Vergelijkende test: BMW i8 vs Lexus LC 500h

Bakens van hoop

72 reacties

Video
AutoWeek 02 2018
AutoWeek 02 2018

Je leest het in AutoWeek 02 2018

Normaal gesproken gaat het bij een sportieve coupé om prestaties en bochtensnelheid. In het geval van de BMW i8 en Lexus LC 500h is de onderhuidse techniek echter waar het om draait. Op een bepaalde manier zijn dit misschien wel de sportauto's van morgen.

Soms worden je mooie plannen ingehaald door de werkelijkheid. Afgelopen zomer was ondergetekende op pad met de nieuwe Lexus LC, een auto die zowel met een old school ongeblazen V8 als met een hypermoderne hybride aandrijflijn verkrijgbaar is. Die hybride bleek een bijzonder apparaat en ter plekke kwam al het idee om het model te confronteren met de BMW i8, ook al zo'n unieke auto met een hybride aandrijflijn, zij het met een heel andere filosofie. Het vermogen van beide modellen komt evenwel behoorlijk overeen en ook de prijs onderling verschilt niet extreem veel, dus haalden wij beide auto's bij elkaar. Vlak na het inleveren van de testauto maakte BMW bekend dat de i8 een facelift krijgt. Nu was dat gezien zijn leeftijd niet heel onverwacht, maar dan weet je in elk geval waarom in dit artikel nog de oude versie prijkt naast de gloednieuwe Lexus LC. In het kader vind je wat uitleg over de aanpassingen van de i8, maar in dit verhaal gaan we logischerwijs dieper in op het model dat wij daadwerkelijk hebben gereden.

En dat is nog altijd een bijzondere verschijning. Je merkt pas hoe ver de i8 zijn tijd vooruit was als je instapt. Het interieur oogt namelijk relatief verouderd, het digitale display voor je neus ten spijt. De BMW stamt alweer uit 2013 en er is sinds die tijd een hoop gebeurd. Het aantal volledig elektrische auto's dat je kunt kopen, is fors toegenomen, om over plug-in hybrides maar te zwijgen. Hierdoor lijken mensen wel eens te vergeten hoe lang BMW al bezig is met elektrische mobiliteit in al zijn varianten. De i8 was daarbij de halo-car, de smaakmaker waarmee het merk wilde laten zien hoe een mogelijke elektrische toekomst eruit zag als BMW's motto Freude am Fahren niet uit het oog werd verloren. Het resultaat is nog altijd indrukwekkend. De auto heeft zonder twijfel een coolfactor 10, helemaal als de vleugeldeuren opengaan.

Lezersreacties (72) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum