BMW X3

Klaar voor de strijd

BMW X3
BMW X3BMW X3BMW X3BMW X3BMW X3
AutoWeek 38 2006
AutoWeek 38 2006

Je leest het in AutoWeek 38 2006

De succesvolle BMW X3 maakte tot nu toe onbekommerd de dienst uit in zijn klasse, maar aartsrivalen Audi, Mercedes-Benz en Volvo staan te popelen om ook een graantje mee te pikken in het segment van de premium compacte SUV's. Daarom geeft BMW zijn X3 nu een lichte make-over, waarbij met name het motorenaanbod en de ondersteltechniek op de schop gingen.

De onbekommerde jeugd van de X3 is voorbij; bij Audi en Mercedes-Benz staan modellen in de startblokken die BMW's melkkoe in het vizier hebben, bij Volvo wordt achter de schermen hard gewerkt aan een 'kleintje XC90', en bij Land Rover hebben ze de BMW X3 als blauwdruk gebruikt qua marktpositie. Tijd voor maatregelen dus, want BMW laat zich de kaas natuurlijk niet zomaar van het brood eten. Daarom krijgt de X3, die nog tot 2010 mee moet in deze vorm, nu een omvangrijke make-over. Zoals het de Bayerische Motoren Werke betaamt, vinden de grootste veranderingen onder de motorkap plaats. Van de zes aangeboden motoren zijn er drie nieuw voor de X3. Aan de basis van het programma staan nog altijd de tweeliter viercilinder benzinemotor met 150 pk en een even sterke zelfontbrander en ook de drieliter dieselmotor met 218 pk bleef onaangetast, maar de andere drie zes-in-lijn motoren zijn nieuw. Bij de benzinemotoren doet de uit andere modellen bekende 2,5 liter met 218 pk zijn intrede, en daarboven vinden we de drieliter zespitter van de nieuwe generatie met technieken als Bi-Vanos (variabele nokkenassturing) en Valvetronic, waarbij de kleppen variabel bediend worden. Voor de X3 kreeg de 3,0-litermotor er nog een paar pk bij, wat het totaal op een voor dit type motor indrukwekkende 272 pk brengt.

Oliestoker

Het door ons gereden topmodel heeft, en dat is voor het eerst bij BMW, een oliestoker onder de kap liggen. Daar vinden we namelijk de uit de BMW 535d bekende drieliter dieselmotor met variabele dubbele turbo. Daarbij zorgt een klein schoepenrad ervoor dat de motor snel op gang komt bij lage toerentallen, en de grote turbo neemt vervolgens bij hogere toeren naadloos het werk over, en zorgt voor een hoog vermogen. In het vooronder van de X3 ligt een doorontwikkelde versie van de drieliter twinturbo-motor. Zo is het cilinderblok nu uit aluminium in plaats van gietijzer opgetrokken (dat scheelt 20 kg gewicht), levert hij nu 286 in plaats van 272 pk en wordt het koppel van 580 Nm nu al bij 1.750 omwentelingen geleverd. De nieuwe dieselmotor is standaard gekoppeld aan een zestrapsautomaat, die voor de andere zescilinder modellen als optie leverbaar is. De Beierse koppelbeul sleurt de bijna 2.000 kg zware SUV in slechts 6,6 seconden naar de 100 km/h, en laat de X3 doordraven tot 240 km/h. Prestaties op sportwagenniveau, dus. Tijdens het rijden heb je dan ook nauwelijks door dat je met een zelfontbrander op pad bent. De donkere brom die de dubbele uitlaat verlaat, wordt nooit storend. Bovendien levert de zespitter lekker veel koppel, nagenoeg vanaf stationair toerental, en blijft dat doen tot het voor een diesel relatief hoge toerental van 5.000 tpm. Nergens valt een turbogat te bespeuren en de omschakeling van de kleine naar de grote turbo verloopt naadloos. Wat vooral indruk maakt, is de snelheid waarmee de toch niet bepaald lichte X3 elke keer weer naar de horizon wordt gesleurd. Het is een aparte ervaring om met een zware terreinwagen met dieselmotor een Porsche Boxster eruit te trekken bij een stoplichtsprint! En de voorwaartse drang blijft ook bij snelheden boven de 200 km/h op de autobahn bestaan. De top van 240 km/h is snel bereikt. Tijdens de testrit schommelt het verbruik rond de 1 op 10, wat gezien de prestaties beslist netjes genoemd mag worden, hoewel het voor een diesel natuurlijk ook weer niet echt zuinig is.

Chiquer

De buitenkant van de X3 is behoedzaam opgefrist. Het grootste kritiekpunt op de X3, de goedkoop ogende zwarte bumpers, is ondervangen door die nu grotendeels in carrosseriekleur uit te voeren. De nieren in de neus zijn ook een stuk breder geworden, en de mistlampen zijn verder naar buiten geplaatst. Door de maatregelen doet de X3 nu sterker aan de X5 denken, die binnenkort wordt vervangen door een nieuw model. Doordat die wat hoger in de markt gezet wordt, mag de X3 kennelijk ook wat chiquer overkomen. Aan de zijkant zien we nieuwe 17-inch wielen, de X3 3.0sd staat standaard op 18 inch. Ook aan de achterkant worden de bumpers voortaan meegespoten en de achterlichten zijn wat anders van vorm. Het interieur van de X3 is eveneens op detail bijgepunt. Tot nu toe oogden de toegepaste plastics van het dashboard wat goedkoop, maar BMW past nu hoogwaardiger materialen toe. Verder wordt het dash nu voorzien van sierstrips, voor een wat chiquere uitstraling. De opbergtassen in de portieren zijn vervangen door kaartenvakken. Het vierspaaks stuur is vervangen door een exemplaar met drie spaken. Het oogt allemaal net even wat fraaier; het binnenste van de X3 voldoet nu geheel aan de BMW-normen.

Sportcombi

Rijden doet de X3 als vanouds, en dat is een goede zaak. Hij laat zich als een sportcombi door de bochten jagen. Dat is mede te danken aan de 4x4-techniek, die onder normale omstandigheden 60 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen stuurt. Zodoende rijdt de X3 ook enigszins als een achterwielaandrijver. De rijdynamiek van de X3 is briljant als vanouds. De overhelneiging is voor zo'n zware SUV opvallend gering, en de wegligging is top. De X3 doet veel handzamer aan dan zijn gewicht doet vermoeden. Het strakke weggedrag heeft echter wel een keerzijde; de vering is aan de straffe kant. Lange glooiingen worden keurig weggewerkt, maar korte oneffenheden gaan niet onopgemerkt aan de inzittenden voorbij. Voortaan zijn de stabiliteitsregeling (DSC), de xDrive-aandrijving en het motormanagement via het elektronische brein nauw met elkaar verbonden, waardoor ze beter samenwerken. Verder is de X3 voorzien van een 'dynamische tractiecontrole' (DTC). Met een druk op een knop schakel je dat systeem in, en dan staat de stabiliteitsregeling hogere bochtsnelheden en zelfs lichte drifts toe voordat het ingrijpt. Op asfalt voelt de X3 zich nog altijd het beste thuis, maar een kort uitstapje in het terrein laat zien dat de BMW ook offroad nog aardig wat in huis heeft, hoewel hij geen sperdifferentieel of een lage gearing heeft. Maar de elektronica helpt een flink handje mee. Indien nodig, kan 100 procent van het vermogen naar één as worden doorgegeven en als een wiel in de lucht bungelt, gaat de aandrijfkracht automatisch naar het tegenover gegestelde wiel. Bovendien heeft de X3 een afdalingsregeling (HDC) en voortaan ook een hellingsrem, waardoor de auto 1,5 seconden stil blijft staan als je de rem op een helling loslaat. Hoewel maar weinig X3-bezitters de blubber zullen opzoeken, als dat al gebeurt, geeft de 4x4-techniek toch een veilig gevoel.

Strijdtoneel

De vernieuwde X3 is per direct leverbaar, met een vanafprijs van € 45.600. Daarvoor krijg je dan de tweeliter benzinemotor met 150 pk, wat voor de zware X3 niet overbemeten is. De door ons gereden 3.0sd is met € 68.900 een flink stukje duurder dan die versie, maar dan heb je ook wel een beul van een motor onder de kap. De inmiddels bekende nieuwe zescilinder benzinemotoren zijn evenmin te versmaden. Tel daar een uitstekend onderstel, een fijne transmissies en een ruim interieur bij op, en je hebt een prima totaalpakket. De X3 gaat goed gewapend het strijdtoneel op. Laat de concurrentie maar komen!

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum