BYD Seal AWD vs RWD: is 5 mille goed besteed?
Een-tweetje
Sinds enige tijd hebben we een BYD Seal in onze duurteststal. Bescheiden als we zijn, kozen we voor de goedkoopste uitvoering, de Design met achterwielaandrijving en 230 kW. Hadden we vijf mille meer uitgegeven, dan hadden we de topuitvoering met 390 kW op de vier wielen gereden. Een of twee motoren: dat roept om de vraag: zijn die vijfduizend euro meerprijs voor de BYD Seal AWD het uitgeven waard?
Door de transitie krijgen we de afgelopen jaren een stortvloed aan nieuwe automerken over ons heen, in verreweg de meeste gevallen uit China. Dat klinkt dramatischer dan het is, want van het overgrote deel van die merken kun je legitieme vraagtekens stellen bij de overlevingskansen op de langere termijn. Prachtige showrooms vol fonkelende koetsen vullen nog geen Nederlandse wegen. Maar wie deze ontwikkelingen een beetje volgt, zal moeten toegeven dat als er één Chinese nieuwkomer is die hard op weg is een blijvertje te worden, dat BYD moet zijn. Afgelopen jaar maakten we in onze duurtestvloot uitgebreid kennis met de Dolphin en inmiddels heeft die plaats gemaakt voor een van zijn grotere broers, de Seal. Wij rijden deze D-segment sedan in de Design RWD-uitvoering. Die heeft een enkele motor op de achteras, maar wie de Excellence AWD kiest, krijgt er nog een tweede motor bij die de voorwielen aandrijft. De grote vraag van vandaag is of die vijf mille duurdere variant zijn meerprijs waarmaakt.

BYD Seal RWD
Prettig doseerbaar
Wanneer je een tijdje met de RWD op weg bent, bekruipt je het gevoel dat die AWD onnodig is. In elk geval als het om prestaties gaat, want de lichtst gemotoriseerde Seal is al behoorlijk rap. De gasrespons is levendig en alert, maar absoluut niet nerveus en daardoor prettig doseerbaar. Dat geldt voor standje Comfort, maar zelfs in Eco kom je niet gauw tekort. In Sport wordt de Seal bijterig en dan kun je behoorlijke sprints trekken. Toch is hij in Sport niet sportief, maar dat ligt vooral aan het onderstel. Het is met zijn 2.130 kg rijklaar geen lichte auto en de vering en demping krijgen het daardoor flink voor hun kiezen. Het is vooral de demping die daar moeite mee heeft, waardoor de auto op matig wegdek nogal na deint.
Ziehier een argument om voor de AWD te kiezen, want die is voorzien van FSD, wat staat voor frequency selective damping. Dat is BYD’s interpretatie van adaptieve schokdempers, waarbij de druk varieert afhankelijk van de interval van de oneffenheden. Het maakt de Seal niet meteen tot een strak aanvoelende auto, maar de verbetering ten opzichte van de conventionele dempers van de RWD is zeker merkbaar.
Extra motor
Komt de RWD al niks tekort, de AWD heeft naast dezelfde synchroonmotor op de achteras een asynchroonmotor die de voorwielen aandrijft. Dat levert een systeemvermogen op van 390 kW (530 pk) en een koppel van 670 Nm. Dat zijn cijfers waarmee de Seal zich in het hogere echelon van de elektrische sedans mag bewegen. Nodig? Leuk? Nou! De AWD komt als een razende van zijn plek en is op alle snelheden erg reactief. Je krijgt steeds geweldige tussensprints en als je dat zou willen (maar dat wil je natuurlijk niet, al was het maar uit piëteit met je onwetende tegenliggers) zou je bloedstollende inhaalmanoeuvres kunnen doen.
Een praktischer voordeel van de extra motor zit hem in de mate van regeneratie bij gas los. Die schiet bij beide Seals tekort. Hij is slechts in twee standen in te stellen, maar zelfs de hoogste voldoet bij lange na niet om volledig one pedal te driven. De motor voorin is weliswaar asynchroon, wat minder sterk regenereert, maar toch is het verschil met de AWD merkbaar. Dat is niet alleen gevoel, je ziet het ook op de krachtmeter in het dashboard, die het teruggegeven vermogen toont en in de RWD doorgaans wat hoger uitslaat.

BYD Seal AWD
Vehicle to load
Over het dashboard gesproken: een aardige extra in de Excellent-uitvoering is het head up-display. Een ander opvallend verschil tussen de RWD en de AWD is dat laatstgenoemde is uitgerust met V2L (vehicle to load). Middels een aparte, meegeleverde stekker kun je vanuit de accu van de auto externe apparaten van elektriciteit voorzien met een maximumvermogen van 3.300 Watt. Dat kan een nuttige gimmick zijn wanneer je er met een caravan op uit gaat, en dan is de AWD sowieso de betere keuze, omdat die met 1.500 kg geremd tweemaal zoveel mag trekken als de RWD.
Hoewel beide uitvoeringen uiterlijk vrijwel identiek zijn, inclusief dezelfde wielen, is er voor de fanatieke autospotter toch een kleine houvast. Achterop de AWD zit een ietwat misleidend typeplaatje. 3.6 S glimt het je toe en dan zou je zomaar een dikke 3,6-liter V6 Sport kunnen vermoeden. Nee, het staat voor de acceleratietijd van de auto.
Nieuwe instapper BYD Seal
Voor het overige zijn de Design en de Excellence AWD krek eender. Beide zijn standaard riant uitgerust met onder meer 19-inch wielen, elektrisch bedienbare achterklep, panoramadak met opvouwbaar zonnescherm, donker glas achter, leren bekleding, NFC (waarmee je je smartphone als sleutel kunt gebruiken), stoelverwarming en -ventilatie voor, 360 graden camera en bijna alle denkbare ADAS.

BYD Seal AWD
Is dat allemaal overdreven voor jouw bescheiden inborst? Net voor het ter perse gaan van dit verhaal bereikte ons het nieuws dat BYD een derde uitvoering aan het gamma heeft toegevoegd, aan de onderkant. Deze gaat als Comfort door het leven en kost met € 41.690 acht mille minder dan de Design. De belangrijkste verschillen zijn 18 in plaats van 19-inch wielen, geen donkere glas achter, kunst- in plaats van echt leer en de stoelverstelling is wat minder uitgebreid. Technisch gezien moet je het stellen met 110 kW DC in plaats van 150 kW en 170 kW (231 pk) motorvermogen, maar wel 380 Nm tegenover de 360 in de Design. Tenslotte meet de accu 61,4 kWh, goed voor 460 km WLTP.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

BYD Seal
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Tesla Model 3-rijder Jasper over BYD Seal: 'Geen tegenvaller, maar ik laat de 3 er niet voor staan
Elektrisch topmodel DS N°8 wordt duizenden euro's goedkoper
Praktijkervaring Mercedes-Benz EQS: maakt hij het waar?
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.