BMW 7-serie
Ruimteschip 745i
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
'Select destination,' klinkt het vanaf de bestuurdersplaats van de BMW 745i Executive. De plaats en straatnaam die even daarvoor in het elektronisch adresboek zijn opgezocht worden ingevoerd in het navigatiesysteem. Dan volgt een nieuw commando: 'Show map.' De kaart die aangeeft in welke richting de reis moet gaan, verschijnt op het scherm onder de overkapping bovenaan de brede middenconsole. Het lijkt wel of de kapitein van Starship Enterpice de computert het bevel: 'On screen' heeft gegeven. Daarna rijdt de 7-serie - uitgerust met de optie 'tweede generatie voice control' - niet automatisch naar de gekozen bestemming. Dat moet de man of vrouw op de bestuurdersstoel nog wel zelf doen. En de reis kan ook niet gemaakt worden met Warpspeed, want de computer grijpt in bij een Autobahnsnelheid van 250, zodat je niet in een 'andere dimensie' verdwijnt. Maar eigenlijk ben je daar al in terecht gekomen als je in de nieuwe 7-serie stapt, want met deze topklasse wagen maakt BMW een kwantumsprong in het toepassen van boordelektronica.
Bekerhouders in plaats van pook
Nu open je de portieren nog met 'ouderwetse' afstandsbediening. Maar volgend voorjaar kan die er - desgewenst - een functie bij krijgen waardoor je het ding in je zak kan houden de deuren open gaan wanneer je de hendel van het bestuurdersportier vastpakt. De volgden de stap is ook (nog) weinig gebruikelijk. Je hebt geen sleutel, of iets wat er ook maar op lijkt. Om de auto te starten stop je eerst de afstandsbediening in een uitsparing in het dashboard; ongeveer op de plek waar je een contactslot verwacht. Er gebeurt nog niets. Om de motor werkelijk tot leven te brengen druk je op de startknop, pal naast de ruimte voor de afstandsbediening; net als bij de Z8 meldt BMW trots. Oké, je hoort er zo goed als niks van, maar de motor loopt. Nu moet BMW's nieuwe vlaggenschip nog in beweging gebracht worden. Alleen, op de plaats waar je een pook zoekt zie je niets anders dan een paar bekerhouders. Goed, de 745i krijgt als eerste in serie gebouwde automobiel standaard een zestrapsautomaat mee. Maar dan verwacht je nog altijd een keuzehendel, en die is ook niet te zien. Nu ja, in ieder geval niet op de plaats waar je hem verwacht. Maar aan de stuurkolom blijkt - bijna helemaal achter het stuur verscholen - een bescheiden hendeltje te zitten. Je beweegt het naar je toe, en dan kun je het verzetten van P (Parkeren), naar N (Neutraal), naar D (Drive, ofwel rijden). Drive dus. Eerst rustig manoeuvreren door de nauwe straatje van het Italiaanse plaatsje Fiuggi. Dat gaat de nieuwe 7-serie met z'n onopvallend bekrachtigde besturing goed af. Spreekt niet helemaal vanzelf, want hij valt tenslotte in de grote klasse. Met een lengte van 5,03 m, een breedte van 1,90 m en een hoogte van 1,49 m, is hij in alle richtingen wat groter gegroeid. Ook de wielbasis - nu 2,99 m - nam toe; met drie centimeter.
Nijdig motorgeluid
Buiten de stad komen we al gauw terecht op de snelweg. Dat is natuurlijk bij uitstek het domein van een reiswagen als de 7-serie. En als we ruim baan hebben geven we hem stevig de sporen. De 745i met z'n 4398 cc metende V8, goed voor 245 kW/ 333 pk, doet wat we van hem verwachten. Hij versnelt en versnelt en versnelt. Alsof het hem niet de minste moeite kost, en zonder dat we ook maar één schakelschokje gevoeld hebben zitten we binnen de kortste keren op 220. Het lijkt veel minder. Maar de snelheid waarmee voorliggers dichterbij komen, laat aan duidelijkheid toch echt niets te wensen over. Terwijl we in dit tempo comfortabel over de autostrada voortglijden voeren we rustig en zonder de minste stemverheffing een gesprek met de andere inzittenden. Het geluidsniveau in het interieur blijft bijzonder laag; er is zelfs geen windgeruis te horen. We kijken nu ook maar eens even wat de versnellingsbak nog meer kan. Op het stuur zit een knop waarmee je kunt kiezen voor de sportstand of voor schakelen met de hand. Eerst de sportstand. Klopt; de automaat trekt nu verder in de versnellingen door en er wordt heel gedempt maar onmiskenbaar een nijdig motorgeluid hoorbaar. Dan zelf schakelen. Hoe doe je dat zonder de bekende keuzehendel op de vloer? Nee, met het hendeltje aan de stuurkolom gaat het niet. BMW heeft gekozen voor de modernste en sportiefste oplossing; toetsen op het stuur. Twee toetsen aan de achterkant van het stuur om op te schakelen en twee aan de voorkant om lagere versnellingen te kiezen. Werkt perfect, en snel. En het spreekt vanzelf dat ingebouwde elektronische beschermengelen ervoor zorgen dat er geen verkeerde versnellingen worden ingeschakeld waardoor je die mooie V8 in de soep zou draaien. De 'engelen' houden trouwens steeds een oogje in het zeil. Geef je bijvoorbeeld zoveel gas dat de achtcilinder z'n maximaal toegestane toerental draait en schakel je niet tijdig op, dan doet de elektronica dat zelf wel.
Twee beste beentjes
Weer weg van de snelweg. De route voert nu over bergwegen en haarspeldbochten en andere kronkels volgen elkaar in hoog tempo op. Hier kan de nieuwe 7-serie op twee fronten z'n beste beentje voor zetten. Hij kan z'n sportieve en z'n comfortabele kant tegelijk demonstreren. Sportief; we stuiven op de volgende bocht af, gaan fors op de remmen, schakelen met de bediening op het stuur snel terug en sturen in. Daarna weer flink op het gas en opschakelen maar. De 7-serie rondt de ene bocht na de ander keurig en met groot gemak. Nu even naar de achterbank. Daar wordt je tijdens zo'n snelle bergrit steeds maar heen en weer geslingerd. Nee dus; niet bij de nieuwe 7-serie waar wij mee op pad zijn, want die is uitgerust met twee als optie leverbare elektronische systemen die veel doen voor de handelbaarheid en comfort. Dynamic Drive en Continuous Electronic Damper Control. Dynamic Drive gaat vooral het overhellen in bochten tegen. Dat heeft ook een nadeel; het hellen van de carrosserie waarschuwt de bestuurder dat het te hard dreigt te gaan. Maar ook daar is rekening mee gehouden. Ga je zo hard door de bocht dat je in het grensbereik komt, dan zal de wagen toch gaan hellen om de chauffeur er op attent te maken dat het gevaar bestaat dat hij 'over de schreef' gaat. Tegelijk gaat het bochtgedrag over van neutraal tot licht onderstuur. Continuous Electronic Damper Control - de naam zeg het al - past voortduren de werking van de dempers aan bij de toestand van het wegdek en de manier waarop er met de auto gereden wordt. Daar komt dan nog luchtvering op de achteras bij, die de achterkant van de 7 altijd op gelijke hoogte en vlak houdt; of hij nu licht of zwaar beladen is. Het resultaat is een wagen die strak op de weg en in de bocht ligt en tegelijk heel comfortabel rijdt. Daar zorgen dan opties voor. Maar standaard is de 7-serie ook al goed bedeeld met elektronica die zich met het rijden bemoeit. We hebben het dan om te beginnen over ABS en stabiliteits en tractiecontrole. Dynamische stabiliteitscontrole - zorgt als wielen hun grip dreigen te verliezen - door remingrepen en aanpassing van het motorvermogen dat de wagen de koers blijft volgen die de bestuurder bedoelt; dynamische remcontrole verhindert dat de auto uitbreekt als je in een bocht moet remmen.
Jaloerse man achterin
Dit zijn zogeheten actieve veiligheidssystemen. Passieve systemen zijn - onder andere - de airbags voor bestuurder en bijrijder die hun werking aanpassen aan de kracht van de botsing en de hoofd- en zij-airbags voor- en achterin. Aan de mensen achterin wordt steeds meer aandacht besteed en dat gaat helemaal op voor auto's in de categorie van de 7-serie die immers vaak 'directiewagens' zijn, met 'De Grote Man' achterin en hun chauffeur op de plaats van de bestuurder. Dus kan de 7-serie nu ook worden uitgerust met twee uitgebreid elektrisch verstelbare zetels achter; ook nog eens voorzien van - regelbare - stoelverwarming, tegen de kou en stoelventilatie, tegen de warmte. Achterin kun je dus net zo comfortabel zitten als voorin. Toch zal 'de man achterin' vaak stiekem jaloers zijn op z'n chauffeur, want die zit niet alleen uitstekend, hij zit ook nog eens aan het stuur van een sublieme rijmachine.
Half november staan de 745i en de 735i bij de dealer. Begin 2002 wordt het motorengamma aangevuld met zescilinders en een V12. In het najaar volgen de diesels.
De Knop
Vooraan de middenarmsteun van de nieuw 7-serie zit een flinke knop. Het lijkt wel een beetje of daar de versnellingspook of hendel is weggehaald en De Knop er voor in de plaats is gekomen. Maar niets is minder waar. De Knop - die officieel Controller heet - is een heel nieuw fenomeen. Hij is bedoeld om een groot aantal kleine koppen en schakelaars te vervangen. Je kunt de Controller in zeker zin vergelijken met de muis van een computer. Maar je kunt de Controller niet over een matje schuiven. Toch is hij behoorlijk beweeglijk, want je kunt er op drukken, je kunt hem draaien en in een bepaalde richting duwen. Door hem in verschillende richtingen te duwen open je verschillende 'vensters' op het beeldscherm boven de middenconsole. Door te draaien selecteer je bepaalde functies in die vensters en door op de knop te drukken geef je de opdracht 'Enter' en stel je de geselecteerde functie in werking. Met de Controller bedien je bijvoorbeeld het standaard navigatiesysteem en de verschillende audio en video-systemen. Ook kun je de instellingen van de airco er mee regelen. In totaal zijn er acht vensters. Via het venster 'BMW assist' kun je, onder meer, verbinding maken met het internet. Voor mensen met computervrees is het een geruststelling om te weten dat je de Controller niet overal voor nodig hebt. Zo kun je de radio nog steeds met een gewone knop aan en uit en harder en zachter zetten en ook de airco heeft nog knoppen voor het instellen van de temperatuur.