BMW 760i

Een Zeven plus

BMW 7-serie
AutoWeek 2002 nummer 50
AutoWeek 2002 nummer 50

Je leest het in AutoWeek 2002 nummer 50

Afmetingen tellen wel degelijk, zeker in de automobiele topklasse. En dus komt BMW met een verlengde Zeven met 'n 6,0-liter V12. Wij staken de Grote Plas over voor een imponerende kennismaking met de topper uit de 7-serie.

Hoe goed en verfijnd een V8 ook mag zijn, voor sommigen is alleen het beste goed genoeg, een V12 dus. Dat weten de mensen van BWM als geen ander, tot nu koos een op de dertien Zeven-seriekopers voor zo'n gigantisch blok. Maar de concurrentie zit natuurlijk ook niet stil. Mercedes-Benz introduceerde een paar maanden geleden de vernieuwde S 600 met een V12 Biturbo. Zelfs Volkswagen komt met een lange Phaeton die wordt voortgestuwd door een twaalfcilinder, dezelfde W12-krachtbron zien we eind volgend jaar terug in de nieuwe Audi A8. BMW komt dus niets te vroeg met de 760i en Li.

In het zonovergoten Miami staan we oog in oog met de 'stretched' 7. Die 14 centimeter extra lengte staan hem goed, door de langere daklijn wint het model aan elegantie. We vinden hem er zelfs beter uitzien dan de korte Zeven. Leuk, die extra lengte maar wat heb je er nu echt aan? Om daar achter te komen, hebben we de in Amerika bekende basketball-speler Dwayne Wimbley uitgenodigd. Met zijn 2,06 meter kan hij zo'n lange versie goed gebruiken. Dwayne is dan ook bijzonder gecharmeerd van de enorme ruimte achterin de 760 Li. De verlenging komt ten goede aan de achterpassagiers. Wat zou de voormalige speler van de Miami Hurricans na een zware training hier graag zijn stelten willen strekken. Door de elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen is zitten bijzonder comfortabel. Wil je nog meer beenruimte, dan kun je de rechtervoorstoel van achteren uit verschuiven. De vele manieren waarop de zetels zich laten verstellen en het hoge comfort doen zelfs aan een Maybach denken. Wil je je als bekend persoon even terugtrekken dan biedt de BMW behoorlijk wat discretie. Mocht Dwayne een keer in het geheim een contract met een nieuwe club bespreken, dan kan hij dat het beste achter in de 760 Li doen. Door een druk op de knop zoemen voor de achter- en zijramen donkere rolschermen zodat de buitenwereld niet ziet wie er zit of wat zich er afspeelt.
De basketballer, met zijn miljoenensalaris toch wel wat gewend, is behoorlijk onder de indruk van het weldadige interieur. BMW past op de twaalfcilinder hetzelfde hout, alcantara en leder toe als in de V8 Executive-uitvoeringen, verder beschikt de V12 over een elektrisch te openen en sluiten kofferdeksel, een bandenspanningscontrolesysteem, tv en een autotelefoon. Maar goed, je betaalt dan ook 158.300 euro voor een 760i, voor 140 mm extra moet je 165.600 euro overmaken aan de BMW-dealer. Daarmee kost hij nog altijd minder dan een S 600 Lang (182.000).

Explosiviteit

De 445 pk sterke motor geeft de kolossale limo de zelfde explosiviteit en lichtvoetigheid als Air Jordan in zijn beste dagen. Dat spreekt Dwayne wel aan. En wij zijn net zo zeer verrast door het gemak waarmee het blok veel toeren draait, er lijkt geen einde aan te komen. Pas bij 6.500 tpm komt er een einde aan de smeuïgheid van de motor. Je moet het zelf ervaren, zo op het eerste gezicht geloof je nooit dat deze 2,2 ton zware Siebener zo snel is, net zo min als wij Dwayne geloven als hij beweert de 100 meter binnen elf seconden te kunnen lopen. Toch zijn beide zaken een feit. Dat neemt niet weg dat de 760 Li de S 600 Lang van Das Haus voor moet laten gaan. Die slaat qua prestaties alles, dankzij het onvoorstelbaar hoge koppel van 800 Nm. Maar goed, deze vergelijking is niet helemaal eerlijk, Mercedes maakt gebruik van twee turboladers. Vandaar ook het vermogen van 500 pk. Je kunt het de BMW dan ook moeilijk kwalijk nemen dat hij 0,7 seconden langzamer van 0-100 km/h accelereert, 5,5 seconden is nog altijd een fabelachtige tijd.
Vooral bij een rustig tempo verraadt de 6,0-liter zijn beschaafde omgangsvormen. Het blok loopt absoluut trillingsvrij en is bijzonder stil, je zou haast denken dat de auto door stroom wordt aangedreven. Alleen als de bestuurder vol vermogen verlangt, laat de aluminium motor zich horen. Het blok weegt 280 kilo en dat is erg weinig voor een motor met deze inhoud.

Directe inspuiting

BMW betreedt met de derde generatie V12 voor het merk een nieuw, technisch gebied: directe benzine-inspuiting. Waar andere fabrikanten schermen met een lager verbruik – tactisch gezien niet altijd slim - gebruiken de Beiers de techniek vooral voor het behalen van een hoog vermogen. Hoewel de motor met een gemiddeld verbruik van 13,6 liter per 100 kilometer nog altijd niet tot de categorie zware drinkers behoort. Van een V12 mag je nu eenmaal geen verbruik onder de tien liter verwachten. De relatief spaarzame benzineconsumptie is volgens BMW te danken aan de Valvetronic-techniek (variabele openingstijden van de inlaatkleppen). Geef je de super-Zeven vol de sporen, dan lust hij een flinke slok en blijft er van dat relatief gunstige verbruik nog maar weinig over.
Dwayne kreeg het op zijn heupen, hij wilde een rondje over het
circuit van Homestead in Florida. Wie zijn wij om hem dat te onthouden? Natuurlijk is een BMW 7-serie geen auto voor een partijtje boenderen, maar de manier waarop hij zich op hoge snelheid laat rijden imponeert. Ondanks zijn grootte en het hoge gewicht flitst de gigant vlot door de bochten. Dankzij het standaard Dynamic Drive stabiliteitssysteem en de elektronisch gecontroleerde dempers (EDC) lijkt het haast alsof we met een 3-serie onderweg zijn. De 18-inch wielen doen natuurlijk ook een aardige duit in het zakje. Hoe hard het ook gaat, de 760 Li blijft comfortabel, de captain of industry kan rustig zijn krantje blijven lezen op de achterbank. Maar we kunnen ons ook goed voorstellen dat hij zijn chauffeur naar huis stuurt om zelf een robbertje te sturen. Een compliment voor de remmen, zelfs na meerdere ronden werkten ze nog optimaal.
Het gastoptreden in de Nieuwe Wereld zit erop. Zelfs Dwayne is na vele honderden mijlen achter het stuur van en achterin de 760 Li onder de indruk. Wat een geweldenaar. En laat u niet misleiden door de kop boven het verhaal, deze Zeven plus verdient een negen.

760 Li Yachtline

Als je op weg bent naar je jacht kom je met de BMW 760 Li Yachtline al aardig in de stemming. BMW heeft een bijzonder luxueus studiemodel ontwikkeld. De kenmerken van het concept zijn Mahagonihouten elementen met Ahornstrepen, merinoleder, een afbeelding van een kompas in de vloermatten en zelfs een sigarendoos. Mogelijke extra's: kompas in de binnenspiegel, leeslampjes die in alle richtingen verstelbaar zijn, een dvd-systeem met monitoren in de rugleuningen.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum