AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 740d High Executive (2010)

Sturen met gevoel

BMW 740d High Executive
Enkele jaren geleden lanceerde BMW de opvolger van de 7-serie. Tegelijkertijd verdween ook de V8-dieselmotor, die in de 740d werd vervangen door een zes-in-lijn met twee turbo's. Kan die krachtbron de achtcilinder doen vergeten?

Het ontwerp van de vorige generatie 7-serie was op z'n zachtst gezegd controversieel te noemen. Voor de opvolger van het model wilde BMW duidelijk een auto ontwikkelen die lekkerder op het netvlies ligt. Die poging lijkt aardig te zijn geslaagd. De Beierse fabrikant heeft volgens ons een goede mix gevonden tussen tijdloosheid en een aansprekend design, hoewel de achterkant een beetje anoniem is. Er zijn echter ook mensen die de voorkant weer iets minder geslaagd vinden.
Stappen we in, dan komen we terecht in een strak en opgeruimd interieur, waarbij ook opvalt dat BMW de ergonomie prima voor elkaar heeft. De joystickachtige pook van de automatische transmissie ziet er altijd een beetje merkwaardig uit, maar werkt als een tierelier. Dat geldt eveneens voor de jongste generatie iDrive, die vergelijkbare systemen verslaat als het om gebruiksgemak gaat. Ook goed is dat BMW de bediening van het Dynamic Drive Control naast de pook heeft geplaatst. Het middenscherm in de BMW is extreem groot en dat is absoluut een toegevoegde waarde. Indien gewenst kun je een splitscreen aanzetten of juist een erg grote kaart tijdens het navigeren. Kortom: bijzonder prettig. Als we toch wat kritiek mogen hebben, dan zouden de materialen voor een auto in dit segment wel iets beter kunnen. De zitpositie is onovertroffen en de comfortstoelen (een optie) zijn geweldig.

Twinturbo
BMW biedt de dieselaars keus uit de 730d en de 740d. Het verschil tussen die twee versies is een extra turbo: de 740d heeft namelijk geen V8-diesel, zoals de vorige generatie, maar een drieliter zes-in-lijn met twee sequentiële turbo's. Inderdaad, dat is dezelfde motor als in de 535d. BMW claimde bij de introductie van de 740d dat dit een waardige vervanger was van de V8-diesel, vandaar ook de naam. In de 740d levert de zespitter een vermogen van 306 pk en een maximumkoppel van 600 Nm. Een nadeel ten opzichte van de oude V8 is dat het vermogen van de zescilinder pas bij hogere toerentallen vrijkomt. En hoe vaak kom je daar nu eigenlijk met een dieselmotor?
Achter de zescilinder zit een zestraps sequentiële automaat gemonteerd, die zijn werk naar behoren doet. Wel vinden we het jammer dat BMW zijn achttrapsautomaat nog niet aan zijn dieselmotoren in de '7' heeft gekoppeld. De 7-serie rijdt echt waanzinnig goed. Het stuurgevoel is een voorbeeld voor elke autofabrikant en je hoeft de auto niet eens van de comfortstand af te halen om sportief te kunnen rijden! Wat betreft het sturen zit de BMW dus op een hoog niveau. De auto is verder uiterst comfortabel (zelfs in de sportstand!) en ligt hij prima op de weg. Het stuurgevoel is sowieso onovertroffen, maar de BMW gaat nog verder door de achterwielbesturing (net als bij de Renault Laguna GT) die op de 7-serie zit. Waar het formaat van de auto je in het verleden schrik zou aanjagen in krappe steden of in smalle parkeergarages, heb je in de 7 nooit een probleem. De uitvoering van dit systeem is echt subliem en het is niet meer dan terecht dat BMW het eveneens op de nieuwe 5-serie heeft gezet.

Signalement

Merk Bmw
Model 740d High Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 119.590

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 600 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 5.072 mm / 1.902 mm / 1.479 mm
Wielbasis 3.070 mm
Massa leeg 1.850 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden245/50R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,3s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum