BMW 650i (2006)
Gooise-vrouwenauto
De BMW 650i is een voorbeeld van perfectie in staal. In het zwart komt hij beschaafd over, maar de BMW neigt een tikkeltje naar ordinair. Eerlijk is eerlijk, het ontwerp van de 6-serie is wel 100 % BMW.
De Beierse achtcilinder levert 367 pk. Wel zo prettig, al was het alleen maar vanwege de geluidsbeleving. De BMW is voorzien van een optionele ZF-zestrapsautomaat, standaard heeft de Duitser een handgeschakelde zesbak. Zelf schakelen is fijn in een sportieveling, maar moeten we de 650i zo bestempelen? De 650i is geciviliseerd en je redt je prima met de adequaat reagerende automaat, waarvan het schakelgedrag overigens handmatig te beïnvloeden is.
Een goede zitpositie is met weinig moeite in te stellen. En waar we helemaal gelukkig van worden, is de uitschuifbare zitting, waardoor ook mensen met lange benen genoeg steun krijgen. Over de zitruimte achterin kunnen we kort zijn: je hebt er niets aan. Het interieurontwerp met z'n grillige vormen moet je smaak zijn, het is wel homogeen. Op een stijlbreuk zijn de Duitsers niet te betrappen. We zien ook BMW's iDrive, het systeem met de draai-/schuif-/drukknop op de middentunnel, waarmee je door de menu's navigeert.
Kippenvel
Zolang je deze coupé alleen gebruikt om te flaneren door luxe winkelstraten, zul je niet ontdekken met wat voor een potente V8 deze auto is gezegend. Nooit zul je horen hoe de BMW-motor geweldig bruut bromt wanneer je hem de sporen geeft. Dan hebben we het alleen nog maar over het geluid. In de specificatielijst vind je het vermogen van de BMW, maar al flanerend zul je nimmer ondervinden hoe je in je stoel gedrukt wordt zodra je het gaspedaal vloert.
De BMW-rijder moet zich voor ingrepen in de versnellingsbak redden met de pook. Schakelpeddels achter het stuur zijn voorbehouden aan de optionele
SMG-bak (de Sequential Manual Gearbox, ofwel de vliegensvlug schakelende
geautomatiseerde handbak), een mechaniek dat de auto net wat sportiever kan maken dan hij nu is met de comfortabele automaat.
De BMW biedt meer dan voldoende comfort. Wie het flaneren beu is en zich in een onbewaakt moment toch even aan de verleiding overgeeft om met deze dikke coupé over uitdagende slinger-weggetjes te jagen, zal merken dat de BMW ook scherpte biedt. De auto beschikt over een hoogwaardig onderstel en ligt enorm strak op de weg. De Duitsers hebben dat goed voor elkaar. De BMW voelt direct aan; zonder vervelend te worden laat hij je merken wat er zich tussen de banden en het wegdek afspeelt. Ook laat hij zich precies daarheen sturen waar je hem hebben wilt. Hierdoor profileert de 650i zich op snelheid iets meer als sportieveling. Als het om scherpte gaat, is de BMW na drie jaar nog steeds nieuwkomers de baas.
Kwaliteitsbeleving
Voor een standaard 650i rekent BMW een heel dikke ton. Een stevige prijs voor een indrukwekkende auto. Verder moet voor zowel de automatische transmissie als een navigatiesysteem nog 3.500 tot 4.000 euro worden bijbetaald. Wanneer we naar de veiligheidsvoorzieningen kijken, zijn stabiliteitssystemen, zijairbags, regensensoren en op de minimale achter-bank zelfs Isofix-aansluitingen standaard. Alles wat je in de BMW beetpakt, of het nu het stuur is, een schakelaar of een deurknop, het voelt degelijk aan. De kwaliteitsbeleving is groot.
- +Geweldige motor
- +Uitschuifbare zitting
- +Scherpte, comfort en kwaliteit
- -Styling neigt tikkeltje naar het ordinaire
- -Kostbaar
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 650i |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 111.303 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.799 cc |
Maximaal vermogen | 270 kW / 367 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 490 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.820 mm / 1.855 mm / 1.373 mm |
Wielbasis | 2.780 mm |
Massa leeg | 1.615 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Banden | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s (fabrieksopgave: 5,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,3s |
Brandstofverbruik | 13,4 l/100km (fabrieksopgave: 11,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 267 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW 645Ci E63 Coupe High Executive | 2e eigenaar | Youngtimer | V8 333 pk | Origineel | Sportstuur | Navi | Xenon | Sportstoelen | ➡️
- 2004
- 199.715 km

BMW 630i 259PK | Automatische Airco | Cruise Control | LMV | Elektrische Ramen | PDC
- 2006
- 179.881 km

BMW 645Ci S / PANORAMADAK / COMPLEET DEALER ONDERHOUDEN / NAP
- 2004
- 164.590 km