Chevrolet Cruze

Straatvechtertje

Chevrolet Cruze
Chevrolet CruzeChevrolet CruzeChevrolet CruzeChevrolet CruzeChevrolet CruzeChevrolet Cruze
AutoWeek 13 2009
AutoWeek 13 2009

Je leest het in AutoWeek 13 2009

Met een voor zijn klasse afwijkende carrosserievorm en met een puike value-for-money-factor wordt Nubira-opvolger Cruze van Chevrolet de wereld ingestuurd. De vraag is of die ingrediënten genoeg gewicht in de schaal leggen om succesvol te zijn in de compacte middenklasse. Andere vraag is hoeveel prioriteit de nieuwkomer heeft binnen het General Motors-concern. Of dat-ie het helemaal zelf moet uitzoeken.

"De Cruze hoeft Chevrolet niet te redden", aldus Taewan Kim, topman bij Chevrolet tijdens de presentatie van de nieuwe Cruze in het Noord-Spaanse Santander. "We hebben het in 2008 met Chevrolet in Europa heel goed gedaan. Maar een belangrijk volumemodel is deze nieuwe auto in het C-segment natuurlijk wel", aldus de Koreaan. In juni staat de Cruze bij de Nederlandse Chevrolet-dealers. Vanaf dat moment mag de auto zich gaan bewijzen.

Gespierde carrosserie

Chevrolet, ooit Daewoo, is het budgetmerk binnen GM. Veel auto voor een scherpe prijs. Naar goed Koreaans gebruik. Maar natuurlijk probeert ook Chevrolet auto's te maken die een goede uitstraling hebben. Vandaar een bijzonder prominente voorkant voor nieuwkomer Cruze en een gespierde carrosserie, geperst in een voor deze klasse unieke, coupéachtige sedanvorm. Dat laatste vindt Chevrolet vooral zelf, want om een coupé in de Cruze te zien, is wel wat fantasie nodig, al heeft-ie inderdaad een vrij sterk aflopende daklijn. Het totaalpakket oogt echter vooral als een compacte sedan. De aparte bagageruimte mag er dan ook zijn: die meet 450 liter. Hoe zit dat bij andere sedans in dit segment? Een Toyota Corolla sedan kan 450 liter in z'n kofferbak kwijt, een Volkswagen Jetta maar liefst 527 liter en een Volvo S40 een bescheiden 404 liter. Dat zit bij de Cruze dus wel snor, daarnaast kun je de achterbankleuningen neerklappen, handig om bagage door te steken.

Ook de instap naar de achterbank lijdt niet al te zeer onder de coupépretenties van de nieuweling, iets meer op je hoofd letten bij het instappen is voldoende. Daar wacht je een prima bruikbare achterbank met ook voldoende hoofdruimte. Netjes gedaan.

Beperkt motorenaanbod

De Cruze begint zijn carrière met keuze uit twee benzinemotoren. De kleinste heeft een inhoud van 1,6, en de grootste van 1,8-liter, met respectievelijk 113 en 141 pk. Daarnaast is een 2,0-liter turbodieselmotor met 150 pk leverbaar. Later komt er nog een tammere 2,0-literdiesel met 125 pk. De handgeschakelde Cruze 1.8 moet de populairste versie worden, zo schat de Nederlandse importeur in. Die pakken we dan ook voor een eerste rij-indruk. Chevrolet geeft hoog op over de Dual Cockpit waarin voor bestuurder en bijrijder duidelijk gescheiden belevingswerelden zijn gecreëerd. Toegegeven, de middenconsole is tot en met het dashboard erg prominent, maar de door Chevrolet gesuggereerde vergelijking met de Corvette is een brug te ver. De bediening van de auto klopt. De slagen van de vijfbak zijn wat lang maar alles werkt redelijk licht en vanzelfsprekend. De linkerhendel aan de stuurkolom is even anders dan anders, net als het wat grote stuurwiel. Alleen de schaalverdeling van de klokken, mooi gehuisvest onder een chromen afdakje, is matig afleesbaar. Te klein, te priegelig. Het uitzicht rondom is redelijk, ondanks de stevige C-stijl. De zitpositie kun je als bestuurder helemaal goed instellen, dankzij een in diepte en hoogte verstelbaar stuur en een stoel die lekker laag kan. Wel is jammer dat de bediening van de rugleuningverstelling zo'n crime is. Die werkt niet traploos en de hendel is nagenoeg onbereikbaar. Maar wanneer we eenmaal hebben plaatsgenomen, zitten we heel volwaardig. Beter dan in een Hyundai i30.

Vast toereikend

Starten, lopen en gaan. Sommige Cruzes hebben een startknop. Wij draaien nog gewoon de contactsleutel om. De 141 pk's van de 1,8-liter hebben er zin in, maar algauw blijkt dat de trekkracht bij lage toeren er niet helemaal uitkomt. Maar dat viel waarschijnlijk vooral op omdat de Atlantische kustwegen van Noord-Spanje best heuvelachtig zijn. We verwachten dan ook dat deze motor voor Nederland wel toereikend is. Voor een hoogstaand motorraffinement ben je bij de Cruze echter aan het verkeerde adres. Uitblinken in gretigheid doet Chevrolets 'nieuwe' Ecotec-blok evenmin. Het is zeer gemiddeld allemaal, net zoals de Opel-motoren vroeger. En dan krijgen we in Santander bij de persconferentie nog het slechte nieuws over ons heen dat de nieuwe veelbelovende 1,4-liter turbomotor – downsizen volgens GM – geen plek gaat krijgen in de Cruze. Daar gaat GM geheid straks eind van dit jaar de nieuwe Astra mee verwennen.

Verder onderweg met de Cruze trakteert de auto ons ook nog eens op een vrij stoterige onderstelafstemming. Korte oneffenheden kan hij moeilijk aan. En dat doet afbreuk aan het algehele comfort dat op zich best goed is. Ook mag het onderstel nog wat stiller zijn. Het is het nieuwe platform, genaamd Delta, dat ook onder de nieuwe Astra moet komen. Het is niet hightech, McPherson voor en een torsie-as achter, maar het doet z'n werk verder goed. Sturen doet de Cruze vertrouwenwekkend. Het is een zorgeloos op de weg liggende auto die niet echt uitnodigt tot sportief sturen, maar zich keurig netjes gedraagt en dat ook blijft doen. Niets aan de hand.

Chevrolet schaamt zich er niet voor dat het vooral een merk is dat veel uitrusting voor weinig geldt biedt; value-for-money, dus. Wat heeft de auto allemaal te bieden? Om te beginnen een uitgebreide veiligheidsuitrusting met gordijnairbags en airbags in de voorstoelen. Verder een wegklapbare pedalenset, een roll-over sensor, ABS uiteraard en traction control op de duurste LT-versies. ESP is een optie, die Chevrolet overigens 'ESC' noemt, Eelectronic Stability Control. Op de LS en LT (de LE is de basis) zijn parkeersensoren achter standaard, de LT doet daar nog een regensensor bij. Automatisch inschakelende verlichting is ook standaard, lekker gemakkelijk. En een handbediende airco heb je altijd standaard als je gaat Cruze'en. En ook is elke Cruze standaard voorzien van een radio. De LT heeft ook een cd-speler en een usb-aansluiting. Navigatie is altijd meeruitrusting.

Geen uitblinker

Resumerend kunnen we melden dat de Cruze geen werelschokkende nieuwkomer is. Hij kijkt stoer de wereld in en het ontwerp van de compacte sedan is best geslaagd. Verder valt op dat de auto nergens echt tekortschiet. Maar ook nergens echt in uitblinkt. Behalve dan die eigenzinnige koets voor deze klasse. En als het gaat om waar voor je geld, kan hij de strijd met de Hyundai i30 en Kia Cee'd zeker aan. Maar de vraag blijft hoezeer GM zelf gelooft in de Cruze van Chevrolet. Want een moderne en 'groene' 1,4-liter turbomotor gaat dus aan de Cruze voorbij. En andere carrosserievormen staan evenmin op het programma. Terwijl Kia en Hyundai wel én hatchbacks én stationwagons aanbieden. Zodoende begint de nieuwe Chevrolet het gevecht om de straat al met een achterstand.

Toe maar: een zestrapsautomaat

We zijn ook nog een blokje om geweest met de Cruze diesel met nieuwe 6-trapsautomaat. Die voelt wat steviger aan, mede door het extra gewicht op de voorwielen. Daardoor is de besturing wel wat sterieler en is de auto sterker onderstuurd. Maar hij maakt het goed met lekker veel koppel onderin. De zestrapsautomaat schakelt zijdezacht maar wel erg traag. Al met al een fijne, zij het iets te relaxte aandrijflijn die wel past bij een sedan als de Cruze.

Video

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.