Cadillac STS 4.6 V8 Sport Luxury (2005)
Indrukwekkend
Niemand zal GM verwijten dat het voor de styling van de Cadillac STS heeft afgekeken bij andere merken. De koets heeft hoekige vormen, geaccentueerd door hoge verticale lichtunits. De Cadillac STS die we in deze test rijden, heeft een achtcilinder van 4.565 cc. De motor is voorzien van variabele kleptiming en levert 325 pk en 427 Nm koppel. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. Voor de sprint van nul naar honderd geeft Cadillac 6,2 seconden op. Maar de auto die wij testten, nam 7,2 seconden de tijd. Dat de V8 toch over formidabele sprintcapaciteiten beschikt, tonen de tussenacceleraties. De Cadillac sprint in 3,9 s van 50 naar 80; van 80 naar 120 noteerden we 5,3 s.
De STS 4.6 V8 reageert op de opdracht 'alles uit de kast' enthousiast, maar niet superbeschaafd. Als je er volgas vandoor gaat, dan zet de automatische vijfbak de auto met een schok in beweging. Daarna gedraagt hij zich stukken beschaafder. Indrukwekkend geluid maakt duidelijk dat de achtcilinder alle zeilen bijzet. Maar de Caddy is dan wel niet zo stil, dat wil allerminst zeggen dat hij een herriemaker is. Bij 120 km/h registreerde de meter in het interieur 65,8 decibel.
Vering en demping staan garant voor comfort. Maar de STS helt in bochten niet hinderlijk over. Het geheim schuilt in Magnetic Ride Control. In de vloeistof in de schokdempers zitten metaaldeeltjes die gemagnetiseerd worden als de rijomstandigheden veranderen en dan de vloeistof dikker maken. Op die manier wordt overhellen, duiken en deinen tegengegaan. Op de achtergrond waakt het een elektronische stabiliteitssysteem (ESP). De Amerikanen hebben rekening gehouden met de smaak van de Europese automobilist, want ze monteren een wat terughoudende stuurbekrachtiging.
Eucalyptushout
Natuurlijk in het interieur van de grote Amerikaan van stand: lederen bekleding en sierhout. Eucalyptushout in dit geval, op het stuur, de pookknop, de middenconsole, de deurgrepen en het dashboard. Een contrast daarmee vormen sommige kunststof onderdelen, die minder hoogwaardig aandoen. De Cadillac STS is natuurlijk in de verste verte ook geen basic auto. Zo geeft het aanraakscherm toegang tot een groot aantal functies: gegevens over de auto, navigatie en de bediening van de audio-installatie. De ruime, stevige en comfortabele stoelen voorin hebben ruime elektrische verstelmogelijkheden.
Het stuur is elektrisch in hoogte en lengte verstelbaar. Als je het portier opent, trekt het stuur van de Amerikaan zich terug en gaat de stoel naar achteren om meer ruimte te maken. Daarna nemen ze hun eerder ingestelde positie weer in. Instappen gaat zonder sleutel en starten doe je met een startknop. Mensen op de achterbank hebben voldoende beenruimte, maar niet zoveel als je zou verwachten bij een auto met een wielbasis van 2,96 m. Voor de hoofdruimte geldt hetzelfde; er is geen gebrek aan, maar het had meer mogen zijn. Achterpassagiers hebben hun eigen verwarming en ventilatie en ze kunnen hun bank zelfs elektrisch verwarmen. En wat de kofferruimte betreft; in het hoge zakelijke segment mag de sedan de dominante carrosserievariant zijn, de kofferbak moet toch niet al te duidelijk zichtbaar zijn. Daarom heeft ook de Cadillac STS een vrij kort kofferdeksel; wat het beladen er niet gemakkelijker op maakt. De Cadillac is ruim bedeeld met luxe; de fabrikant heeft ook veel werk gemaakt van actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Het is allemaal aanwezig.
Signalement
Merk | Cadillac |
---|---|
Model | STS 4.6 V8 Sport Luxury |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 84.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.565 cc |
Maximaal vermogen | 239 kW / 325 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 427 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.985 mm / 1.843 mm / 1.464 mm |
Wielbasis | 2.957 mm |
Massa leeg | 1.817 kg |
Banden | 235/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,8 s (fabrieksopgave: 6,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,3s |
Brandstofverbruik | 14,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 343 g/km |