BMW ActiveHybrid 5

Inclusief excuusplaatje

BMW ActiveHybrid 5
BMW ActiveHybrid 5BMW ActiveHybrid 5BMW ActiveHybrid 5BMW ActiveHybrid 5BMW ActiveHybrid 5BMW ActiveHybrid 5BMW ActiveHybrid 5BMW ActiveHybrid 5
AutoWeek 7 2012
AutoWeek 7 2012

Je leest het in AutoWeek 7 2012

Hij is even snel als de 535i waar hij op is gebaseerd, kost gemiddeld zeven duizend euro meer maar biedt ondanks al z'n moderne hybridetechniek geen fiscale voordelen in ons land. Wat is dan wel de meerwaarde van de BMW ActiveHybrid 5?

Met grote letters staat het te lezen op de D-stijl: ActiveHybrid 5. Net als bij de andere twee hybrides van het Zuid-Duitse merk – de ActiveHybrid 7 en X6 – kun je er als buitenstaander niet omheen dat deze Fünfer anders is dan de rest. Dit is een hybride, en dat zul je weten ook. In ons land kijken we doorgaans wat raar op van dit soort opsmuk, maar in andere delen van de wereld (hoor ik daar Amerika?) vormt zo'n excuusplaatje een heel duidelijke boodschap naar de buitenwereld: 'Ja mensen, ik rij een dikke BMW, maar het is wel een hybride! Zo slecht voor mens en milieu ben ik dus helemaal niet.' Wellicht een wat bekrompen gedachte, maar op deze manier heb je – in bepaalde ogen – ineens veel minder uit te leggen aan hergebruikende huisvrouwen of die ene bewuste buurman. En vooral in landen als de Verenigde Staten en Japan vindt die boodschap gehorige oren.

Maar natuurlijk stopt het verhaal van deze nieuwe 5-Serie niet bij de logo's op de flanken en kofferklep. De ActiveHybrid 5 deelt zijn technische basis met de 'gewone' 535i, onder meer dus een 306 pk sterke geblazen zescilinder met twin-scroll turbo, maar scoort op het gebied van uitstoot, verbruik en labels een stuk gunstiger. Zie het kader met de technische gegevens voor de precieze verschillen. Ondanks zijn gecombineerde vermogen van 340 pk en behoorlijk nette sprinttijd van een geclaimde 5,9 seconden, stoot de hybride 5 'slechts' 149 gram CO2 per kilometer uit. Dat resulteert in een frisgroen A-label, terwijl de normale 535i het met een minder florissante C-stempel moet doen. Daarbij valt overigens wel op dat de ActiveHybrid 5 volgens de boekjes exact even snel is op de sprint van nul naar honderd als zijn niet-hybride broer. De semi-elektro 5 heeft meer vermogen, maar is ook zwaarder dan de standaard auto, en die zaken heffen elkaar op het gebied van prestaties blijkbaar op. Echter, de fabriek claimt ook dat de rijder van een hybride Vijf elke kilometer gemiddeld 1,2 liter aan benzine spaart. Er is dus wel degelijk vooruitgang.

Onderhuids verschilt de ActiveHybrid 5 van de normale versie door de toevoeging van een elektromotor. Die extra krachtcentrale zit keurig verwerkt in de behuizing van de standaard aanwezige achttraps automaat, waarbij de elektromotor meteen dienst doet als een uiterst energie-efficiënte koppelomvormer. Het systeem krijgt z'n energie van een relatief compact pakket aan lithium-ion accu's, dat een plekje heeft gekregen tegen de achterkant van de achterbankleuning. Hierdoor kan de bank dus sowieso niet plat en lever je zo'n 145 liter aan bagageruimte in. Overigens is dit ook de reden dat BMW de 5 Touring níet als ActiveHybrid levert: het aanwezige accupakket zou ervoor zorgen dat de eigenaar van zo'n stationcar geen gebruik kan maken van een vlakke laadvloer, terwijl dat volgens BMW's projectleider Alfred Dick juist één van de redenen is dat mensen een Touring aanschaffen.

Rustmomentje

We zien steeds vaker dat een bestuurder zijn auto alsmaar meer kan aanpassen op de wens van elk moment, simpelweg door de elektronica van de auto in een andere setting te zetten door een druk op de knop. Ook in de BMW ActiveHybrid 5 zien we een dergelijke functie, al richt het zich in dit geval vooral op efficiënt rijden. Met een grote knop links naast de versnellingspook kun je kiezen uit de standen Eco Pro, Comfort, Comfort+, Sport en Sport+, die we allemaal al kennen uit diverse andere BMW's. Opvallend bij de ActiveHybrid 5 is echter dat de Eco Pro stand een aantal nieuwe functies omvat: zo kan de auto in deze setting ervoor kiezen om de verbrandingsmotor volledig uit te schakelen, zelfs tijdens het rijden. In deze zogenoemde 'Coasting Mode' – te gebruiken tot een snelheid van maar liefst 160 km/h – is de zespitter dus volledig losgekoppeld van de aandrijving, en dat zorgt er weer voor dat de frictie in de aandrijflijn zo laag mogelijk is en de auto langer kan uitrollen dan andere 5-Series. In de praktijk betekent dit dus niet alleen dat je geen brandstof verbruikt zodra je van het gas gaat, maar ook langer en dus efficiënter gebruik kunt maken van je snelheid. Het systeem werkt totaal onmerkbaar; louter aan het terugvallen van de toerentellernaald krijg je mee dat de zes-in-lijn even een rustmomentje pakt. Slim bedacht!

Over rustmomenten gesproken: aan alles merk je dat comfortabel vervoer bovenaan de prioriteitenlijst van de ActiveHybrid 5 staat. Meteen na het instappen merk je dat de stoelen bijvoorbeeld bijzonder riant en opvallend zacht zijn, maar ook de aandrijflijn en techniek is er duidelijk op gericht om de reis zo soepel mogelijk te laten verlopen. Juist daarom is het wat jammer dat het wegrijden in de hybride 5 wat schokkerig gaat: alles is relatief, maar omdat de auto als geheel zo comfortabel is, valt het op wanneer de zescilinder aan slaat tijdens het optrekken. Daarbij zijn de eerste twee versnellingen van de verder zacht schakelende achtbak nogal aan de korte kant, wat resulteert in kleine schokjes. Storend zijn ze niet, maar een hybride aandrijflijn voorzien van een Continu Variabele Transmissie (zoals in de hybrides van Lexus) werkt veelal soepeler. Wie zich weet in te houden met het gaspedaal kan trouwens ook volledig elektrisch wegrijden, om vervolgens tot een snelheid van zestig kilometer per uur – weliswaar maximaal vier kilometer lang – zuiver op de accu's te zoeven.

Weinig voordeel

Dat rijden gaat – zoals gezegd – in alle gevallen bijzonder comfortabel, en het is dan ook een denkfout om te verwachten dat BMW met deze 'performance hybrid' een zuiver sportieve auto wil neerzetten. Dat is de ActiveHybrid zeker niet, ondanks zijn veertig extra pk's, maar voor sportiviteit kopen mensen deze relatief zware machine ook helemaal niet. Deze hybride gebruikt zijn extra elektrokracht om vlotter vooruit te komen en minder brandstof te verbruiken, en daar slaagt hij goed in. In Eco Pro merk je nauwelijks dat de elektromotor een extra duwtje geeft, maar met de systemen in Sport+ voel je duidelijk een flinke boost zodra je het gaspedaal aanraakt. Zeker in die stand is de ActiveHybrid een ontzettend vlotte auto, die je nooit teleur zal stellen met een gebrek aan vermogen. Precies zoals BMW het wil, zo bleek vorige in de vorige AutoWeek al in ons interview met Jan-Christiaan Koenders, de directeur van BMW Nederland. Het is mooi hoe BMW de besparing van brandstof opnieuw weet te combineren met bovengemiddeld vette prestaties, al is het in dit geval jammer dat er voor ons consumenten – afgezien van de brandstofbesparing – relatief weinig (financieel) voordeel te halen valt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum