AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Cadillac Escalade - De Auto-Immigratiedienst

Best lekker, dat ongeremde van deze enorme Amerikaanse SUV

36 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Treffende naam eigenlijk ‘Escalade’. ‘Escaleren’ is namelijk precies wat er gebeurt als je Amerikanen de ultieme SUV laat ontwerpen, al is de nieuwste Cadillac Escalade juist daarom zo bijzonder. In de serie ‘De Auto-Immigratiedienst’ gaan we op pad met nieuwe modellen die officieel niet leverbaar zijn in Nederland. We behandelen een zo gevarieerd mogelijk aanbod uit verschillende landen over de hele wereld. De grote vraag is echter telkens dezelfde: missen we hier iets aan?

Amerikanen en Europeanen hebben de nodige overeenkomsten, maar de verschillen vallen juist op autogebied sterk op. Daar waar we in Europa gewoon al gek genoeg vinden en de Volkswagen Tiguan al als een flinke bak wordt beschouwd, daar zijn Amerikanen wat, tja, ongeremder. Daarvan is de even enorme als opulente Cadillac Escalade in het huidige Amerikaanse auto-aanbod wellicht het beste voorbeeld. De Escalade is ultiem Amerikaans, maar toch wereldwijd bekend. Dat komt vooral door de grote rol die hij speelt en speelde in allerlei videoclips op MTV, waarbij vooral de hiphop-‘scene’ dit model omarmde.

Escalade heeft als grootste concurrent Lincoln Navigator

Daar stond de Escalade tegenover de auto die ook in de echte wereld zijn grootste rivaal is: de Lincoln Navigator. Het genre in kwestie is dat van de zelfs naar Amerikaanse normen grote SUV, maar dan in een luxe-jasje. Dat zit zo. Ford en GM baseren hun grootste SUV’s al sinds mensenheugenis op het chassis van de ‘fullsize’ pick-up in het gamma. Op basis van de Ford F-150 kennen we de Ford Expedition, die als basis dient voor de luxere en duurdere Navigator. Bij General Motors staat de Chevrolet Silverado zijn ladderchassis af aan de Chevrolets Tahoe (‘kort’) en Suburban (lang). De Cadillac-varianten van die modellen gaan als Escalade door het leven, de lange versie met de toevoeging ‘ESV’ (Escalade Stretched Vehicle). Als we spreken over ‘de Cadillac-varianten van’, dan mag je dat letterlijk nemen. De Escalade heeft altijd meer dan alleen zijn platform gedeeld met de soortgelijke modellen van Chevrolet en GMC, en is oneerbiedig gezegd een Tahoe of Suburban met een andere neus. Toch is er meer aan de hand.

Standaard Cadillac Escalade langer dan Range Rover

De huidige Escalade verscheen in 2020 en is nog lekker fris. Ons fotomodel is een exemplaar met de standaard wielbasis en lengte, maar aan lengte hebben we alsnog geen gebrek. Met 5,38 meter is zelfs een standaard Escalade al langer dan de lange variant van de nieuwste Range Rover, om maar eens een Europees alternatief te noemen. Hij is hoger en breder en heeft een vorm die typisch en uniek is voor Amerikaanse top-SUV’s. Dat is heel rechtlijnig, met een enorm hoge neus, een gigantische grille en een vrijwel verticale achterklep. Die klep laat zich net als bij veel BMW’s op twee manieren openen: alleen de ruit, of helemaal. Achterin gaat zelfs bij de reguliere uitvoering al een heel bruikbare hoeveelheid bagageruimte schuil, ook achter de derde zitrij.

Niet echt ruim

Toch kunnen we niet zeggen dat de ruimte echt optimaal wordt benut. Door de technische kenmerken van deze auto – motor in lengterichting en dat ladderchassis – zijn de modellen in dit segment niet per definitie ruimer dan de SUV’s die aan de buitenkant een maatje kleiner zijn, tenzij je de lange variant neemt. Evengoed vinden zeven personen een vrij riante plek in de Escalade, in de voor Amerikanen zo typerende 2-2-3- opstelling. Een driezitsbank achterin dus, waar alleen het uitzicht op de immens dikke C-stijl de pret enigszins bederft. De achterste zitrij kun je elektrisch omklappen, de middelste stoelen klappen handmatig, maar vrij eenvoudig naar voren. Tot nu toe is het allemaal nieuw voor Europeanen, maar onderscheidt de Escalade zich niet wezenlijk van een Tahoe.

Gigantisch touchscreen

Dat verandert als we nog een rij opschuiven, naar de voorstoelen dus. Escalade-rijders ondergaan het genot van een compleet eigen dashboard, met een veel hoogwaardiger en zelfs modernere uitstaling dan zijn ‘mindere’ broeders. Anno 2022 is het niet meer zo eenvoudig om je als autofabrikant te onderscheiden met beeldschermen, maar Cadillac kreeg het voor elkaar door het digitale instrumentarium ogenschijnlijk los te plaatsen vóór een gigantisch touchscreen, dat derhalve rechts en links achter die ‘klokkenwinkel’ vandaan piept. Zelfs links van het stuur is een klein aanraakscherm, waar onder meer informatie over ritten en verbruik (niet schrikken!) oproepbaar is. Heel handig. De rest van de digitale om­geving werkt al even snel en logisch. De bediening gaat via aanraking óf met een handige draaiknop. Bovendien ziet het er gelikt uit, die glimmende schermcombinatie. Samen met het donkere hout en de vele fraaie details levert het zowaar een echte premium-beleving op in de Escalade, die verder keurig is afgewerkt. Kijken we beter, dan zien we toch nog wat Chevrolet-invloeden terug. Zo lijken de schakelaars aan de stuurkolom en de knoppen voor de raam­bediening wél regelrecht afkomstig uit de Tahoe, waar ze ongetwijfeld beter in het totaalplaatje passen.

Over passen gesproken: dat doet de Escalade op de smalle Nederlandse wegen maar nét. Voor de fotografie krijgen we hem zowaar een parkeergarage in, maar dat vergt nogal wat gemanoeuvreer. Op de snelweg voelt de Escalade zich meer in zijn element. Vergis je niet, een terreinbeul is dit absoluut niet. Vierwielaandrijving kan, maar is meer bedoeld voor extra grip in de sneeuw en op een incidenteel grindpad. Dit is primair een auto voor de lange afstand, waarbij de inzittenden in alle rust en comfort nog net niet in slaap worden gesust. Luchtvering is in het geval van de Escalade verantwoordelijk voor het gerief. Die houdt de 2.700 kg zware auto goed in bedwang en maakt hem daadwerkelijk erg comfortabel, al werkt het niet zo verfijnd als bij een Range Rover. De besturing is indirect, maar biedt nog best wat tegendruk. Typisch Amerikaans is dat de rem wat meer kracht vergt dan we in Europa gewend zijn, al remt hij uiteindelijk prima. Versnellen gaat trouwens zonder problemen. Wat heet: met 462 pk is de Escalade feitelijk gewoon snel, al voelen we bijzonder weinig behoefte om hem vaak op zijn staart te trappen.

6.2 V8 standaard

De 6,2-liter V8 op benzine is de standaard­motor voor deze auto, die er zowaar ook als (zescilinder) diesel en sinds kort als nog veel snellere V-series is. Allemaal niet nodig, want deze 6.2 past bij hem als cheddar op een hamburger. Van de tien versnellingen van de zijdezachte automaat lijkt minstens de helft overbodig, want de Cadillac gaat er ongeacht het toerental soepel en vlot vandoor. Dat gaat op een heerlijk overdadige manier die we in Europa eigenlijk niet meer kennen, en het wordt begeleid door een roffel die bijna onhoorbaar en toch krachtig is. Best lekker, dat ongeremde.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
erce
erce
  • 2
Tja, ik heb in december een Chevrolet Tahoe gehuurd toen ik in Michigan was. Enorm grote en ruime auto, maar maakt op geen enkel vlak zijn gave uiterlijk waar. Grote V8, maar bijzonder lui. Van binnen lijkt het een prima interieur, maar het voelt allemaal net niet. Werkelijk niets voelt echt premium bij de Tahoe en dat zal bij de Escalade wellicht iets beter zijn, maar het blijft zonde dat ze er in Amerika net niet even wat harder aan trekken. Want qua uiterlijk vind ik het geweldige bakken.
VrijNederland
VrijNederland
  • 2
Echt lui zijn ze absoluut niet hoor, je hebt er alleen geen erg in. Totdat je een bocht tegenkomt of vol in de ankers, dan besef je dat je in een luxe vrachtwagen rijd.
En als ze het electrisch maken, tja dan heb je je groot rijbewijs nodig, met alle beperkingen van dien.
Maar een top reiswagen voor de lange afstand.
Gewijzigd door auteur
De Dude
De Dude
  • 4
@Erce zelfde ervaring hier maar dan in een verlengde suburban. Die luie v8 is meer dan prima voor de Amerikaanse wegen, verkeer en Max snelheid. Heerlijk ding maar qua fuel consumption niet meer van deze tijd.
Gewijzigd door auteur
StalenSnuitje
StalenSnuitje
  • 0
"Premium" lijkt me ook nooit het doel van een Tahoe (of Chevy in het algemeen). De afmetingen en het motorvermogen van een instap-GLS voor tweederde van de prijs ($54000 vs $81000 MSRP), dat moet ergens in terugkomen hè?
PNW Yukon
PNW Yukon
  • 0
De Tahoe komt standard met een 5.3 liter V8. Zelf heb ik ervaring met 2 Yukon's, een standard versie met de 5.3L en een Denali met de 6.2L. Groot verschil in gas response, en wat een geluid ;-). De Denali zal nooit een race monster worden, niet voor gemaakt. Wel een fantastische reis bak voor in de VS. Totaal ongeschikt voor NL.
Appie Manta
Appie Manta
  • 0
Tahoe is ook geen premium dat is gewoon een Chevrolet.
De V8 is niet bedoeld om er een raceauto van te maken, die (en zijn 400+ pk's) zijn er alleen maar om de onzinnig grote en zware dinosaurus van zijn plaats te kunnen krijgen
Fully Charged
Fully Charged
  • 6
Primitief, lomp, zwaar, groot, onzuinig. Past niet echt in Europa, lekker aan de overkant van de plas laten.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 3
Lomp ,zwaar, onzuinig, en groot ( en Europees:!!!) → BMW IX / I7 , Mercedes EQ modellen,
Boormasjien
Boormasjien
  • 2
Inderdaad, belachelijk onnodig grote bakken. Gelukkig heeft deze wel een echte motor.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 1
Vette bak, die zich eigenlijk goed leent voor elektrificatie. Het zou dan een mooie concurrent zijn voor de Hongqi E-HS 9
Frenkie RS
Frenkie RS
  • 8
Zoiets zou hier zelden verkocht worden. Snap het, maar wel erg jammer. Wat een gave bak zeg. Dikke 10 van mij. ?
louisz
louisz
  • 0
Een volledig zwarte auto (zowel van binnen als van buiten) in een donkere parkeergarage filmen, en als die dan toch buiten komt wordt hij in het schemerduister gefilmd: daar zal allemaal vast een gedachte achter zitten, maar welke?
Two Plugs
Two Plugs
  • 5
Zo fout dat ie leuk wordt. In deze tijd van overgehypt milieubewustzijn krijg ik steeds meer waardering voor dit soort foute mastodonten waar het gewicht nog puur en eerlijk staal is in plaats van een batterij foute lithium-ion accu's.
Anoniem
Anoniem
  • 5
2700 kilootjes schoon aan de haak. Brandstof tankje van 108 liter, gemiddeld verbruik 14 litertjes per 100 km waar je dan iets van 750 km mee ver komt. Met een pompcapaciteit van 25 liter per minuut ben je dan toch al snel 4 minuten aan het tanken, exclusief wachten om af te rekenen.
Omgerekend 140 kWh per 100 km, ongeveer 6 keer het energieverbruik van een Model X. Wat was er ook alweer fout aan lithium?
Gewijzigd door auteur
Jean Kloodt
Jean Kloodt
  • 0
Lithium heeft alleen zin als je lijdt aan een manisch-depressieve stoornis, depressie of clusterhoofdpijn. Geen nood, het zit over een paar jaar gewoon in het drinkwater door al die batterijen.
Gewijzigd door auteur
Zweeds en Traag
Zweeds en Traag
  • 0
"overgehypt milieubewustzijn"
Een verre voorouder van jou heeft zich vast boosgemaakt om het "overgehypt meteorietbewustzijn."
Maar goed, egoïsme is een sport en jij gaat voor de hoofdprijs.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Héérlijk✔❗?, en Geweldig✔❗?. Echt schitterend mooi interieur geworden met die OLED-schermen. En de Lincoln Navigator en de Jeep Grand Cherokee zijn ook Geweldige Fantastische Meesterwerken net zoals deze. Voor mij lastig kiezen tussen deze 3 heerlijke en geweldige Kings Of The Road bolides op dit gebied.
Boormasjien
Boormasjien
  • 2
Oppassen Jan, je wordt zo aan de schandpaal genageld door de EVangelisten ?
Jean Kloodt
Jean Kloodt
  • 0
Helaas zijn veel EVangelisten geradicaliseerd. ?
Gewijzigd door auteur
verlichting2
verlichting2
  • 3
Zag het gemiddelde verbruik staan in een shot in het filmpje: 37 liter op 100 km. Dat is nog geen 1 op 3....pff. Niks voor mij. En ik hou ook al niet van de anti-kleur zwart. Wat een grafbak.
v d Heyden
v d Heyden
  • 1
Fantastische auto !! En gezien het gewicht en de motorinhoud valt een makkelijk haalbaar verbruik van gemiddeld 1 op 6 nog wel mee. Heerlijke reisauto, prima trekauto, je merkt niet dat er een aanhanger met ruim 3 ton achter hangt. Ik zou persoonlijke niet voor zwart kiezen, in het wit of rood-metallic vind ik de auto chiquer. En dan wel met de electrische treeplanken, die horen er eigenlijk standaard op. Ik ben nou eenmaal een liefhebber van American Iron en het geluid van een heerlijke V8.
Gewijzigd door auteur
Anoniem
Anoniem
  • 4
Hierboven op basis van de fabrieksgegevens een berekening gemaakt, dit verbruik zal wel wat realistischer zijn in het Nederlandse verkeer.
Zet de verontwaardiging van sommigen bij een zware EV in perspectief. ?
De Dude
De Dude
  • 3
@thefonz haha ja mooi is dat he.
JL86
JL86
  • 0
Als ik in Amerika had gewoond dan stond er eentje op de oprit, naast een mooie muscle car. Maar ik ben blij dat ik er niet woon en in Zwitserland woon. Als ik weer in deze klasse zou winkelen dan ga ik altijd voor de Range Rover Sport. Groot genoeg en luxer.
De Pijp
De Pijp
  • 5
Het gebeurt maar heel zelden, maar soms ben ik blij met onze fiscale systeem. Dit is zo’n moment.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 1
Je bedoelt dat fiscale systeem dat er voor zorgt dat op een Range Rover PHEV van 200k euro’s minder BPM zit dan op een Kia Picanto..? Waha! Zodra er een plugin Escalade komt zul je ze hier gaan zien, met dank aan ons fiscale ‘systeem’…
De Pijp
De Pijp
  • 0
Nee, dat bedoel ik hier eigenlijk niet…
Vette Z06
Vette Z06
  • 2
Ik vindt dit ook Geweldig, maar dan niet dit kleintje maar dan de lange versie.
Apart is dat je ipv van de klokkenwinkel voor je neus het live beeld van de voorste camera kan weergeven dit in combinatie met navigatie en augmented reality.
Deze Cadillac zit boordevol snufjes die helaas hier niet getoond worden.
Gewijzigd door auteur
PH039
PH039
  • 0
Die past goed bij mijn ego: groot en lomp ?
Sjors999
Sjors999
  • 3
Hier zou geen BPM op moeten maar een gevangenisstraf.
10001
10001
  • 1
Waarschijnlijk tegen de verwachting van de regelmatige forumbezoeker in vind ik dit fantastisch. Wel liefst met elektrische aandrijflijn. Is toch een heerlijke reisbak.
donkerblauwmetallic
donkerblauwmetallic
  • 1
Als Ben van Beurden in een BMW X7 rijdt, mogen zijn collega's van EXXON en BP van mij best in zo een Escalade rijden.....
PartEV1958
PartEV1958
  • 0
Sorry : Maar dit gaat nergens over . Rijd 37 ltr op 100km ,kan /past niet is Hollandse parkeervakken of garages . Kortom laat lekker daar in Amerika.
rene 1544957
rene 1544957
  • 2
Ik ben 6 jaar met een Tahoe gereden en heb in Nederland (en andere Europese landen nooit problemen ervaren met rijden of parkeren. Ja, hij is hoger en breder dan de Europese of Aziatische SUV tjes. dus je moet wat zorgvuldiger sturen. Maar het lukt altijd en het is, in tegenstelling tot de Range Rover, een super betrouwbare auto. De enige auto waarvan ik al spijt heb gehad dat ik hem verkocht toen ik hem de straat uit zag rijden.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum