Test: BMW 745Le (2020)

Plug-in-kathedraal

BMW 7-serie 745 LE
BMW 7-serie 745 LEBMW 7-serie 745 LEBMW 7-serie 745 LEBMW 7-serie 745 LEBMW 7-serie 745 LEBMW 7-serie 745 LE
AutoWeek 42 2019
AutoWeek 42 2019

Je leest het in AutoWeek 42 2019

Zonder elektromotoren redt de auto-industrie het niet om te voldoen aan de toekomstige, strengere CO2-uitstootnormen. Zelfs grote limousines blijven niet gevrijwaard van elektrificatie. BMW heeft zijn PHEV 7-serie alvast een grondige update gegeven.

Eerder al gaf BMW de 7-serie een serieuze update en die facelift werd niet bepaald subtiel uitgevoerd: nog nooit waren de nieren in de grille zo groot. De reden? China! Meer dan 40 procent van de 7-series wordt daar verkocht en ze willen daar nu eenmaal graag auto’s met een indrukwekkend voorkomen als dat van een kathedraal. Vandaar. Ook onderhuids is de auto herzien. Voor de Nederlandse markt is het meest interessante wellicht de update van de plug-in hybride-variant. Die heeft niet langer een viercilinder, maar een zes-in-lijn. Ook is de elektromotor potenter geworden. De elektrificatie van dit soort auto’s komt niet uit de lucht vallen. De auto-industrie staat in 2020 voor de schone taak de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn in Europa verkochte auto’s terug te brengen van de nu nog toegestane 130 g/km naar onder de 95 g/km. Zonder elektromotoren is dat vrijwel onmogelijk. Met behulp van die elektromotoren komt zelfs bij de fullsize 7-serie de CO2-uitstoot in de buurt van de 50 g/km. In Nederland betekent dit dat het bpm-bedrag voor deze auto nog maar een fractie bedraagt van dat wat voor de conventioneel aangedreven versies wordt gerekend. Het maakt van de 745e meteen de goedkoopste variant van BMW’s 7-serie. BMW biedt de 745e overigens zowel met korte als met lange wielbasis aan. Ook is er nog een 745Le xDrive met vierwielaandrijving.

Mooie materialen, een voorbeeldige afwerking: instappen in deze plug-in is binnenkomen in een wereld van weelde en welbehagen. Voorzien van strak gelakt hout en superzacht leer is de BMW een reiscocon waarin je je helemaal kunt afsluiten van de rest van de wereld. Bij de recente update is het multimediasysteem verder verbeterd. Keerzijde is dat de grote, helder afleesbare meters in het instrumentarium hebben plaatsgemaakt voor een digitaal display. Dat scherm is druk en niet het meest overzichtelijke. De juiste zitpositie vinden achter het stuur is geen enkel probleem en er is in alle richtingen meer dan genoeg ruimte. Dat laatste lijkt achterin ook het geval te zijn. Dankzij de lange wielbasis is er voor de achterpassagiers geen gebrek aan beenruimte. Met de twee fauteuils, de brede middenconsole, een opklaptafel, extra beeldschermen en een elektrisch uitklappende voetensteun van de optionele Executive Lounge heeft de 7 veel weg van een rijdende herensalon, maar de hoofdruimte is net niet helemaal je van het. In een middenklasser zou je daar je schouders wellicht bij ophalen, maar hier, in een auto die toch is bedacht om mensen op de achterbank te vervoeren, kan dat niet!

De testauto onderscheidt zich van de andere modellen in de prijslijst met zijn aandrijflijn. In de 745e is de benzinemotor in de basis dezelfde 3,0-liter zescilinder die we ook kennen uit de 740i, maar dan teruggeschroefd van 340 pk naar 296 pk. Samen met een 113 pk elektromotor zorgt die benzinemotor voor een gecombineerde piek van 394 pk en dat is meer dan genoeg om de grote BMW vlug op tempo te brengen, zeker in de sportieve modus. Mooi dat het rap kan, maar de aandrijflijn lijkt meer in zijn element wanneer er comfortabel wordt gecruiset. In de hybride-modus werken de twee motoren keurig samen. Je hebt af en toe het instrumentarium nodig om te zien welke motor er aan het werk is. Dit is topklasse, waarbij de achttraps automaat keurig aansluit. Overigens kun je de aandrijflijn in meer modi zetten. Zo kun je er ook voor kiezen om tijdens het rijden de accu niet aan te spreken (en elektriciteit te bewaren voor later) of zelfs actief bij te laten laden. Doorgaans weet de elektronica echter zelf het beste wanneer welke motor op welk moment aan de bak moet om tot het meest efficiënte plaatje te komen.
Om geen appels met peren te vergelijken, hebben we de verbruikstest in tweeën gesplitst: een elektrisch gedeelte en een benzinedeel. Op een volle accu komen we met de BMW in de elektrische modus gemiddeld 34 km. Op benzine (of eigenlijk is de auto zonder bij te laden gewoon een hybride) haalt hij een verbruik van 9,9 l/100 km. Overigens vraagt het accupakket in deze auto wel ruimte en dat gaat ten koste van het laadvolume. De BMW kan nog maar 420 liter bagage meenemen (in de conventionele 7 gaat 515 liter).

Zijn vermogen ten spijt is deze auto niet bedacht om ze sportief over een bochtig parcours te jagen. Daarvoor heeft hij zijn gewicht tegen. Bij BMW lijken ze nog een geforceerde poging te hebben gedaan om het onderstel van de 745e in de Sport-stand wat stijver te maken, maar voor wie op zoek is naar een dynamisch reagerende auto hebben ze bij BMW – ondanks de achterwielbesturing van deze 7-serie – andere modellen in het gamma.

Video

Oordeel

4 sterren

Over zijn nieuwe neus met grote nieren kun je een mening hebben, maar technisch is de plug-in hybride 745e helemaal bij de tijd. En als het om afwerking en materiaalkeuze gaat, hoort de BMW bij de absolute top. De enige echte steek die BMW laat vallen, is de hoofdruimte achterin. Onbegrijpelijk bij een auto die juist is bedacht om mensen achterin te vervoeren.

Signalement

Merk Bmw
Model 745Le
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 117.193

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.998 cc
Maximaal vermogen 290 kW / 394 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 600 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 12 kWh
Inhoud brandstoftank 78 l
Lengte / breedte / hoogte 5.260 mm / 1.902 mm / 1.479 mm
Wielbasis 3.210 mm
Massa leeg 2.010 kg
Laadvermogen 660 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/50R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,5 s (fabrieksopgave: 5,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,2s
Brandstofverbruik 9,9 l/100km (fabrieksopgave: 2,2 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 42 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum