Cadillac ATS 2.0 T Elegance (2013)
Turbo-cowboy
Cadillac bleef lang trouw aan de oude principes van log, groot en comfortabel. Totdat het merk doorkreeg dat het was verworden tot een cowboy in het ruimtevaarttijdperk: hopeloos ouderwets. Alles moest anders. Dat begon met de in 2002 geïntroduceerde CTS, die de 'Art and Science'-designtaal aan de wereld toonde. Nu schotelen de Amerikanen ons de ATS voor. Die voert de designtaal nog wat extremer door en ziet er daardoor een tikkie buitenaards uit. Een space-cowboy, als het ware. De echte liefhebber herkent er desondanks wel een Cadillac in. De rechtopstaande achterlichten zijn typerend voor het merk, en ook de grille is historisch verantwoord. De Amerikanen maken er geen geheim van dat de BMW 3-serie model stond bij de ontwikkeling van de ATS. En dat voel je al meteen bij het wegrijden, want deze Cadillac is ronduit stevig. Oké, sturen gaat ietwat licht, maar heel direct en zowaar met gevoel. De combinatie van achterwielaandrijving en een sperdifferentieel maakt de auto een feestje voor de sportieve bestuurder. De grip is uitstekend; zelfs in lange doordraaiers op hoge snelheid blijft de auto stabiel. Wie hem provoceert en het ESP uitzet, kan echter prachtige glijders maken.
Lekker krachtig
Onder de motorkap van de ATS huist geen dikke V8, maar een 2,0-liter viercilinder. Dankzij een turbo schopt die het dan wel tot een respectabele 276 pk. De motor is echt lekker krachtig, maar ook een beetje zenuwachtig en je hoort hem nadrukkelijk. De viercilinder is zeker in hogere versnellingen brommerig bij lage toerentallen. Aan de andere kant: eenmaal voorbij de 1.500 toeren per minuut sleurt de viercilinder er met volle overgave aan. Je komt eigenlijk nooit vermogen tekort en mocht je toch meer willen, dan is het bepaald geen straf om met de strakke zesbak in de weer te gaan. Het enige kritiekpuntje dat we hebben, is dat de bak een beetje haakt. Bij snel schakelwerk werkt-ie daardoor nog wel eens tegen.
Gezien de prestaties van de ATS valt het verbruik van 1 op 10,6 mee. De bestuurder wordt in de watten gelegd. Alles is aanwezig: van een uitgebreid navigatie-multimediasysteem tot elektrisch verstelbare, verwarmbare en met leer beklede zetels. Het navigatiescherm en de achteruitrijcamera maken deel uit van het Cadillac Cue-systeem, dat allerhande functies biedt die met het touchscreen te bedienen zijn. Op zich werkt het goed, maar er zijn snellere systemen en soms pikt het grote touchscreen helemáál niet op wat je wilt.
Datzelfde euvel kent ook de bediening van de airco en de radio. Origineel is de bediening zeker, maar de uitwerking is voor verbetering vatbaar. De sfeer aan boord van de ATS knapt er wel van op; alles ziet er echt gelikt uit. Dat neemt niet weg dat een aantal details minder fijn is afgewerkt. Het instrumentarium is vrij grof van opzet en de overkapping ervan lijkt niet helemaal goed vast te zitten. Je krijgt wel het rijke gevoel dat je van een Cadillac verwacht, maar dan in een modern jasje.
Oordeel
Wie wil opvallen, heeft aan deze ATS een prima auto. Hij heeft een fijne, krachtige viercilinder aan boord, rijdt prima en is royaal uitgerust.
Signalement
Merk | Cadillac |
---|---|
Model | ATS 2.0 T Elegance |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 52.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 203 kW / 276 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 353 Nm bij 1.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.644 mm / 1.805 mm / 1.427 mm |
Wielbasis | 2.775 mm |
Massa leeg | 1.559 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s (fabrieksopgave: 6,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,9 s / 4,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,2 s / 6,8 s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 199 g/km |
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.