Cadillac CTS Coupé
Een beetje vreemd, wel lekker
- Marco Gorter
- Eerste rijtest
De CTS is van zichzelf al 'n opvallende verschijning, maar de Coupé is een regelrechte koppendraaier. Of-ie mooi is, is natuurlijk subjectief, maar hij oogt in ieder geval lekker dik. Met z'n hoog opgetrokken schouders en scherpe neus heeft de CTS Coupé ontegenzeglijk iets dreigends, hier staat een serieuze auto. Trek het aanzienlijke portier open en je vindt een interieur dat grotendeels bekend is uit de minder spannende Sedan en Wagon. Grappige details zijn de knoppen waarmee je de portieren opent, geen lompe hendels maar een soort Playstation-buttons.
Afgezien van de eerder genoemde CTS-V, heb je als potentiële CTS Coupé-rijder niet veel te kiezen. De enige motor is een 3,6-liter grote V6 die 311 pk opbrengt. Naar wens kan die de achterwielen aandrijven via een handgeschakelde zesbak of een automaat met evenveel verzetten. Vierwielaandrijving is ook mogelijk, dan zit je wel vast aan een automaat.
Net iets meer
Wij reden met de achterwielaangedreven versie met automaat en die laatste weet niet heel erg te enthousiasmeren. Zoals we eerder ondervonden in de Wagon, is de transmissie aan de trage kant en is-ie het lang niet altijd eens met de bestuurder over het te kiezen verzet. Gelukkig kun je ook schakelen met flippertjes achter het stuur. Over de motor zijn we beter te spreken, dat is een krachtige en beschaafde machine die bij normaal rijgedrag stilletjes op de achtergrond blijft, en bij vollast een mooie brul ten gehore brengt.
Omdat we al gereden hebben met de CTS Wagon komt het rijgedrag ons bekend voor. Door een vergrootte spoorbreedte stuurt de Coupé nog net wat strakker. Aan de wegligging ligt het niet, die is net als bij de Wagon en Sedan goed in orde, maar toch verwacht je van zo'n spectaculair ogend model net iets meer. Door de lichte besturing gaat bovendien ook nog een flink stuk gevoel met de auto verloren. Je kunt best hard hoeken met de Coupé, maar het echte rijplezier blijft helaas een beetje uit. Toch is de CTS Coupé allesbehalve een teleurstelling. Door het goed op z'n taak berekende onderstel is lekker rustig rondtoeren ook iets waarvoor de CTS Coupé zich uitstekend leent. Klein minpuntje is de prijsstelling. Wil je er een, dan moet je minimaal € 79.600 meenemen. Wil je een handbak, dan ben je meer kwijt, vanwege de hogere uitstoot begint de prijs daarvan pas bij € 84.210. Dan is zelfs de versie metvierwielaandrijving en automaat nog goedkoper, die kost € 82.630. Daar staat wel wat tegenover in de vorm van uitrusting. Leren bekleding, navigatiesysteem, elektrische stoelen, xenonverlichting en keyless entry is standaard aanwezig. Wil je bij de concurrentie een dergelijk uitgeruste auto dan ben je minimaal eenzelfde bedrag kwijt. Maar een prijspakker is de CTS Coupé beslist niet.
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.