BMW 735i Executive (2002)
Kolossaal!
Het zal u niet zijn ontgaan dat de nieuwe BMW 7-serie heel wat stof deed opwaaien. In eerste instantie vanwege zijn voor BMW-begrippen onconventionele vormgeving. Maar hoe valt dan te verklaren dat men zich overal, maar dan ook echt overal, vooral erg onder de indruk toont van deze auto? Wat deels te maken heeft met het exclu-sieve en daardoor onbereikbare dat hij met zich meedraagt.
Ook qua bediening breekt BMW met het traditionele. Veel kritiek oogstte het iDrive-concept. Dat zou veel te complex zijn. Wat is nu precies dat iDrive, wilt u weten. Welnu, centraal op de middentunnel bevindt zich een grote draaiknop, waarachter een veelvoud aan functies schuilgaat, zoals ook bij de muis van een PC. Zoek het juiste menu, klik op de draaiknop en beeld, geluid of navigatie volgt. Een voorbeeld. Beweeg de grote draaiknop naar achteren en je zit in het menu 'Entertainment'. Daar kun je kiezen of je naar muziek uit de radio, de cd-
speler of de cd-wisselaar wilt luisteren. Of, indien aanwezig, het NOS journaal via de tv wilt
bekijken. Stel, het wordt 3FM. Dan draai je naar de functie FM, drukt de knop in en er komt muziek. Het navigatiesysteem, de airco, de telefoon of de boordcomputer zijn op dezelfde manier te bedienen. De airco zet je met het knopje op het dashboard trouwens gewoon op 'auto'. Geen omkijken meer naar, want het werkt perfect.
Overigens, wat een fabelachtig goede hifi-installatie heeft de 7-serie aan boord. Dit LOGIC7 geluidssysteem (standaard op de Executive) bestaat uit een centrale speaker in het dashboard, zes speakers in de portieren en hoedenplank en twee subwoofers (die de dorpels als klankkasten gebruiken) onder de voorstoelen. Het resultaat: een waanzinnig strak, sprankelend en ruimtelijk geluid. Druk er een goed opgenomen live-cd in en het is alsof je bij een concert zit. Daar blijf je bij thuiskomst graag even voor in je auto zitten.
En nu willen we heel graag een stukje sturen. Genieten. In hogere sferen raken. Eens zien of de BMW zijn naam als rijdersauto weet waar te maken. Na een klein tikje op de startknop springt de V8 met een hitsig uitlaatsnerpje aan. Klinkt goed. Je hoort en voelt 'm nauwelijks, hoewel een Lexus LS430 hem in dit opzicht overtreft.
Valvetronic
Net als BMW's jongste viercilinders is ook deze V8 voorzien van Valvetronic, een systeem dat de functie van de gasklep vervangt. Met het gaspedaal bedien je de lifthoogte van de inlaatkleppen. BMW claimt hiermee een hogere graad van efficiëntie en zuinigheid. En het aanspreekgedrag is korter. Met het kleine hendeltje aan het stuur zet je de automaat in D, voet van de rem en rijden maar. Schokvrij wegrijden is lastig. Komt door de koppelomvormer, die bij stilstand loskoppelt. Het voorkomt kruipen en spaart brandstof, maar kan helaas niet tegengaan dat het wegrijden niet helemaal gladjes verloopt. Tenslotte produceert zo'n V8 bij de lichtste beroering van het gaspedaal al een flinke vracht koppel. Zo goed als onhoorbaar accelereert de zware Zeven en bijna onmerkbaar schakelt de bak door zijn zes overbrengingen.
De transmissie kent tevens een sportstand en een manuele stand. Zet je hem op Sport, dan wordt er minder snel opgeschakeld en sneller teruggeschakeld en gaat 'ie niet verder dan de vijfde trap. Handmatig schakelen kan met de knoppen op het stuur. Eenmaal onderweg voel je al snel dat het onderstel een zekere mate van sportiviteit in zich heeft. Op dwarsrichels kan de BMW zelfs onverwacht hard slaan. Bochtje pakken dan maar. De besturing, snelheids-afhankelijk bekrachtigd, is lekker precies. Een lange doordraaier neemt hij met groots gemak. Je hebt niet in de gaten dat er bijna twee ton aan auto op de wielen staat. Gas erop in de bocht stelt al snel het ESP in werking. Driften is er niet bij als de elektronica regeert. Helaas is onze testauto niet voorzien van Dynamic Drive, het actieve stabilisatorsysteem van BMW. De Zeven helt zonder die voorziening iets te veel in bochten en heeft de neiging om te duiken bij hard remmen. Dat komt de stabiliteit van de auto en het rijcomfort niet ten goede. En niet voor niets bestaat er zoiets als Dynamic Drive. Als 'ie dat niet nodig had, zou BMW 't ook niet aanbieden. Een ander minpuntje is de enorme armsteun op de middentunnel. Bij snel stuurwerk zit dat ding behoorlijk in de weg. In zijn totaliteit is de indruk van het rijgedrag positief, dankzij de exacte besturing, de heerlijke bak en de opvallend stijve carrosserie. Jammer alleen van dat overhellen.
Kortom, als wij 90.000 euro hadden te vergeven, dan kwam er een 735i. Dat wil zeggen: als het een topklasse limousine moet worden.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 735i Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 109.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.600 cc |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 3.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 88 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.029 mm / 1.902 mm / 1.492 mm |
Wielbasis | 2.990 mm |
Massa leeg | 1.835 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 245/55WR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | - s (fabrieksopgave: 7,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 10,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 259 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.