BMW M6 (2005)

Germaanse god

BMW M6
De BMW M6 is op dezelfde techniek geschoeid als de vierdeurs M5 en heeft dus een fenomenale 507 pk! Dit is een echte rijdersauto. Niet alleen de motor, maar ook het onderstel van de M6 zorgt voor grote snelheidssensatie. De M6 is uitstekend gereedschap voor wie echt gek wil doen.

In de M6 is de achterbank klein, moeilijk toegankelijk en bovendien zorgt de zwarte dakbekleding voor een claustrofobisch sfeertje. Genoeg gezeurd over de ruimte achterin. Dit is een echte rijdersauto en daarin heb je op de achterbank niets te zoeken.
De M6 is net als de M5 voorzien van de nieuwe zeventraps SMG (Sequentielles M Getriebe, ofwel sequentiële M-bak) en die mechaniek is een verhaal op zichzelf. De verzetten zijn afgestemd op de koppelkromme van de V10, bovendien claimt BMW een schakeling die 20 procent sneller verloopt dan met de vorige generatie SMG-bakken. Duw de pook een tikje naar voren en de M6 schakelt op, een tikje naar achteren is terugschakelen. Maar veel praktischer - en leuker - is het om de flippers aan het stuur te gebruiken. De SMG-bak is geen automaat, maar in feite een handbak met hydraulische bediening. Een technisch detail, maar het kan je niet ontgaan wanneer je juist uit een conventionele automaat bent gestapt. Schakelen in de M6 gaat gepaard met een zware 'klonk!' vanuit 't vooronder en in je rug. De kracht van die klap is overigens afhankelijk van de instelling van de versnellingsbak. Er is keuze uit elf standen. Een koppelomvormer, een component die in conventionele automaten een stuk vermogen opslokt, ontbreekt in de SMG-transmissie.


Genieten
Terugschakelen bij 4.500 à 5.000 toeren is een feest voor de oren. De M6 geeft een dot tussengas om ervoor te zorgen dat hij het juiste toerental heeft voor het lagere verzet. En van het geluid van tussengas bij een V10 blijf je genieten. De M6 is geen auto voor luie chauffeurs, want met zeven verzetten blijf je schakelen. Wie daar genoeg van heeft, kan de bak in D zetten en dan werkt 'ie als een automaat. Maar de transmissie schakelt veel te vroeg op en veel te laat terug. Afblijven dus.


Carbonfiber
De grote snelheidssensatie in de M6 wordt mede veroorzaakt door zijn straffe onderstel. BMW heeft verder zijn uiterste best gedaan het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Niet alleen door de M6 een stuk te verlagen, maar - meer in het oog springend - door een carbonfiber dakpaneel te monteren. Oogt niet alleen racy, het bespaart ook gewicht in de kritieke bovenste regionen.
De auto is in het alledaagse verkeer prima te handhaven, mits je het gas met de nodige krenterigheid bedient. Er is weinig voor nodig om met deze bolide op 'n manier weg te spurten die bij sommige weggebruikers als agressief wordt ervaren.


Mooie slides
De verleiding een dikke zwarte streep op het asfalt te trekken is onlosmakelijk verbonden met de hormoonspiegel. Eenmaal ver van de automobiele medemens verwijderd, kun je pas echt datgene uit deze auto halen waarvoor je 'm koopt. Het zal weinigen verbazen dat een dergelijk vermogen op de achterwielen garant staat
voor mooie slides. Dat is te danken aan het differentieel dat onder extreme omstandigheden een gedeeltelijke sper creëert. De M6 is elektronisch begrensd op 250 km/h, zonder die begrenzer komt deze auto ruim boven de 300-grens uit.
Deze auto doet denken aan Germaanse goden. Woest, sterk, vervaarlijk en mysterieus. De M6 is Donar, of Thor: de god van de donder.

Signalement

Merk Bmw
Model M6
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 160.500

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V10
Cilinderinhoud 4.999 cc
Maximaal vermogen 373 kW / 507 pk bij 7.750 tpm
Maximaal koppel 520 Nm bij 6.100 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.871 mm / 1.855 mm / 1.377 mm
Wielbasis 2.781 mm
Massa leeg 1.710 kg
Laadvermogen 490 kg
Banden voor255/40R19Prijzen
Banden achter285/35R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,8 s (fabrieksopgave: 4,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,4s
Brandstofverbruik 14,8 l/100km
CO2-uitstoot 357 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.