Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 7-serie

BMW 730d Executive (2000)

Reisklasse

BMW 730d Executive (2000)
  • Autotest
21 maart 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Een echte reiswagen is het, de BMW 7-serie. Een auto om lange afstanden comfortabel mee af te leggen. En met de 730d kan dat ook nog relatief zuinig. Niet alleen omdat het een diesel is, maar ook omdat deze limo 'betaalbaar' is in zijn soort.

Wanneer je naar een geparkeerde 7-serie toe loopt of je ziet de weerspiegeling van de auto in de ruiten van een gebouw waar je langs rijdt, dan maakt zich toch wel een zeker ontzag van je meester. En je beseft dat andere mensen ook op die manier naar zo'n automobiel en z'n inzittenden kijken. Stap je in, dan raak je alleen nog maar meer onder de indruk. Die 'kluisdeuren', die ruimte, en die luxe. De BMW 730d heeft ruim bemeten zetels, met een niet te harde zit, die goede zijdelingse steun geven en uitgebreid elektrisch verstelbaar zijn. Tussen de stoelen een flinke tunnelconsole met een hoge middenarmsteun. Lederen bekleding natuurlijk, ook op het elektrisch in hoogte en lengte verstelbare multifunctionele stuurwiel met 'instaphulp'. Dashboard en deurpanelen zijn uiteraard afgewerkt met wortelnotenhout; maar niet opzichtig. Natuurlijk is alles in BMW-stijl. We zien de indeling van het dashboard die we van dit Zuid-Duitse merk gewend zijn. Het dash is duidelijk in tweeën gedeeld waarbij instrumentenpaneel en middenconsole een soort cockpit voor de bestuurder vormen. Op en onder in de middenconsole een massa knopjes; voor de links en rechts apart regelbare airco, voor de Automatische Stabiliteits- en Tractie Controle; voor de Park Distance Control, voor de elektrische stoelverwarming.

Rokersafdeling

De wielbasis van de 7-serie haalt nog altijd ruim 2,90 m, dus hij moet z'n achterpassagiers genoeg ruimte kunnen bieden. En dat doet hij ook; geen gebrek aan plaats voor de benen en voldoende centimeters tussen kruin en autohemel. Kofferruimte? Dit topmodel heeft een bagageruimte een echte reiswagen waardig. Er gaan flink wat koffers van behoorlijk formaat mee en dan blijft er nog aardig wat 'restruimte' over die opgevuld kan worden met kleiner spul. Klein detail: het kofferdeksel opent en sluit elektrisch.
We zouden het met al die luxe standaardvoorzieningen bijna vergeten, maar deze limo is en blijft een wagen aan de onderkant van zijn segment en dat gaat ook op voor de motorisering. Wil dat zeggen dat de 730d qua prestaties misschien een beetje 'te kort' komt? Dat is maar wat je gewend bent. Maar kijk eerst eens naar de technische gegevens. De BMW heeft een zescilinder diesel onder de kap met common rail directe inspuiting en een inhoud van drie liter. Deze levert 135 kW/184 pk vermogen en 410 Nm trekkracht. Volgens de fabrieksopgaven moet de 730d daarmee 220 km/h halen. De acceleratie 0-100 komt op zo'n tien seconden. Lijkt ons voor het dagelijks gebruik echt wel snel genoeg.
Deze grote auto van stand krijgt standaard een vijftrapsautomaat mee, die je ook met de hand kunt schakelen. Als je het schakelwerk aan de automaat overlaat, doet hij zijn werk voorbeeldig en soepel. Er is nauwelijks een schakelschokje voelbaar. Wil je zo rap mogelijk vanuit stilstand naar honderd optrekken, dan heeft het totaal geen zin het heft in eigen hand te nemen. De automaat doet het gewoon beter. Bij het tussensprintje van 50-80 valt wel een beetje winst te boeken als je met de hand de derde of vierde versnelling kiest, maar we hebben het dan al over tijden tussen de vier en vijf seconden. Wanneer je optrekt van 80-120 ligt het weer anders. Dan merk je dat de automaat toch het commando weer overneemt. Hij trekt zich niets aan van de versnelling die je hebt ingeschakeld en gaat zelf op zoek naar de gunstigste overbrengingsverhouding. We weten eigenlijk maar één goede reden te bedenken waarom je zelf de pook ter hand zou nemen en dat is om door een tandje lager te gaan op de motor af te remmen.
Rijden, dat doet de 730d op een manier die bij zijn imago past. Het onderstel is uitstekend en hij ligt heel solide op de weg. Bevelen die de chauffeur via het stuur geeft, worden keurig en nauwkeurig opgevolgd. Overstuurneigingen - de BMW is een achterwielaandrijver - heeft hij niet, ook als het harder gaat. Bovendien is deze grote automobiel ruim voorzien van elektronische ondersteuningssystemen, die de bestuurder helpen de wagen onder controle te houden. Rijcomfort heeft hij natuurlijk ook in huis. Je moet er toch niet aan denken dat de belangrijke man of vrouw op de achterbank door elkaar gerammeld zou worden. Opvallend genoeg doet de van huis uit sportieve BMW het op echt slecht wegdek opvallend goed. Het geluidsniveau in het interieur is voorbeeldig laag.
De BMW laat in alles voelen dat hij een wagen voor de actieve rijder is. Een bestuurder, die ook 'zuinig' wil rijden, want aan het eind van de rit blijkt de 730d aan slechts 9,4 l/100 km genoeg te hebben.

Signalement

Merk Bmw
Model 730d Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 78.277

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.926 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 390 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 4.984 mm / 1.862 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.930 mm
Massa leeg 1.805 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden215/65VR16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,2s
Brandstofverbruik 8,7 l/100km
CO2-uitstoot 232 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 7-serie
BMW BMW 7-serie

Uitgelicht aanbod

    BMW 750i E38

    BMW 750i E38

    • 2001
    • 71.000 km

    € 39.950

    BMW 728i onderhoudshistorie in goed onderhouden staat

    BMW 728i onderhoudshistorie in goed onderhouden staat

    • 1998
    • 219.995 km

    € 6.950

    BMW 7-serie E38 LCI 735i V8 2001 SPECIAL HIGH EXECUTIVE NAP NETJES LUXE

    BMW 7-serie E38 LCI 735i V8 2001 SPECIAL HIGH EXECUTIVE NAP NETJES LUXE

    • 2001
    • 275.358 km

    € 11.999

Meer BMW 7-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 7-serie (G11)

    220
    • 24 april 2019
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 7-serie specificaties
  • BMW 7-serie occasions
  • BMW 7-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 7-serie tests
  • BMW 7-serie gebruikersreviews
  • BMW 7-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 745e (2020)

    BMW 745e (2020)

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 735i Executive (1996)

    BMW 735i Executive (1996)

    23
    • 21 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 760i (2013)

    BMW 760i (2013)

    18
    • 1 september 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 750i High Executive (2018)

    BMW 750i High Executive (2018)

    7
    • 31 december 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 760Li (2009)

    BMW 760Li (2009)

    29
    • 8 maart 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 750i High Executive (2005)

    BMW 750i High Executive (2005)

    6
    • 5 december 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 740e iPerformance High Executive (2017)

    BMW 740e iPerformance High Executive (2017)

    7
    • 23 september 2018
meer reviews
BMW i3 - Occasion aankoopadvies

BMW i3 - Occasion aankoopadvies

143

De BMW i3 is één van de pioniers onder de elektrische auto's. Hij lijkt in niets van wat we...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW 750i (1988) - In het Wild

    BMW 750i (1988) - In het Wild

    67
    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    De BMW Hydrogen7 had in 2005 al een V12 op waterstof

    De BMW Hydrogen7 had in 2005 al een V12...

    92
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i7: vanaf bijna €142.000

    Elektrische BMW i7: vanaf bijna €142.000

    112
    • 22 april 2022
  • BMW i7 - Eerste kennismaking

    BMW i7 - Eerste kennismaking

    65
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    BMW 7-serie en BMW i7 gelijktijdig onthuld

    BMW 7-serie en BMW i7 gelijktijdig onthuld

    155
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW 7-serie en elektrische i7 gelekt

    Nieuwe BMW 7-serie en elektrische i7 gelekt

    52
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i7: achterkant in beeld

    Elektrische BMW i7: achterkant in beeld

    46
    • 19 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    96
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    22
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden