BMW M5 (2012)
Beschaafde bruut
Het is onvoorstelbaar hoe de BMW M5 je op je gemak laat voelen. Hoewel we hem met flink wat geweld over de kasseien aan de binnenkant van deze haarspeldbocht smijten, geeft de nieuwe supersedan uit München ons geen moment het gevoel dat we een grens overschrijden. Onze snelheid ligt hoog, maar de M5 wekt de indruk dat hij werkelijk alle variabelen onder controle heeft. Vooruit, bij het uitaccelereren van de bocht staat hij een subtiel driftje toe, maar verder voel je aan al je zintuigen dat de systemen in deze hypermoderne zakensporter alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat jij zonder enige moeite op rap tempo door het landschap kunt suizen. In alle comfort, ook dat nog …
Een paar kilometer eerder was onze bloeddruk nog stukken lager. Toen hadden we alle instellingen van de M5 namelijk nog op de meest comfortabele stand staan en dan ervaar je de M5 simpelweg als een snelle 5-serie. Hoe dat zit? Nou, BMW heeft de nieuwe top-Fünfer voorzien van een reeks aan knoppen waarmee je het karakter van de auto verregaand op je eigen wensen kunt afstemmen, zoals de gaspedaalrespons, de hardheid van de dempers en de besturing. Ook kun je kiezen uit drie standen voor de automatische bak. Van soepel tot knetterhard, van 80 tot 140 hartslagen per minuut.
Dubbele beademing
BMW heeft het atmosferische geweld van de vorige M5 (die héérlijke V10!) losgelaten en ditmaal gekozen voor een 4,4 liter grote achtcilinder met maar liefst twee turbo's. Daardoor komt het totale vermogen uit op 560 paarden, die via een zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling richting het asfalt sprinten. Zelden zijn we keer op keer zo onder de indruk geraakt van een transmissie. De wisselingen van verzet verlopen soepel en je krijgt geen irritante schokken te verwerken, zoals dat bij de semi-automatische SMG van de vorige M5 het geval was. De bak onderscheidt zich echter pas écht zodra je de Sport Plus-stand selecteert. Meteen zijn de klappen tijdens het schakelen veel 'droger' en reageert de bak voor je gevoel vrijwel meteen.
In de M5 durf je al na een paar minuten vol vertrouwen hard te rijden, zelfs als je niet meer dan een gemiddeld chauffeur bent. Je kunt in de BMW M5 flink tekeergaan zonder dat de auto je daarbij binnen de kortste keren keihard afstraft. Wel is de grote sedan minder lichtvoetig dan je zou willen. Dat begint al zodra je de bocht instuurt: ten eerste is het stuurgevoel nogal kunstmatig en afstandelijk, maar nog belangrijker is dat de banden merkbaar heel wat gewicht op koers moeten houden.
Oordeel
De M5 is een bijzonder prettige sportsedan, die overtuigt met een fijne motor, een prima transmissie en allround rijeigenschappen.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | M5 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 128.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.395 cc |
Maximaal vermogen | 412 kW / 560 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 680 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.910 mm / 1.892 mm / 1.451 mm |
Wielbasis | 2.964 mm |
Massa leeg | 1.845 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden voor | 265/40R19Prijzen |
Banden achter | 295/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,8 s (fabrieksopgave: 4,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 2,3s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 232 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW 523i M-Sport High Executive|2e Eig|Org NL|Youngtimer|6 Cil|Xenon|Sportstoel|Dealer Onderhouden
- 2010
- 97.550 km

BMW 528i H6 258PK High Executive 116dKM!|Youngtimer!|Sportstoelen|Navi|Xenon|Schfdak|Trekhaak
- 2010
- 116.386 km

BMW 5-serie F10 528i Aut.-8 | 1e eig. | volledig gedocumenteerd | Youngtimer | (bijna) Bijtellingsvriendelijk! |
- 2010
- 91.163 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (62) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.