BMW 645 Ci
Het wachten waard
- Maurice de Boevère
- Eerste rijtest
Over smaak valt niet te twisten. Wat de een prachtig vindt, doet de ander met afschuw het gezicht afwenden. De gedurfde styling van de nieuwe 6-serie van BMW zal de tongen absoluut losmaken. Maar vel pas een oordeel als u de 645 Ci in het echt hebt gezien. Want dan weet hij heus te imponeren.
BMW maakt rijdersauto's pur sang. Achter het stuur van een auto uit Beieren ben je verzekerd van rijplezier. De eerste rit met de 645 Ci moet uitwijzen of dat ook geldt voor de grote coupé. Op de schouders van de nieuwkomer rust een taak die je niet moet onderschatten. De vorige 6-serie, die van 1976 tot en met 1989 werd geproduceerd, was met recht een legende. Z'n platte, brede koets, z'n heerlijke zescilindermotoren en z'n gebalanceerde weggedrag deden veel harten sneller kloppen. De komende 6-serie heeft de zware opdracht deze legende nieuw leven in te blazen.
Bovendien heeft de jongste 5-serie, die zich in z'n klasse onderscheidt door z'n formidabele rijkwaliteiten, verwachtingen gewekt over die van de 6-serie…
Andere planeet
Vanuit bepaalde hoeken lijkt de 645 Ci nog steeds van een andere planeet te komen, ook als we hem in het echt aanschouwen. Veel stylingdetails zijn echter weer zeer geslaagd. Het chroom rond de zijknipperlichten en de taps toelopende achterschermen geven de 6 een superieur voorkomen. Zelfs de achterklep, die iets inconsequents heeft, en de stompe neus zien er in realiteit veel beter uit dan op papier.
En nu we het toch over papier hebben; daarop lijkt de 645 Ci heel vernuftig in elkaar te zitten. Het model is een technologisch hoogstandje. De carrosserie is, behalve uit staal, opgebouwd uit aluminium en kunststof, waardoor het gewicht van de grote coupé binnen de perken blijft. Met circa 1.600 kilogram legt de 645 Ci slechts fractioneel meer gewicht in de schaal dan zwaarste 3-serie sedan.
En dat doet de prestaties natuurlijk allemaal goed. Zwengel de V8 met Valvetronic aan en hij begroet je vanuit het vooronder met een stevige brom. Gas erop en de geluidssensatie groeit en groeit. De krachtbron klimt gestaag in de toeren, niet met de hoogtonige snauw die sommige andere V8-en ten beste geven, maar eerder met een machtige en gespierde blaf.
De 4,4-liter ontwikkelt maximaal een niet-kinderachtige 330 pk en een boomontwortelende 450 Nm aan koppel bij 3.600 teren per minuut. Deze cijfers staan garant voor een indrukwekkende acceleratie. De krachtbron trekt als een lier in alle zes de verzetten van de manuele bak (de 645 Ci is ook leverbaar met een sequentiële zesbak met elektronische koppeling, SMG, of een conventionele vijftrapsautomaat).
Inhaalmanoeuvres zijn werkelijk een fluitje van een cent en daardoor heel veilig uit te voeren. Je hebt immers maar bitter weinig ruimte nodig om langzamere verkeersdeelnemers te verschalken. Achter de versnellingspook zit een Sport-knop. Druk die in en de V8 reageert nog sneller op commando's die je via het gaspedaal geeft. Ook de mate van bekrachtiging van de stuurinrichting wordt dan aangepast, zodat je bochtige trajecten in no-time kunt tackelen. De BMW blijft perfect in balans en laat nergens een steek vallen. Hij stuurt fantastisch en laat zich opmerkelijk veel welgevallen; je hebt geen moment het gevoel 'm 'kwijt te raken' hoe hard het ook gaat. Zelfs al verslik je je in een bocht die plotseling toch iets harder 'knijpt' dan je verwacht, dan nog is de vergissing zonder drama te corrigeren. Op minder uitdagende wegen presenteert de 645 Ci zich als een geciviliseerde Gran Turismo. Die naam mag de 645 Ci met trots dragen, want de balans tussen luxe, raffinement en beweeglijkheid is optimaal.
Imponerende directheid
Op verzoek schroeft BMW z'n nieuwste snufje op de 645 Ci: actieve besturing. Die verandert constant de uitslag van de voorwielen. Bij lage snelheden is die uitslag groter dan bij hoge. Op de stuurstang is een planetair tandwielstelsel gemonteerd dat wordt aangedreven door een elektromotor. Dit grijpt in op de stuurstang afhankelijk van de omstandigheden.
Het gevolg is dat de besturing directer of juist minder direct wordt; bij stadssnelheden en inparkeren slaan de voorwielen veel meer uit bij een zelfde draaiing van het stuur dan bij hogere tempi.
De zit achter het stuur is bijna ideaal. Alleen de A-stijl zit nog wel eens in de weg en vormt soms een gevaarlijke dode hoek voor de bestuurder; iets om rekening mee te houden. Het dashboard is opgebouwd uit mooie, luxe materialen en laat op ergonomisch vlak niets te wensen over. Het oogt ook wat vriendelijker, minder streng dan in andere BMW's. Dat is vooral te danken aan de afgeronde overkappingen van de klokkenwinkel en het display midden op het instrumentenpaneel. De 645 Ci heeft net als de 5-serie een ten opzichte van de 7-serie versimpeld en daardoor toegankelijker iDrive aan boord.
Niet al te lange personen kunnen het achterin redelijk lang uithouden. Wie wat langer is van lijf en leden, heeft het gauw gezien achter in de nieuwe 6. Ter vergelijk: hij biedt volgens BMW vrijwel dezelfde interieurruimte als de 3-serie. De kofferbak slikt met gemak twee golfsets.
Het ontwerp van de 645 Ci is de meest extreme uiting van BMW's nieuwe designstrategie tot nu toe. Maar op z'n controversiële uiterlijk na, is de nieuwe 6-serie een dijk van een auto; hij heeft alles in zich wat een echte GT moet hebben, daar zal iedereen die met 'm kennismaakt het over eens zijn. Vijftien jaar gelden verdween de vorige 6-serie van het toneel, maar het wachten op een nieuwe grote coupé van het Beierse merk is meer dan de moeite waard geweest. In januari staat de 645 Ci in de showroom.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 645Ci E63 Coupe High Executive | 2e eigenaar | Youngtimer | V8 333 pk | Origineel | Sportstuur | Navi | Xenon | Sportstoelen | ➡️
- 2004
- 199.715 km

BMW 630i 259PK | Automatische Airco | Cruise Control | LMV | Elektrische Ramen | PDC
- 2006
- 179.881 km

BMW 645Ci S / PANORAMADAK / COMPLEET DEALER ONDERHOUDEN / NAP
- 2004
- 164.590 km