte sedans in ons land (en de rest van Europa) sinds jaar en dag een rol in de marge. In de hogere segmenten zijn de 'kofferbakkers' wel populair, maar zeker in de compacte middenklasse kiezen we simpelweg liever voor een stationcar of een hatchback.

Sterker nog, gemeten over heel Europa is maar liefst vijfenzestig procent van de verkochte auto's in het C-segment een hatchback. Merken die in dit deel van de markt niets anders dan een vierdeurs sedan in de aanbieding hebben, maken in Nederland geen schijn van kans om hoge verkopen te scoren. Chevrolet weet dat als geen ander, want van de in 2009 geïntroduceerde Cruze sedan wist het merk er tot nu toe niet meer dan 981 te slijten. In heel 2010 zetten de dealers slechts 463 exemplaren op kenteken. Het mag duidelijk zijn dat de schoonsteen niet overdadig zal roken van dit soort cijfers. De importeur hoopt dan ook dat de nieuwe vijfdeurs Cruze licht in de duisternis brengt: dit jaar verwacht Chevrolet Nederland nog 900 stuks te verkopen, voor 2012 staat de prognose zelfs op 1.600 eenheden.

Laden en lossen

Het is duidelijk dat de Cruze hatchback dichter bij de smaak ligt van Nederlandse kopers dan de sedan. Niet dat die vierdeurs zozeer een lelijk apparaat is, wij vinden hem voor een compacte sedan best lekker smoelen, maar de vijfdeurs staat toch net wat frisser op z'n wielen. In de bekende PR-bewoordingen spreekt Chevrolet trots over een 'coupéachtige daklijn', maar wij houden het er vooral op dat de Cruze hatchback een nette toevoeging is aan het rijtje met auto's als de Mitsubishi Lancer Sportback en de Subaru Impreza hatch. Een tikkeltje apart, maar wel een vlot ding om te zien.

Door z'n vijfde deur heeft de nieuwe Cruze een groot voordeel ten opzichte van zijn sedanbroer. De laadopening van de achterbak is namelijk aangenaam groot, waarbij de klep prettig ver omhoog gaat. Met een grootte van 413 liter (onder de 'hoedenplank') moet de vijfdeurs zijn meerdere erkennen in de sedan, die 450 liters slikt. De hatchback maakt dat echter ruimschoots goed door het gemak waarmee je kunt laden en lossen. Er is een tildrempel maar die is niet enorm, terwijl de bagageruimte mooi vierkant is en ruim voldoende plek biedt voor je spullen. Heb je meer ruimte nodig? Dan klap je de achterbank eenvoudig om en verschijnt er 883 liter aan plek. Goed bruikbaar, maar bijvoorbeeld een Lancer Sportback slikt meer met de banken neer.

Ook voorin valt op dat de Cruze hatchback een ruime auto is. Achter het stuur heb je riant de ruimte en ook op de achterbank zullen de kids het niet snel op een jammeren zetten. De hoofdruimte achterin is bovendien prima in orde, ondanks die 'coupéachtige daklijn'. Chevrolet richt zich met de Cruze op jonge gezinnen, en daarvoor is het ruimteaanbod simpelweg voldoende.

De oude stempel

Tot zover zijn we goed te spreken over de nieuwste vrucht aan de Chevroletboom. Draai je vervolgens echter de sleutel om, dan onthult de Cruze zijn minder sterke kanten. Als het op rijden aankomt, scoort de Cruze eigenlijk nergens hoger dan een gemiddeld cijfer. Dat komt voor een groot deel door de beschikbare motoren; de 1.6 zouden wij sowieso laten staan ten gunste van de sterkere 1.8, die zijn 141 pk goed kan gebruiken. De ongeblazen viercilinder is er één van de oude stempel: zolang je de schakelindicator gehoorzaamt (en de toeren dus laag houdt) geeft hij nauwelijks thuis, terwijl hij pas pittig wordt boven de 4.000 toeren. Z'n maximale vermogen is ook pas beschikbaar bij 6.200 omwentelingen, dus wil je de volle potentie van dit blok benutten dan zit er niets anders op dan – erg – laat opschakelen. Neem daarbij dat de bak wat hakerig schakelt, en je mag concluderen dat er ruimte is voor verbetering. Er is sprake van dat de 1.4 Turbo van Opel binnenkort z'n opwachting maakt in de Cruze, al is dat op z'n vroegst in 2012. Ook al is dat blok ook geen wonder van kracht, zo hebben we al in meerdere tests moeten concluderen, voor de Cruze zou die best welkom zijn.

Een ander, vooralsnog niet bevestigd gerucht is de komst van een lichtere diesel. Dat zou logisch zijn, want op dit moment is er alleen een 163 pk sterke tweeliter. Een fijn en bijzonder krachtig blok, daar niet van, maar in de Cruze raakt hij kant nog wal. Voor de dieselkopende particulier is hij te duur (vanaf € 28.695) en voor zakelijk gebruik biedt hij door z'n CO2-uitstoot van 147 gram per kilometer niet de fiscale voordelen zoals lage bijtelling waar leaserijders juist op zitten te wachten. Technisch is de 2.0D dus wel aantrekkelijk, maar voor de Nederlandse markt zou een lichtere en schonere dieselmotor – om in de juiste termen te blijven – meer potentie hebben.

In de buidel

De Cruze met vijfde deur zal ongetwijfeld meer kopers trekken dan de sedan, maar er is heus wat op de nieuweling aan te merken. Al moeten we ons bij die klachten wel constant blijven realiseren dat deze Chevrolet feitelijk een budgetauto is. Hij verhoudt zich immers tot de Opel Astra zoals de Skoda Octavia tot de Volkswagen Golf. Hij is dan ook zo'n drieduizend euro goedkoper dan een vergelijkbaar uitgeruste Astra, maar ook voor een Ford Focus of Peugeot 308 moet je flink dieper in de buidel graaien. Hij staat lager op de ladder en met die gedachte in je achterhoofd stap je makkelijker heen over zaken als de minder mooie materialen, het wat gehorige onderstel en de behoorlijk gevoelloze besturing. Al blijft de wat ouderwetse techniek jammer, want voorzien van een modernere aandrijflijn was dit beslist een sterkere speler geweest. De hatchback verhoogt de potentie van de Cruze-modellijn zeker, omdat het een ruime, praktische auto is die je relatief veel waar geeft voor je geld. Verwacht voor die centen echter geen op en top geraffineerde machine.

Video

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.