AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 645Ci (2004)

Waardering kost tijd...

BMW 6-serie
Op het gebied van sportieve coupés heeft BMW een reputatie hoog te houden. Met de 645Ci maakt 't merk z'n rentree in dit segment, dat in 1999 tijdelijk werd verlaten. We kunnen 'm zonder problemen in de categorie 'uitermate vlot' plaatsen.

De BMW is geen auto waarover je direct een 'mooi of lelijk'-oordeel kunt vellen. De geschiedenis leert dat het juist de bij introductie gewaagde of opmerkelijke auto's zijn die in de loop der tijd de meeste waardering oogsten. En voor wie het nog niet gezien had: 'hoofddader' voor het design van de 6 is Chris Bangle, de ontwerper die ook de voor opschudding zorgende 7-serie en de Z4 voor z'n rekening nam. Qua stijl is de BMW zakelijk, strak en modern. 't Kan natuurlijk met de kleur van de auto te maken hebben, Mineralsilber metallic, maar de sfeer die om de 6-serie heen hangt, is wat koel. De zijdezachte, donkere grom die de 4,4 liter metende V8 voortbrengt, is misschien nog wel het beste te omschrijven als 'warm'. Prachtig, hoe je het ogenschijnlijk brave 'gerommel' in het vooronder met je rechtervoet kunt veranderen in een symfonie van 333 alerte pk's. Die gaan er als een bezetene met je vandoor. Een blik op de snelheidsmeter leert dat de rijbewijskritieke zone binnende kortste keren is bereikt. Als de begrenzer bij 250 km/h geen roet in het eten zou gooien, blijft de V8 waarschijnlijk nog wel een tijdje doorsleuren. We kunnen dit blok niet anders bestempelen dan uiterst verfijnd en indrukwekkend.
Bij regen en op een nat wegdek is het met auto's als deze, met zo veel vermogen op de brede achterwielen, oppassen geblazen. De BMW mag dan tractie- en stabiliteitscontrole aan boord hebben, da's natuurlijk geen waterdichte garantie dat de achterkant er niet vandoor gaat als je iets te snel op het gas gaat staan.

Bijna stuiterig

De 645Ci heeft een Servotronic snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en daar is naar onze smaak weinig mis mee. Licht en exact, bij lage snelheden wat indirect, maar op hoge snelheid zeer precies. Het optionele Dynamic Drive van € 4.600 zorgt ervoor dat er van overhellen in bochten nauwelijks sprake is en zo is de BMW snaarstrak de hoek om te jagen. De vering is comfortabel, maar de demping van de 6 is soms bijna stuiterig. De automatische zesbak, die je eventueel ook manueel kunt bedienen, doet z'n werk voorbeeldig. Hij schakelt soepel en bijna ongemerkt en is goed bij de les. De minste aanraking van het rempedaal is al voldoende om een katachtige reactie te veroorzaken. Kortom, met het rijplezier zit 't wel goed in de 645, die zich onder normale omstandigheden overigens als 'n uiterst geriefelijke Gran Turismo gedraagt. Hij brengt je zonder 'n centje pijn van A naar B, ook al liggen die honderden kilometers uit elkaar. Maar hij kan ook als lichtvoetige sporter uit de hoek komen.
Het dashboard van de 6-serie is strak, overzichtelijk en opgebouwd uit 'zachte'

materialen. Het cleane dashboard zal niet ieders smaak zijn, het is wel rustgevend.

Dat komt ook omdat de bediening van navigatie, klimaatregeling, telefoon en

audio in de iDrive-knop 'verstopt' zitten. De zitpositie in de 6 is goed in te stellen,

de stoelen zitten comfortabel, al zijn de zittingen iets te kort voor de langbenigen

onder ons. Hoewel het mogelijk is, ga je natuurlijk niet voor je lol achterin zitten.

De BMW 645Ci is een auto met 'n uitgesproken stijl en karakter, modern en

comfortabel, verfijnd en uitgebalanceerd. Bovendien kun je er hard mee tekeergaan.

De 645Ci kost in standaarduitvoering op de kop af 101.000 euro.

Signalement

Merk Bmw
Model 645Ci
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 105.638

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.398 cc
Maximaal vermogen 245 kW / 333 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.820 mm / 1.855 mm / 1.373 mm
Wielbasis 2.780 mm
Massa leeg 1.595 kg
Laadvermogen 475 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,2 s (fabrieksopgave: 5,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,5s
Brandstofverbruik 10,9 l/100km
CO2-uitstoot 264 g/km

Lezersreacties (4) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.